Gyűlnek az összeesküvés-elméletek a kémekkel túlzsúfolt hajó tragédiájáról

GettyImages-1494368352
2023.06.06. 14:59
Kémregénynek beillő történet a Maggiore-tavon bekövetkezett hajóbaleset. A váratlan szélvihar felborította a hajót, amelyen az engedélyezettnél több utas ünnepelt egy születésnapot. Vagy keményen túlórázott. Négyen közülük nem élték túl a tragédiát.

A festői Lago Maggiore az olasz Lombardiát és Piemontot köti össze a svájci Ticino kantonnal. Káprázatos helyszín egy feledhetetlen szülinapi bulira mindaddig, amíg az időjárás el nem rontja a hangulatot.

Huszonhárman voltak a hajón – az olasz kapitányt és orosz feleségét is beleértve. A vendégek kivétel nélkül kémek voltak: tizenhárman az olasz, nyolcan pedig az izraeli titkosszolgálat tagjai – jelentette a BBC.

Az ünnepelt túlélte a hajó elsüllyedését, két olasz ügynök és a Moszad egyik tagja azonban nem. Holtan húzták ki a hullámokból a kapitány feleségét, Anja Bozskovát is.

Május 28-án, induláskor semmi jele nem volt a közelgő ítéletidőnek, sőt az előrejelzés sem utalt rá. A felhők csak később, váratlanul kezdtek tornyosulni a tó felett, majd viszonylag gyorsan szinte teljesen elsötétült az ég.

A túlélők és a szeretteiket elvesztett családok szempontjából kétségtelenül traumatikus esemény mindenekelőtt az utaslista miatt találgatásokra ad okot azzal kapcsolatban, hogy mi is történt pontosan.

A kémmunka eszményi helyszíne

A tó olasz partján számos olyan cég található, amely katonai és polgári felhasználásra egyaránt alkalmas technológiát állít elő. Eközben Svájc hírszerzési szempontból remek tranzitországnak számít. A hajókázó utasok egy részének – hovatartozástól függetlenül – ott volt lakása vagy háza.

Egyes jelentések szerint a hajóút egy ártatlan kirándulásnak indult, több nagy olasz hírügynökség viszont arról számolt be, hogy inkább olasz és izraeli ügynökök közötti titkos munkatalálkozót tartottak ideális helyszínen, amíg ki nem tört az orkán.

Carlo Nocerino ügyészt bízták meg a részletek kiderítésével, aki nyomban megállapította, hogy csak a kapitány, Claudio Carminati és orosz felesége nem volt hírszerző. Bár talán ez utóbbi sem biztos.

A 15 méteres Gooduria, szójátékkal a Pompás élvezet jó választásnak tűnt a tavi partira. A váratlan, 70 kilométeres széllökések azonban rácáfoltak a hajó nevére.

„Harminc másodperec alatt lecsapott az apokalipszis” – érzékeltette a történteket a hatvanéves kapitány a Corriere della Sera című olasz lapban. „A hajó azonnal felborult, mi pedig a vízbe estünk” – mondta Carminati.

Leírása szerint a Maggiore-tavon bekövetkezett tragédia nagyban hasonlított a szinte napra pontosan négy évvel korábbi budapesti hajókatasztrófára, a Hableány elsüllyedésére.

A hatóságok mindenesetre az olasz kapitány, Claudio Carminati szerepét is vizsgálják hajóbaleset okozása és gondatlan emberölés ügyében. Az is tisztázásra vár, rendelkezett-e kellő mennyiségű biztonsági felszereléssel – például mentőmellénnyel –, és betartotta-e a tavi hajózás szabályait – írta a Repubblica.

Az áldozatok

A legizgalmasabb kérdés azonban az áldozatok kiléte. A kapitány ötvenéves felesége, Anja Bozskova tartózkodási engedéllyel élt Olaszországban, és rendületlenül éltette hazája Ukrajna elleni háborúját, amíg le nem tiltották YouTube-csatornáját.

