Orosz torpedórombolót vetnének be a kalózok ellen

2008.10.08. 11:15
A két hete elrabolt tankokat szállító teherhajó az amerikai tengerészet jelenléte és a tárgyalások ellenére még mindig a kalózok kezében van. Az ukrán hajótársaság most az orosz torpedórombolótól remél megoldást.

Az ukrán teherhajót elrabló kalózokkal való tárgyalásokat az akadályozza, hogy azok folyton változtatják a követelt összeget: eredetileg kétmillió dollárt kértek, aztán meglátták a szállítmányt, és 35 millióra emelték a váltságdíjat, de hallani 20 millió dolláros visszavásárlási árról is. A Tomex hajózási társaság azonban reméli, hogy a követelés nagyságrendekkel csökken majd, amint megérkezik a helyszínre küldött Nyeusztrasimij, vagyis Rettenthetetlen orosz torpedóromboló. Reményeik szerint a torpedóromboló a nevének megfelelően jár majd el, ellentétben az amerikai hadihajóval, amely megelégszik a passzív megfigyeléssel.

Az elrabolt hajó legénysége a fedélzeten

A Faina első tisztje, Viktor Nyikolszkij kedden este értesítette a tulajdonost , hogy a legénység jól van, de az élelem már csak négy napra, az üzemanyag két napra elegendő. Nyikolszkij azt is közölte, hogy a hajó a húsz fős személyzet mellett immár 60 kalóz tartózkodik, noha a múlt héten még csak negyvenen voltak.

Kedden kihajtották a legénységet a fedélzetre a kalózok, hogy lefényképezhessék és videózhassák őket a közelben álló amerikai torpedórombolóról érkezett katonák. A fényképekre a lap szerint az alkudozáshoz volt szükség, hogy bemutassák: mind a 20 fő - 17 ukrán, két orosz és egy lett - él és egészséges. Az amerikai haditengerészet még múlt hét kedden sietett az ukrán teherhajó segítségére.

A tengeri kalózok támadásai rendszeressé váltak Szomália partjainál. A kisebb halászhajók mellett már a hadihajókat is célba vették. Ennek áldozata lett fegyverekkel és tankokkal megrakott Faina és legénységét is.

2008-ban háromszorosára nőtt a Nemzetközi Tengerészeti Hivatal (IMB) honlapján regisztrált támadások száma. Idén már 61 eset történt, jórészt Szomália közelében a Vörös-tenger és az Indiai-óceán között elterülő Ádeni-öbölben. Ez a világ egyik legfontosabb hajózási útvonala, amelyik a Szuezi-csatornával összeköti a Földközi-tengert az Indiai-óceánnal.

A kalóztámadásokkal okozott kár több milliárd dollárt is jelenthet évente. Ez csak kis mértékben származik a váltságdíjakból. Az erre közlekedő hajók biztosítási díja is megsokszorozódott. Elemzők szerint pedig ezt a többletköltséget a fogyasztóknak kell majd megfizetni. Biztonsági szakértők szerint félő, hogy a kalózok sikeres akciói felbátorítják a terroristákat, akik aztán úszó bombaként használhatnák fel az eltérített hajókat. A környezetvédők szerint pedig a gránátokat szinte vaktában lövöldöző banditák komolyan megrongálhatnak egy olajtankert, és környezeti katasztrófa előidéző is lehetnek.