Nepáli repülőgép-szerencsétlenség: kiolvasták a fekete dobozt

33768K6-highres
2023.02.16. 17:15 Módosítva: 2023.02.16. 17:20
Január közepén lezuhant a Yeti Airlines utasszállító repülőgépe, 72 emberrel a fedélzetén. A fekete doboz adatai alapján a nepáli bizottság kiadta előzetes jelentését, és kiderült, hogy a légcsavarok állásszögének változása okozhatta a balesetet.

Mint ismert, január 15-én lezuhant egy belföldi utasszállító repülőgép Nepál középső részén, 72 emberrel a fedélzetén. Egy nappal később a hatóságok közölték, hogy a keresőcsapatok megtalálták a gép fekete dobozát, amely egy repülőtér megközelítése közben zuhant le a nepáli Himalája lábánál. Az adatokat Szingapúrban olvasták ki.

A nepáli bizottság kiadta előzetes jelentését, és további részletek derültek ki a Yeti Airlines balesetéről. Mint írták, a pokharai reptér megközelítéséig semmi rendkívüli nem történt, a látási viszonyok jók voltak, és a toronyszolgálat is követni tudta a süllyedő repülőgépet – számolt be az Airportal.

A légcsavarokkal volt a baj

A leszálláshoz készülődve a fedélzeten a fékszárnyakat 15 fokra állították, és kiengedték a futóműveket is, majd a föld feletti 220 méteres magasság elérésekor a gépet vezető kapitány leoldotta a robotpilótát, és 30 fokos fékszárny beállítására kérte a másik pilótát.

Az utóbbi nyugtázta is az utasítást, és azt mondta, nyílnak is a fékszárnyak. Ugyanakkor a  fedélzeti adatrögzítő semmilyen mozgást nem észlelt a felhajtóerő növelésére használt felületeken. Ehelyett mindkét légcsavar forgási sebessége 25 százalék alá csökkent, a leadott nyomaték pedig teljesen megszűnt. Ez a légcsavarok vitorlába állását jelentette.

Bár a figyelmeztető jelzés is megszólalt, a pilóták folytatták a repülőtér megközelítését.

Ezt követően megkezdték a fordulást, a gázkarokat 41-ről 44 százalékos teljesítményre állították. A vitorlaállásban lévő légcsavarok azonban nem adtak le teljesítményt. A forduló közben hallatszott egy kattanás, majd a fékszárnyak 30 fokos állásba tértek ki.

A leszállási engedélyt megkapták, ám

a kapitány észrevette, hogy a hajtóművek nem adnak le teljesítményt, és addigra már fél perce nem volt vonóerejük a légcsavaroknak.

Ekkor a gázkarokat maximális teljesítményre állították, de ez már nem segített. A hiba kialakulása után egy perccel élesen balra dőlve lezuhant a gép. Hogy emberi mulasztás vagy műszaki hiba okozta-e a légcsavarok állásszögének változását, még nem derült ki, így a vizsgálat további részében ennek járnak majd utána.

Amint arról korábban beszámoltunk, más problémák is voltak, ugyanis még nem volt üzembe helyezve a műszeres leszállító rendszer (ILS) azon a nepáli repülőtéren, ahol a gép lezuhant.

(Borítókép: PRAKASH MATHEMA / AFP)

Ebben a cikkben a téma érzékenysége miatt nem tartjuk etikusnak reklámok elhelyezését.
Részletes tájékoztatást az Indamedia Csoport márkabiztonsági nyilatkozatában talál.

Indamedia Csoport