Vizsgálatot indítottak Váradi József, a Wizz Air vezérigazgatójának megjegyzései miatt
További Külföld cikkek
- A DK EP-képviselői nemmel szavaznak az új Európai Bizottságra
- Vizsgálhatják a TikTok romániai elnökválasztásban játszott szerepét
- Irán is reagált az Izrael és a Hezbollah között létrejött tűzszünetre
- Szijjártó Péter: Végre jó hírt kaptunk
- A tragédia után az újvidéki polgármester menesztését kezdeményezik az ellenzéki képviselők
A szakszervezetek felháborodásuknak adtak hangot, miután Váradi József, a magyarországi székhelyű fapados légitársaság vezérigazgatója azt mondta a dolgozóknak, hogy túl sokan vesznek ki szabadságot fáradtságra hivatkozva, és hogy „néha szükség van arra, hogy extra kilométert tegyenek meg”.
Egy biztonsági szakértő arra figyelmeztetett, hogy a jelenlegi káosz, a koronavírus utáni repülőtéri sorban állás és az utolsó pillanatban törölt járatok hozzájárulnak a kimerültséghez.
Nem tudjuk működtetni az üzletet, ha a bázis minden ötödik embere azért jelent beteget, mert az fáradt. Mindannyian fáradtak vagyunk, de néha szükség van arra, hogy extra kilométert tegyünk
– mondta Váradi József egy cégen belüli videóüzenetben.
A stressz és bizonytalanság eredménye
Az Európai Unió Repülésbiztonsági Ügynöksége (EASA) pénteken közölte az Independenttel, hogy a pilóták szakszervezeteinek aggodalmára vizsgálja Váradi megjegyzéseit.
A Wizz Air az EASA folyamatos felügyelete alatt áll, szigorúan betartva (és néha túllépve) az alkalmazandó jogi követelményeket. Az EASA elismeri, hogy a fáradtság komoly biztonsági kockázatot jelenthet, amelyet fel kell ismerni és megfelelően csökkenteni kell. Jelenleg vizsgáljuk a vádakat, hogy megállapítsuk, szükségesek-e további eseti felügyeleti intézkedések, és ha igen, milyenek
– közölte az EASA, miután tudomást szerzett a videóról.
A Wizz Air egyike azoknak a légitársaságoknak, amelyek az egész iparágra kiterjedő munkaerő-felvételi válság közepette járatokat voltak kénytelenek törölni, amit a késéseket és fennakadásokat fokozó repülőtéri sorok is súlyosbítottak.
Egy biztonsági szakértő elmondta, jelenleg a légiközlekedésben dolgozó összes operatív személyzet számára probléma, hogy miközben a munka- és pihenőidőt órákban mérik, a fáradtság tényleges szintje valójában attól függ, hogy milyen a munka. A stressz és a bizonytalanság, amit a jelenlegi káosz okoz, elősegíti, hogy a személyzet hamarabb elfáradjon. Ebben rejlik a kihívás a szakértő szerint.
A lehető legtöbb ügyfelet kiszolgálják
A légitársaság szóvivője szerint a Wizz Air és a légiközlekedési ágazat szigorúan szabályozott, és a biztonság a legfontosabb.
Erős és felelősségteljes személyzetirányítási rendszerünk van, amely megfelel az embereink igényeinek, és lehetővé teszi számunkra, hogy a jelenlegi kihívásokkal teli környezetben a lehető legtöbb ügyfelet szolgáljuk ki
– közölte a cég.
We're shocked an airline CEO would advise actions so contrary to basic safety culture. BALPA urges Mr Varadi to swiftly clarify that Wizzair would fully support any pilot who does the right thing by not flying if they feel fatigued, for the safety of passengers, crew & aircraft. https://t.co/vyugBSTwWB
— BALPA (@BALPApilots) June 8, 2022
Az Egyesült Királyság Polgári Légiközlekedési Hatóságának szóvivője elmondta, a személyzet fáradtságának kezelése létfontosságú a magas szintű biztonsági előírások fenntartásához, és az iparág nagyon komolyan veszi ezt a kérdést.
Minden légitársaságnak be kell tartania ezeket az előírásokat a személyzet szolgálati idejének beosztásakor. Emellett a légitársaságoknak aktívan be kell mutatniuk, hogyan kezelik a személyzet fáradtságát.
Deficient safety culture alert!@WizzAir CEO encourages pilots to fly fatigued! It’s like handing the car keys to a drunk driver. @EASA step in! You are WIZZ’ oversight authority… pic.twitter.com/qdJdBVwH90
— European Pilots (@eu_cockpit) June 8, 2022
(Borítókép: Váradi József 2020-ban. Fotó: Bődey János / Index)