Lézerrel villantana a Washington feletti légtérzárat megsértő pilóták szemébe a Pentagon. Az Észak-Amerikai Légvédelmi Parancsnokság (NORAD) szakemberei szerint a lézeres elterelőrendszer 30-45 napon belül üzembe helyezhető, írja az AP.
Költséges ijesztgetés
Washington felett 2001- szeptember 11-ét követően hirdettek légtérzárat. A védett terület egy huszonöt kilométer sugarú kör, melynek központja a Fehér Ház szomszédságában álló Washington emlékmű. A légtérzárat az elmúlt három és fél évben számtalan kisgép sértette meg, többnyire figyelmetlenségből.
A légtérsértők nagy része rádiós figyelmeztetésre elhagyta a területet, mégis viszonylag gyakran kellett riasztani a vadászgépeket, amik aztán katonai reptereken kényszerítették leszállásra a kisgépeket. Az F-16-osok bevetése azonban alkalmanként 30-50 ezer dollárjába kerül az amerikai államnak.
Vakítani nem akarnak
A lézeres figyelmeztetőrendszer ennél lényegesen olcsóbb megoldás lehet, azonban számtalan biztonsági kockázatot is magában rejt. Az Egyesült Államokban a múlt évtől kezdődően elszaporodtak azok az esetek, amikor leszálláshoz készülő gépek pilótáit lézersugárral vakították el. Akkor a szövetségi hatóságok azon aggódtak, hogy a technikát terroristák vethetik be, hogy így okozzanak tömegkatasztrófát.
Az AP összegzése szerint tavaly november óta száznál is több hasonló esetet vizsgált ki az FBI. Legutóbb márciusban egy New Jersey-i férfi ellen indult eljárás, aki egy kisgép pilótáját vakította el egy erős, zöld színű lézerrel.
A NORAD illetékesei szerint a Washington körzetében bevetni tervezett lézersugár a vizsgálatok szerint nem káros a szemre, még rövid időre sem vakítja el a pilótát. Az amerikai magánrepülő-pilóták érdekvédelmi szervezete, az AOPA bízik benne, hogy a NORAD nem téved. "Egy ilyen rendszernek teljesen biztonságosnak kell lennie a pilótákra nézve. Nem okozhat látáskárosulást, és azt is biztosítani kell, hogy a gép vezetője egy pillanatra se veszítse el figyelmét" - nyilatkozta az AP-nek Chris Dancy, az AOPA szóvivője.