- Külföld
- repülőgép
- repülőgép-szerencsétlenség
- nepál
- utasszállító
- lezuhant
- repülőgép-baleset
- repülőgép-katasztrófa
- zuhanás
- feketedoboz
- pilóta
- légcsavar
- jelentés
Nepáli repülőgép-szerencsétlenség: kiolvasták a fekete dobozt
További Külföld cikkek
- Meghalt John Prescott
- Szardínián köthetnek ki a Donald Trump által elüldözött amerikaiak
- Gigantikus pert akasztanak a Netflix nyakába a Jake Paul–Mike Tyson-meccs miatt
- Kiszivárgott egy titkos orosz dokumentum, így osztaná fel a Kreml Ukrajnát a háború után
- Bombaciklon sújtott le az Egyesült Államokra, többen meghaltak
Mint ismert, január 15-én lezuhant egy belföldi utasszállító repülőgép Nepál középső részén, 72 emberrel a fedélzetén. Egy nappal később a hatóságok közölték, hogy a keresőcsapatok megtalálták a gép fekete dobozát, amely egy repülőtér megközelítése közben zuhant le a nepáli Himalája lábánál. Az adatokat Szingapúrban olvasták ki.
A nepáli bizottság kiadta előzetes jelentését, és további részletek derültek ki a Yeti Airlines balesetéről. Mint írták, a pokharai reptér megközelítéséig semmi rendkívüli nem történt, a látási viszonyok jók voltak, és a toronyszolgálat is követni tudta a süllyedő repülőgépet – számolt be az Airportal.
A légcsavarokkal volt a baj
A leszálláshoz készülődve a fedélzeten a fékszárnyakat 15 fokra állították, és kiengedték a futóműveket is, majd a föld feletti 220 méteres magasság elérésekor a gépet vezető kapitány leoldotta a robotpilótát, és 30 fokos fékszárny beállítására kérte a másik pilótát.
Az utóbbi nyugtázta is az utasítást, és azt mondta, nyílnak is a fékszárnyak. Ugyanakkor a fedélzeti adatrögzítő semmilyen mozgást nem észlelt a felhajtóerő növelésére használt felületeken. Ehelyett mindkét légcsavar forgási sebessége 25 százalék alá csökkent, a leadott nyomaték pedig teljesen megszűnt. Ez a légcsavarok vitorlába állását jelentette.
Bár a figyelmeztető jelzés is megszólalt, a pilóták folytatták a repülőtér megközelítését.
Ezt követően megkezdték a fordulást, a gázkarokat 41-ről 44 százalékos teljesítményre állították. A vitorlaállásban lévő légcsavarok azonban nem adtak le teljesítményt. A forduló közben hallatszott egy kattanás, majd a fékszárnyak 30 fokos állásba tértek ki.
A leszállási engedélyt megkapták, ám
a kapitány észrevette, hogy a hajtóművek nem adnak le teljesítményt, és addigra már fél perce nem volt vonóerejük a légcsavaroknak.
Ekkor a gázkarokat maximális teljesítményre állították, de ez már nem segített. A hiba kialakulása után egy perccel élesen balra dőlve lezuhant a gép. Hogy emberi mulasztás vagy műszaki hiba okozta-e a légcsavarok állásszögének változását, még nem derült ki, így a vizsgálat további részében ennek járnak majd utána.
Amint arról korábban beszámoltunk, más problémák is voltak, ugyanis még nem volt üzembe helyezve a műszeres leszállító rendszer (ILS) azon a nepáli repülőtéren, ahol a gép lezuhant.
(Borítókép: PRAKASH MATHEMA / AFP)
Ebben a cikkben a téma érzékenysége miatt nem tartjuk etikusnak reklámok elhelyezését.
Részletes tájékoztatást az Indamedia Csoport márkabiztonsági nyilatkozatában talál.