Lezuhant Iránban egy ukrán utasszállító
További Külföld cikkek
- Vlagyimir Putyin ismét beintett a Nyugatnak, nem kíván boldog karácsonyt és újévet
- Harminckét ember meghalt egy buszbalesetben Brazíliában
- Legalább 13 ember meghalt Nigériában, amikor tömegverekedés alakult ki a karácsonyi adományok elosztása miatt
- Terror Magdeburgban: egy kilencéves gyerek is a támadás áldozata
- Hatvan év után végleg kivonul az egyik legnagyobb európai ország Csádból
Lezuhant Iránban szerda reggel egy Boeing 737-es típusú ukrán utasszállító repülőgép, 177 emberrel a fedélzetén. A tragédiát senki sem élhette túl – írta a BBC.
Az első, iráni hírek és hivatalos tájékoztatás szerint gép tragédiáját meghibásodás okozhatta, nem sokkal azután, hogy felszállt a teheráni Khomeini Imám repülőtérről, ahonnan Kijevbe tartott.
Az ukrán fél azonban egyre határozottabban utasítja el az ezzel kapcsolatos gyors állásfoglalást. A légitársaság vitatja, hogy technikai oka vagy pilótahiba lett volna a tragédia oka, és az ukrán kormány hivatalos oldaláról is levettek egy anyagot, amelyben balesetnek nevezik a történteket.
Ukrajna vizsgálódik, a helyszínre saját szakértőket is küld. A fekete dobozok megvannak, Irán azonban előre kijelentette, hogy nem adja azokat át az ukrán félnek – írta a Guardian. Igaz, mivel iráni területen zuhant le a gép, kézenfekvő, hogy előbb maga elemzi ki.
Főleg kanadaiak
Az ukrán nemzetbiztonsági tanács szerint a gépen 167 utas és a 9 fős személyzet tartózkodott.
A gépen a személyzet és két utas volt ukrán. Az ukrán külügyminisztérium tájékoztatása szerint az utasok közül 63 kanadai állampolgár volt, 82 iráni, 10 svéd, 4 afganisztáni, 3 német, 3 brit. Az áldozatok között 26 volt kiskorú, közülük 13-an tízévesnél fiatalabbak.
Az iráni közlekedési miniszter nyilatkozata szerint a gép hajtóműve kigyulladt és a pilóta elveszítette az irányítást a gép felett – írta az Unian. Műszaki hibáról küldött jelentést Ukrajna bagdadi nagykövetsége is – bár a hajtómű kigyulladása még nem magyarázat, hiszen akkor a tűz okát kell meghatározni.
Erősítheti a technikai gyanút az is, hogy a légi járatokat követő Flightradar szolgáltatás adatai alapján az ukrán fővárosba induló, 752-es számú járatnak a menetrend szerint hajnali 5 óra 15 perckor kellett volna felszállnia Teheránból, a járat indítása azonban majdnem egy órát késett, és a gép 6:12-kor emelkedett a magasba – írta az MTI.
Kijev már nem beszél annyira balesetről
A gép feketedobozait megtalálták, kielemzésük folyamatban van – írta a Reuters.
Az ukrán légitársaság elnöke szerint (MAU) viszont a gép hibátlan állapotban volt. „Ez az egyik legjobb repülőgépünk” – mondta a 40 országot elérő, Boeing 737-esekre épülő légitársaság elnöke. Jevhenyij Dihne az esetleges pilótahibát pedig azzal zárta ki, hogy a repülő 2400 méter magasságig gond nélkül emelkedett, azaz túlment azon a ponton, amikor a pilóta hibája azonnal végzetes volna – írta az Unian. Dihne hozzátette, hogy a pilóták tapasztaltak voltak és kipihentek, az előző éjszakát szállodában töltötték.
A gép valóban elérhette a Flightradar adatai alapján a 2400 métert, a repülőtértől 23 kilométert repült.
We are following reports that a Ukrainian 737-800 has crashed shortly after takeoff from Tehran. #PS752 departed Tehran at 02:42UTC. Last ADS-B data received at 02:44UTC. https://t.co/qXWHUPGDTu pic.twitter.com/vuAi6TOqTp
— Flightradar24 (@flightradar24) 2020. január 8.
Lehetne akár téves rakéta?
A jelentések nem tesznek említést arról – egy hivatkozás nélküli bejegyzés kivételével –, hogy a történteknek bármi közük lehetne a feszült iráni–amerikai viszonyhoz.
Ezt az egyetlen kivételt a jordániai al-Hadath lap bejegyzése jelenti, amely arról szól, hogy a gépet az iráni légvédelem lőtte le tévedésből.
Az Unian által továbbított értesülést egyelőre senki sem erősítette meg és nem kommentálta. A MAU elnöke ezzel kapcsolatban csak annyit mondott, hogy a légitársaság nem kapott olyan tájékoztatást, hogy Teherán vagy Irán légterében bármiféle korlátozással, biztonsági kockázattal kellene számolni.
Az iráni–amerikai viszony azután vált különösen forróvá, hogy pénteken a szomszédos Irakban az Egyesült Államok dróntámadásban megölte az iráni Forradalmi Gárda különleges egységeinek vezetőjét, amire válaszul szerdán két iraki amerikai katonai bázist is iráni rakétatámadás ért.
Ez a támadás helyi idő szerint hajnali 4 óra körül történt, a gépnek öt órakor kellett volna felszállnia – ez tolódott egy órával későbbre.
A támadás miatt több légitársaság elkerüli járataival Irán és Irak légterét. Január 9-től ezt a rendelkezést az ukrán légügyi hatóság is életbe léptette.
Olekszij Honcsaruk ukrán miniszterelnök szerdai sajtótájékoztatóján azt mondta, nem volt alapja annak, hogy megtiltsák a polgári légi járatok repülését Irán légterében, annak ellenére sem, hogy feszült a helyzet a térségben. Az ukrán kormányfő közölte, hogy ukrán szakértőket küldenek Iránba a repülőgép katasztrófájának felderítéséhez. Öt szakértőt küld a polgári repülési baleseteket vizsgáló nemzeti iroda, kettőt az ukrán légi közlekedési hivatal és hármat a szerencsétlenséget szenvedett járat tulajdonosa, a MAU ukrán légitársaság.
Az ukrán elnök részvétét fejezte ki a tragédia nyomán. Volodimir Zelenszkij szerint folyamatban van az eset körülményeinek kivizsgálása és az utaslista pontosítása, hogy egyértelműsítsék az áldozatok személyazonosságát. Az ukrán áldozatok neve már megjelent a sajtóban.
Tekintettel a kiélezett iráni-amerikai helyzetre, sőt az Iránt támogató Oroszország és Ukrajna helyzetére, könnyen lehet, hogy a tragédia okainak értelmezését végül minden oldalról a politikai érdek és a kölcsönös bizalmatlanság is befolyásolhatja, függetlenül attól, hogy mi történt valójában. Vlagyimir Putyin orosz elnök táviratban fejezte ki részvétét Volodimir Zelenszkij ukrán elnöknek és Haszan Róháni iráni államfőnek az utasszállító gép lezuhanása miatt.
(Borítókép: Mentés a lezuhant ukrán utasszállító repülőgép roncsainál 2020. január 8-án. Fotó: Iranian Red Crescent / Handout / Anadolu Agency / Getty Images)
Ebben a cikkben a téma érzékenysége miatt nem tartjuk etikusnak reklámok elhelyezését.
Részletes tájékoztatást az Indamedia Csoport márkabiztonsági nyilatkozatában talál.