Legyőzték a General Motorst

2000.06.29. 11:30
A világ második legnagyobb autógyára, az amerikai Ford megnyerte a globális piacvezetővel, a General Motorsszal (GM) folytatott licitháborút, s így 6,9 milliárd dollár értékű ajánlatot tehet a dél-koreai Daewoo gyár megvásárlására. Ezzel Ázsia második legnagyobb járműpiacának az egynegyedét szerezheti meg a Ford, amely a Daewoo-val együtt hozzájuthat a Ssangyong Motor nevű céghez is.
A Daewoo Motor hitelezői a Fordnak kínálták fel a jogot arra, hogy kizárólagos tárgyalásokat folytasson a dél-koreai autógyártó megvételéről. Ez a procedúra legalább hat hetet vesz majd igénybe.

A Daewoo anyacégének és tizenegy leányvállalatának csődje júliusban vált nyilvánvalóvá
A Daewoora tett ajánlat nem elsősorban értéke miatt lényeges, hiszen a Daewoo gyakorlatilag ,,aprópénzért" kelhet el: az ázsiai gyár ugyanis eszközállományánál másfélszer nagyobb adósságot halmozott fel az elmúlt évtizedben. (Körülbelül tízmilliárd dolláros vagyonára 15 milliárd dollárnyi hitel jut.)

A Daewoo anyacégének és tizenegy leányvállalatának csődje egyébként tavaly júliusban vált nyilvánvalóvá, ekkor alakították meg a hitelezők ,,csődgondnoki" szervezetüket, amely az ipari konglomerátum feldarabolásával és részlegenkénti értékesítésével foglalkozik.

Hyundaiokat gyújtogattak

A Ford egyébként nem csupán a GM folytatott éles versenyt, hiszen a potenciális vevőjelöltek között korábban szóba került a német-amerikai DaimlerChrysler is. A Fordnak előnyös döntésben szerepet játszott a pénzügyi ajánlat mellett az, hogy az amerikaiak a foglalkoztatottak biztonságát, a Daewoo továbbfejlesztését is vállalták.

A DaimlerChrysler a szintén dél-koreai Hyundai-jal együtt tett ajánlatot, de ezt hevesen ellenezték a Daewoo dolgozói, akik tiltakozásul Hyundai gépkocsikat is felgyújtottak korábban. A General Motors sem egyedül pályázott: ők az olasz Fiattal együtt akarták megszerezni a dél-koreai ,,zsákmányt".

Érdekesség, hogy a dél-koreai autógyártás csak nemrégiben nyílt meg a külföldi befektetők előtt: a francia Renault ugyanis idén áprilisban vásárolta meg a Samsung Motorst.

Ha a Forddal most kezdődő tárgyalások nem vezetnek eredményre, akkor a hitelezőkből álló ,,csődbizottság" a DaimlerChryslerrel és a General Motorsszal újra felveszi a tárgyalásokat - teszik hozzá elemzők.

Daewoo: erős pozíciók Kelet-Európában

A BBC kiemeli, hogy a kétmillió jármű gyártására alkalmas kapacitásokkal rendelkező Daewoo megvásárlása három regionális piacon hozhat előrelépést a Ford számára: a dél-koreai belső fogyasztás mellett fontos lehet a délkelet-ázsiai térség, valamint az, hogy a Daewoo igen erős pozíciókkal rendelkezik Kelet-Európában (különösen Lengyelországban és Romániában).

A Bloomberg szerint a Daewoo 1999-ben 486 ezer járművet exportált, beleértve a Ssangyong márkanevű kocsikat is. Az export (illetve a külföldi gyártás) 67 százaléka Nyugat- és Kelet-Európában talált gazdára, míg Észak-Amerikában termékeinek 13, Ázsiában 10 százalékát értékesítette a bajba jutott dél-koreai cég.

Piaci részesedések Ázsiában

Toyota: 20 százalék
Renault/Nissan/Samsung: 11 százalék
Honda: 9,5 százalék
Ford/Mazda/Daewoo: 8,5 százalék

Forrás: Pemberton Associates/Bloomberg

A Ford a Daewoo által tovább építheti ázsiai birodalmát, amelybe beletartozik a régebben megszerzett Mazda-részesedés is. A Ford-Daewoo-Mazda trióval szemben persze ott van a térségben a már említett francia-koreai-japán Renault-Samsung-Nissan hármas, illetve az amerikai-japán GM-Suzuki páros, a dél-koreai Hyundai-Kia kettős és végül a két magányos japán ,,harcos", az önállóságát egyaránt őrző Toyota, illetve Honda.

Ford-uralom a presztízsmárkákban

A Ford nem csupán Ázsiában terjeszkedik: az utóbbi években megvásárolta a német BMW-től annank angliai leányvállalatát, a Land Rovert, megszerezte a svéd Volvo személygépkocsi-gyártó üzletágát, és még e tavalyi üzletek előtt rátette a kezét olyan luxusmárkákra, mint a James Bond-filmekből ismert Aston Martin, a brit Jaguar vagy az amerikai Lincoln.