A McDonald’s is az gázai háború áldozata

2024.04.05. 14:30
A McDonald’s felvásárolja az Izraelben működő 225 franchise-éttermének mindegyikét − jelentette be csütörtökön, alig néhány héttel azután, hogy közölte, az izraeli-Hamász háború árt az üzletnek.

A gyorsétteremóriás közölte, megállapodást kötött az izraeli Alonyal franchise-zal a cég McDonald’s franchise éttermeinek megvásárlásáról az országban − írtja a CNN

Omri Padan, az Alonyal vezérigazgatója és tulajdonosa közleményben tudatta:

Az Alonyal Limited több mint harminc éve büszke arra, hogy Izraelbe hozhatja az Arany Íveket és szolgálhatja közösségeinket.

Az Alonyal több mint 5000 embert foglalkoztat az országban található McDonald’s éttermeiben.

A McDonald’s a közleményben hozzátette, hogy

továbbra is elkötelezett az izraeli piac iránt, és a jövőben is biztosítja a pozitív munkavállalói és vásárlói élményt a piacon.

Az üzlet feltételeit nem hozták nyilvánosságra.

A McDonald’s üzletek túlnyomó többségét világszerte helyi franchise-tulajdonosok üzemeltetik. Ezek sok tekintetben független vállalkozásként működnek: ők határozzák meg a béreket és az árakat, és amikor úgy érzik, hogy ez helyénvaló, saját belátásuk szerint nyilatkozatokat tesznek vagy adományokat tesznek.

Ez a megközelítés segített abban, hogy a McDonald’s globális vállalattá váljon, 2023-tól világszerte több mint 41 ezer étteremmel. Azonban ez azt is jelenti, hogy az amerikai vállalat nem adhat utasítást, hogy az egyes üzemeltetők hogyan reagáljanak egy válsághelyzetben.

Kedvezményeket ajánlottak a katonáknak

Az október 7-i támadások után, amelyekben a Hamász fegyveresei több mint 1200 izraeli katonát és civilt öltek meg, és további mintegy kétszázat elraboltak, az Alonyal kedvezményeket ajánlott fel a helyi katonáknak és biztonsági erőknek.

A tágabb régióban számos McDonald’s-üzemeltető gyorsan elhatárolódott az izraeli cég akciójától. A kuvaiti és pakisztáni franchise-csoportok például nyilatkozatot adtak ki, amelyben kijelentették, hogy nem osztoznak az izraeli franchise-zal.

Más amerikai márkákhoz hasonlóan a McDonald’s-ot is bojkottáltak a régió számos piacán.

Jelentős visszaesés

Januárban Chris Kempczinski vezérigazgató azt mondta, hogy a vállalat „jelentős üzleti hatást” tapasztal a Közel-Keleten az Izrael és a Hamász közötti háború miatt. A McDonald’s a legutóbbi, februári eredménybeszámolójában megismételte, ezt az üzenetet, és azt mondta, hogy a konfliktus valószínűleg továbbra is meg fogja terhelni a cég üzleti tevékenységét.

Januári nyilatkozatában Kempczinski hangsúlyozta a vállalat semlegességét, mondván:

A McDonald’s-ot minden országban, ahol működik, beleértve a muszlim országokat is, büszkén képviselik a helyi tulajdonosok.