Vizsgálatot indítottak Váradi József, a Wizz Air vezérigazgatójának megjegyzései miatt

DSC 8671
2022.06.10. 19:36
A légitársaságok szabályozó hatóságai vizsgálatot indítottak a Wizz Air vezérigazgatója, Váradi József megjegyzései miatt. Arra szólította fel a személyzetet, hogy dolgozzanak a fáradtságuk ellenére is, miután korábban szabadságot próbáltak kivenni.

A szakszervezetek felháborodásuknak adtak hangot, miután Váradi József, a magyarországi székhelyű fapados légitársaság vezérigazgatója azt mondta a dolgozóknak, hogy túl sokan vesznek ki szabadságot fáradtságra hivatkozva, és hogy „néha szükség van arra, hogy extra kilométert tegyenek meg”.

Egy biztonsági szakértő arra figyelmeztetett, hogy a jelenlegi káosz, a koronavírus utáni repülőtéri sorban állás és az utolsó pillanatban törölt járatok hozzájárulnak a kimerültséghez.

Nem tudjuk működtetni az üzletet, ha a bázis minden ötödik embere azért jelent beteget, mert az fáradt. Mindannyian fáradtak vagyunk, de néha szükség van arra, hogy extra kilométert tegyünk

– mondta Váradi József egy cégen belüli videóüzenetben.

A stressz és bizonytalanság eredménye

Az Európai Unió Repülésbiztonsági Ügynöksége (EASA) pénteken közölte az Independenttel, hogy a pilóták szakszervezeteinek aggodalmára vizsgálja Váradi megjegyzéseit.

A Wizz Air az EASA folyamatos felügyelete alatt áll, szigorúan betartva (és néha túllépve) az alkalmazandó jogi követelményeket. Az EASA elismeri, hogy a fáradtság komoly biztonsági kockázatot jelenthet, amelyet fel kell ismerni és megfelelően csökkenteni kell. Jelenleg vizsgáljuk a vádakat, hogy megállapítsuk, szükségesek-e további eseti felügyeleti intézkedések, és ha igen, milyenek

– közölte az EASA, miután tudomást szerzett a videóról.

A Wizz Air egyike azoknak a légitársaságoknak, amelyek az egész iparágra kiterjedő munkaerő-felvételi válság közepette járatokat voltak kénytelenek törölni, amit a késéseket és fennakadásokat fokozó repülőtéri sorok is súlyosbítottak.

Egy biztonsági szakértő elmondta, jelenleg a légiközlekedésben dolgozó összes operatív személyzet számára probléma, hogy miközben a munka- és pihenőidőt órákban mérik, a fáradtság tényleges szintje valójában attól függ, hogy milyen a munka. A stressz és a bizonytalanság, amit a jelenlegi káosz okoz, elősegíti, hogy a személyzet hamarabb elfáradjon. Ebben rejlik a kihívás a szakértő szerint.

A lehető legtöbb ügyfelet kiszolgálják

A légitársaság szóvivője szerint a Wizz Air és a légiközlekedési ágazat szigorúan szabályozott, és a biztonság a legfontosabb.

Erős és felelősségteljes személyzetirányítási rendszerünk van, amely megfelel az embereink igényeinek, és lehetővé teszi számunkra, hogy a jelenlegi kihívásokkal teli környezetben a lehető legtöbb ügyfelet szolgáljuk ki

– közölte a cég.

Az Egyesült Királyság Polgári Légiközlekedési Hatóságának szóvivője elmondta, a személyzet fáradtságának kezelése létfontosságú a magas szintű biztonsági előírások fenntartásához, és az iparág nagyon komolyan veszi ezt a kérdést.

Minden légitársaságnak be kell tartania ezeket az előírásokat a személyzet szolgálati idejének beosztásakor. Emellett a légitársaságoknak aktívan be kell mutatniuk, hogyan kezelik a személyzet fáradtságát.

(Borítókép: Váradi József 2020-ban. Fotó: Bődey János / Index)