Az 53 éves Tiziana Barnobi és a 62 éves Claudio Alonzi egyaránt az olasz titkosszolgálat tagjai voltak.

A nő csaknem másfél évtizede Iránban volt aktív. Fedőtevékenysége szerint, a Samsung koordinátoraként rálátása volt Izrael ádáz ellenségének technológiai fejlődésére.

Egy 50 éves izraeli férfi szintén meghalt. Az európai sajtóban Erez Simoninak hívják – jegyezte meg a Haaretz, szülőhazájában azonban nem nevezték meg az áldozatot. Csupán annyit írtak róla, hogy a Moszad nyugalmazott ügynöke volt, akinek „a szervezetben betöltött szerepe miatt” tevékenységét nem részletezhetik – írta a Times of Israel.

Az összejövetel – egyes olasz lapok szerint – nem buli volt, hanem a kémek munkatalálkozója. Az izraeliek eredetileg nem is tervezték, hogy a hajóra szállnak. Végül megtették, a megbeszélés azonban a vártnál tovább tartott, így lekésték a hazafelé tartó gépüket. „Ez remek alkalom volt a két ország ügynökei közötti információcserére” – jelentette a Stampa.

Kapkodva menekültek

A többi utasnak és a kapitánynak sikerült partra evickélnie, illetve a segítségükre siető hajók mentették ki őket.

A négy halálesetet fulladás okozta, bár az olasz hírügynökségek szerint nem végeztek boncolást.

A rejtélyt fokozza, hogy a katasztrófa túlélői a jelek szerint haladéktalanul és sietve menekültek el a helyszínről.

Gyorsan összepakolták holmijukat a szállodai szobákban, a kezelésre szorultak pedig a kórházi kórtermekben, és kapkodva távoztak. Semmilyen írásos diagnózis nem maradt utánuk.

Az izraeliek bérelt autóikkal sem törődve, egy Tel Avivból küldött különgéppel Milánóból hazarepültek. Személyazonosságukat nem hozták nyilvánosságra, de az ügyész szerint teljesen normális, hogy csak az áldozatok nevét közlik, a túlélőkét nem.

Benjámín Netanjáhú izraeli miniszterelnök hivatala megerősítette, hogy a meghalt izraeli férfi az izraeli titkosszolgálat nyugalmazott tagja volt. „A Moszad egy kedves barátot veszített el, egy odaadó és hivatásos tagot, aki évtizedeken át Izrael állam biztonságának szentelte életét” – áll a kormányfői hivatal közleményében. Állami temetésén sokan orvosi maszkkal takarták el arcukat.

Túlzsúfolt hajó?

Az elsüllyedt hajót még nem emelték ki a tó fenekéről, így az érdemi nyomozás sem kezdődhetett meg – mondta Carlo Nocerino ügyész, aki szerint napokba telhet, amíg kiszabadítják az iszapból.

Az viszont biztos, hogy a Gooduriát 15 személy szállítására regisztrálták, így a megengedettnél nyolccal többen voltak fedélzetén.

A túlsúly miatt a kapitánynak nehezebb volt manővereznie, kivált a kedvezőtlen időjárási körülmények között.

Azt is vizsgálják, miért volt az engedélyezettnél több utas a hajón, sőt az is kérdéses, hogy egyáltalán kihajózhatott-e ilyen időben.

A nyomozást a Carabinieri, az olasz katonai rendőrség segíti. Megvizsgálják a hajó állapotát és az időjárási körülményeket, azzal azonban nem foglalkoznak, hogy mit csináltak az utasok a fedélzeten.

(Borítókép: Az elsüllyedt hajó mentése 2023. május 29-én. Fotó: Mattia Ozbot / Getty Images)

Ebben a cikkben a téma érzékenysége miatt nem tartjuk etikusnak reklámok elhelyezését.
Részletes tájékoztatást az Indamedia Csoport márkabiztonsági nyilatkozatában talál.

Indamedia Csoport