Redingnek vége: kivel pöröl ezután Orbán?
További Eurologus cikkek
- Majdnem 20 százalékkal csökkent a GDP Spanyolországban, Olaszországban és Franciaországban
- 30 ezer betegnek juttat koronavírus-gyógyszert az EU
- Az EP jelenlegi formájában megvétózza a tagállamok alkuját, az egyik ok a jogállamiság
- EU-s költségvetésről, jogállamiságról vitatkoztak az EP-ben: elégedetlenek a képviselők
- Az EP nem ért egyet a költségvetési alku jogállamisági részével és a forráscsökkentésekkel
Legfrissebb híreink
- Meghalt Manmohan Szingh volt indiai kormányfő
- Olyan ambiciózus projektet indított el Kína, hogy abból még durva konfliktusa lehet Indiával
- Újabb veszélyhelyzetet rendeltek el Oroszországban, ezúttal már szövetségi szinten
- Az első zuhanást még túlélte a szlovéniai Alpokban meghalt magyar túrázó
- Izrael rakétatámadást hajtott végre Jemenben, kis híján a WHO vezetőjét is eltalálták
- Sikeres csúcstámadás után eltűnt két olasz hegymászó, napok óta keresik őket
- Felfoghatatlan összeget lehet nyerni egy amerikai lottón
- Legalább hárman meghaltak egy buszbalesetben Norvégiában
- Ketten meghaltak az osztrák Alpokban egy lavinában
- Jóslatok 2025-re: háború tör ki Nagy-Britanniában, visszatér a pestis, majd eljön a világvége
Tizenöt éve tagja az Európai Bizottságnak (EB), három különböző tárcát is vezetett, legutóbb a Bizottság alelnöke volt. Az egyik legtapasztaltabb és legbefolyásosabb európai politikusnak számít, mostantól viszont csak mezei EP-képviselő lesz. Hol számította el magát?
Hol vannak ilyenkor a barátok?
Minden tagország egyetlen biztost küldhet a testületbe, és a szintén luxemburgi Jean-Claude Juncker elnökké választásával egyértelművé vált, hogy Reding nem tarthatja meg a pozícióját. Számára azért különösen fájó ez a döntés, mert hosszú időn keresztül őt is emlegették, mint lehetséges elnökjelöltet. Ő lehetett volna az első nő az intézmény élén. A kulisszák mögött kampányolt is a jelöltségért, politikai családja, a Néppárt azonban a kevésbé megosztó személyiség mögé sorakozott föl.
Reding két hete az Európai Parlamentbe igazolt, ahol először alelnök szeretett volna lenni, majd a jogi és igazságügyi szakbizottság vezetését ambicionálta. Mindkét terve kútba esett, megint csak azért, mert saját pártcsaládja nem támogatta.
Ennyire messzire érne Orbán keze?
Csábító lenne annak a számlájára írni Reding bukását, hogy az elmúlt években többször is összerúgta a port a magyar kormánnyal, többek között a
- Tobin-ügyben,
- az Alaptörvény kapcsán,
- a bírák kényszernyugdíjazásának ügyében,
- vagy amikor olyan híresztelések kaptak szárnyra, hogy a Fidesz kizárásáért lobbizik a Néppártban.
Az igazság azonban az, hogy kifejezetten aktív biztosi tevékenységének nem csak a magyar kormány került a célpontjába. Jó néhány erősebb tagállam vezetőségével, és befolyásos üzleti körökkel is szembeszállt, ha úgy ítélte meg, hogy azok az EU szabályaival vagy szellemiségével ellentmondó döntéseket hoznak.
Fellépett a francia hatóságok ellen, amikor azok 2010 őszén cigánytáborok felszámolásába és romák kitelepítésébe kezdtek. Az intézkedést szégyenteljesnek minősítette, és kötelességszegési eljárás megindítását helyezte kilátásba Párizzsal szemben a szabad mozgásról szóló uniós irányelv megsértése miatt.
Az előző ciklusában, média- és telekommunikációs biztosként ő állt ki a roamingdíjak drasztikus csökkentéséért az EU-n belül. Akkoriban úgy fogalmazott, hogy a telefonhívások után „az adatszolgáltatások árát is erőszakkal lenyomja, ha a mobilszolgáltatók semmit sem tesznek”. A munka mostanában ért be: az EU messze leghangosabban népszerűsített intézkedése értelmében 2015 végén teljesen megszűnhetnek a külföldi mobilhívásokért felszámolt extra költségek.
2011-ben szigorúbb adatvédelmi szabályokat terjesztett elő, elsősorban az internetes közösségi oldalak adatkezelésének megregulázására. Elszánt támogatója annak az irányelvnek, mely szerint 2020-ig a nagyobb, tőzsdén jegyzett vállalatok felügyelőbizottságában legalább 40 százalékos arányt kell elérniük a női tagoknak, és amelyet többször kritizált a német vezetés. Idén tavasszal előterjesztett egy javaslatot, ami lehetővé tenné a jogállamiság felügyeletét az európai uniós tagállamokban. A kezdeményezést nem titkoltan a magyarországi alapjogi dilemmák ihlették, de az ötlet komoly felháborodást váltott ki például Olaszországban is.
Végül idén februárban odaszúrt Nagy-Britanniának is egyet, amikor azt mondta, hogy a „britek túlságosan tudatlanok” ahhoz, hogy népszavazáson dönthessenek az EU-ból való kilépésükről.
Így számításaink szerint Redingnek az elmúlt években sikerült magára haragítania a német, a francia, az olasz, a brit képviselőket, az üzleti lobbit, és mindazokat, akiket rámenős politikai stílusával vérig sértett.
Hogyan tovább?
A politikai buldózer hírében álló Reding sem tudja azonban felülírni az EU-s intézmények alapvető szabályát: kicsi ország, kis hatalom. Az Európai Bizottságban nem maradhat, az Európai Parlamentben pedig saját nemzeti delegációja nem elég nagy ahhoz, hogy a frakción belül komoly súlya legyen.
Nem úgy, mint a Fideszé: az alelnökségéért folyó szavazáson többek között a magyar Pelczné Gáll Ildikóval szemben maradt alul, aki a Hír TV-ben azt vetette a volt biztos szemére, hogy a saját pártcsaládjával szemben kötött alkukkal próbált előrejutni. A frakció úgy büntette, hogy a jogi ügyekkel foglalkozó szakbizottság elnöki posztjára sem őt, hanem cseh frakciótársát, Pavel Svobodát jelölte.
A történet már csak akkor lehetne ironikusabb, ha a Reding távozásával megüresedő igazságügyi biztosi helyet Navracsics Tibor kapná meg a következő öt évre.
Rovataink a Facebookon