Kijev lépett: rendesen megvámolhatják a Magyarországra érkező orosz kőolajat
További Külföld cikkek
- Összeült a NATO-tanács a magyar kormány terve miatt
- Ítéletidő pusztít Spanyolországban, már 72 ember meghalt
- Orbán Viktor kritikusa a magyar soros elnökség elleni fellépésre szólította fel az EU vezetőit
- Olyan lépésre készül Szijjártó Péter, amely példátlan az Európai Unióban
- Terrorista kézikönyvet és biológiai mérget találtak a southporti vérontó otthonában
Már március elején is felmerült, hogy az ukrán vállalat egy nagy emelést hajthat végre, és megemelheti a Szlovákia, Magyarország és a Csehország felé tartó orosz kőolaj tranzitdíját. Akkor az iparági források arról írtak, hogy tonnánként 27,2 euróra emelkedhet az ár. A kijevi kormányzat a tarifa emelését a háborúban elpusztult kőolajszállítási infrastruktúra újjáépítésének költségeivel magyarázza.
Ez az áremelés végül elmaradt, Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter viszont április 11-én, Moszkvában arról beszélt, hogy valóban rendezni kell a tranzitdíj kérdését az ukrán féllel. Most az is kiderült, hogy várhatóan mennyivel fog nőni a tranzitdíj.
A neftegaz.ru cikkében – az Argus hírügynökség hivatkozva – azt írták, hogy a következő hónapokban két alkalommal is jelentősen nőni fog az orosz olaj ukrajnai vámja, az alábbi módon:
- június 1-től kezdve 25 százalékkal nő a vám mértéke, tonnánként 17 euróra.
- majd utána augusztus 1-től jön egy újabb, 23,5 százalékos emelés, amivel tonnánként 21 euróra nő a vámdíj.
Jelenleg tonnánként 13,6 euró vámot kell fizetni a vezetéken szállított orosz olaj után (az év elején, január 1-től kezdve ugyanis már volt egy 18,3 százalékos emelés). A háború kitörésekor még tonnánként 9 euróra vámolták meg az orosz kőolajat.
Fizetünk, mint a katonatiszt
Az Argus hírügynökség szerint a korábbi, áprilisi 27,2 eurós emeléstől azért állt el az Ukrtransznafta, mert azt az árat már nem nyelték volna le a fogyasztók. A fenti árazást azonban a jelek szerint már el tudják fogadni – legalábbis ami a magyar kormányt illeti. A neftegaz.ru cikkében ugyanis azt is közölték:
Magyarország a vám emelkedése ellenére sem tervezi csökkenteni az importált orosz olaj mennyiségét.
Mint írták, 2022-ben 4,9 millió tonna olaj jött Magyarországra, ami az ország olajszükségletének körülbelül 80 százalékát fedezte. Az olajtranzitért közvetlenül a Mol fizet az Ukrtransznaftának.
Sőt, a szállítás olyannyira nem áll le, hogy 2023 júniusában Magyarország és Szerbia megállapodást írhat alá egy új, 100 millió euróból készülő olajvezeték létesítéséről, amely által Magyarországon keresztül érkezhet Szerbiába az orosz olaj.
Az orosz–ukrán háború fejleményeit pénteken is percről percre közvetítjük az Indexen.
Cikkek, esélyek, portrék, eredmények, térképek – minden egy helyen!
Ne maradjon le semmiről, kövesse az Indexen az amerikai elnökválasztás legfontosabb pillanatait és böngéssze a Fehér Ház blog tartalmait!
November 1-től folyamatosan frissülő hírfolyamunkban számolunk be minden fejleményről, a voksolás éjszakáját kiemelt figyelemmel kísérjük. A választás másnapján reggel hét órától élő videós műsorral jelentkezünk, interaktív térképeink segítségével pedig minden információt megtalál!