A németeknél jönnek a gyorsforgalmi kerékpárutak

2019.08.15. 15:32
13 hozzászólás

Átalakítják a közúti közlekedés szabályait Németországban, a kerékpárosok biztonságát is jelentősen erősítő KRESZ tervezett új elemeit csütörtökön mutatták be Berlinben, írja az MTI.

A reform célja, hogy a közúti közlekedés biztonságosabb, igazságosabb és még inkább klímabarát legyen – mondta Andreas Scheuer szövetségi közlekedési miniszter.

Az újítások legnagyobb része a kerékpáros közlekedés biztonságának erősítését szolgálja:

  • előzésről szóló szabályok közül törlik a megfelelő oldaltávolságmeghatározást, helyére az kerül, hogy lakott területen legkevesebb 1,5 méter, lakott területen kívül pedig legkevesebb 2 méter előzési oldaltávolságot kell tartani a kerékpárosokat kikerülő gépjárművekkel
  • az egyik leggyakoribb típusbalesetből is kevesebb lehet, mert ezentúl a 3,5 tonnát meghaladó össztömegű tehergépjárművel csak lépésben, legfeljebb óránkénti 7-11 kilométer közötti sebességgel szabad jobbra kanyarodni, védve ezzel a jobbról érkező bringást
  • a helyi hatóságok kijelölhetnek kerékpáros övezeteket is, amelyekbe csak kerékpárral vagy elektromos meghajtású kisjárművekkel lehet behajtani, és legfeljebb óránkénti 30 kilométeres sebességgel szabad közlekedni
  • több új KRESZ-tábla is megjelenhet a német utakon, például a kerékpárosok és motorkerékpárosok megelőzésének tilalmát jelző tábla és a gyorsforgalmi kerékpárutat jelző tábla.

A klímabarát közlekedést ösztönző javaslatok közé tartozik, hogy az elektromos meghajtású járművek mellett azok az autók és oldalkocsis motorkerékpárok is szabadon használhatják a buszsávokat, amelyekkel legkevesebb három személy utazik, és külön parkolóhelyeket jelölhetnek ki a közösségi autómegosztó rendszerekben üzemeltetett gépkocsik számára.

A reformcsomag tárcaközi egyeztetése hétfőn kezdődik. A minisztériumok után a tartományi kormányok és az érintett társadalmi szervezetek véleményezhetik a terveket. A KRESZ-rendelet módosításához a tartományoknak is hozzá kell járulniuk, az ügyben a törvényhozás tartományi kormányokat összefogó kamarája (Bundesrat) dönt majd. A közlekedési tárca szándéka szerint az új szabályok egy részét még az idén bevezetik.