További Külföld cikkek
- Politico: megbénult az európai uniós intézmények működése
- Szijjártó Péter: Ez botrány, így nem lehet beszélni Orbán Viktorról
- Parazitás betegsége lett tíz embernek egy rosszul átsütött hús miatt
- Kemény üzenetet küldött a NATO tábornoka: ha az orosz katonák megindulnak, szétlövik Szentpétervárt
- Medgyessy Péterrel is találkozott Kína elnöke egy pekingi ünnepségen
A Daewoo anyacégének és tizenegy leányvállalatának csődje júliusban vált nyilvánvalóvá |
A Daewoo anyacégének és tizenegy leányvállalatának csődje egyébként tavaly júliusban vált nyilvánvalóvá, ekkor alakították meg a hitelezők ,,csődgondnoki" szervezetüket, amely az ipari konglomerátum feldarabolásával és részlegenkénti értékesítésével foglalkozik.
Hyundaiokat gyújtogattak
A Ford egyébként nem csupán a GM folytatott éles versenyt, hiszen a potenciális vevőjelöltek között korábban szóba került a német-amerikai DaimlerChrysler is. A Fordnak előnyös döntésben szerepet játszott a pénzügyi ajánlat mellett az, hogy az amerikaiak a foglalkoztatottak biztonságát, a Daewoo továbbfejlesztését is vállalták.
A DaimlerChrysler a szintén dél-koreai Hyundai-jal együtt tett ajánlatot, de ezt hevesen ellenezték a Daewoo dolgozói, akik tiltakozásul Hyundai gépkocsikat is felgyújtottak korábban. A General Motors sem egyedül pályázott: ők az olasz Fiattal együtt akarták megszerezni a dél-koreai ,,zsákmányt".
Érdekesség, hogy a dél-koreai autógyártás csak nemrégiben nyílt meg a külföldi befektetők előtt: a francia Renault ugyanis idén áprilisban vásárolta meg a Samsung Motorst.
Ha a Forddal most kezdődő tárgyalások nem vezetnek eredményre, akkor a hitelezőkből álló ,,csődbizottság" a DaimlerChryslerrel és a General Motorsszal újra felveszi a tárgyalásokat - teszik hozzá elemzők.
Daewoo: erős pozíciók Kelet-Európában
A BBC kiemeli, hogy a kétmillió jármű gyártására alkalmas kapacitásokkal rendelkező Daewoo megvásárlása három regionális piacon hozhat előrelépést a Ford számára: a dél-koreai belső fogyasztás mellett fontos lehet a délkelet-ázsiai térség, valamint az, hogy a Daewoo igen erős pozíciókkal rendelkezik Kelet-Európában (különösen Lengyelországban és Romániában).
A Bloomberg szerint a Daewoo 1999-ben 486 ezer járművet exportált, beleértve a Ssangyong márkanevű kocsikat is. Az export (illetve a külföldi gyártás) 67 százaléka Nyugat- és Kelet-Európában talált gazdára, míg Észak-Amerikában termékeinek 13, Ázsiában 10 százalékát értékesítette a bajba jutott dél-koreai cég.
|
A Ford a Daewoo által tovább építheti ázsiai birodalmát, amelybe beletartozik a régebben megszerzett Mazda-részesedés is. A Ford-Daewoo-Mazda trióval szemben persze ott van a térségben a már említett francia-koreai-japán Renault-Samsung-Nissan hármas, illetve az amerikai-japán GM-Suzuki páros, a dél-koreai Hyundai-Kia kettős és végül a két magányos japán ,,harcos", az önállóságát egyaránt őrző Toyota, illetve Honda.
Ford-uralom a presztízsmárkákban
A Ford nem csupán Ázsiában terjeszkedik: az utóbbi években megvásárolta a német BMW-től annank angliai leányvállalatát, a Land Rovert, megszerezte a svéd Volvo személygépkocsi-gyártó üzletágát, és még e tavalyi üzletek előtt rátette a kezét olyan luxusmárkákra, mint a James Bond-filmekből ismert Aston Martin, a brit Jaguar vagy az amerikai Lincoln.