Hétfőtől háromnapos metrósztrájk Londonban
A 400 kilométeres londoni metróhálózat 12 fővonalából kilencnek a karbantartását a Metronet nevű magánkonzorcium végzi a Transport for London (TfL) - a brit főváros tömegközlekedését felügyelő, városházi tulajdonú vállalat - megbízásából.
A Metronet azonban július vége óta csődgondnokság alatt áll, és az illetékes közlekedési szakszervezetek szerint a cég egyelőre nem adta meg az érdekképviseletek által követelt garanciákat az alkalmazottak állásának, illetve nyugdíj-folytonosságának fenntartására.
A TfL érvelése szerint a csődgondnok garantálta, hogy a csődeljárás során nem lesz munkaerő-leépítés, a szakszervezetek azonban nem fogadják el, hogy a garancia csak a csődgondnoki felügyelet idejére érvényes.
A három legnagyobb brit közlekedési szakszervezet ezért hétfő estétől háromnapos sztrájkot hirdetett a londoni metrón, a világ legnagyobb földalatti hálózatán, amely naponta 3 millió - évente több mint 1 milliárd - utast szállít. A tárgyalások további eredménytelensége esetére szeptember 10-én újabb 72 órás sztrájk kezdődik a brit főváros metróvonalain.
Ha a sztrájk teljes körű lesz, az a londoni tömegközlekedés teljes összeomlását eredményezheti a jövő héten.
A Metronet tevékenységét komoly kifogások érték már a júliusi csődbejelentés előtt is. Nem sokkal korábban, július elején súlyos baleset történt a várost kelet-nyugati irányban átszelő Central metróvonalon, amelynek egyik nyugatra tartó szerelvénye kisiklott London keleti részén, a Mile End és a Bethnal Green állomások közötti alagútban.
A szerelvényen, és a mögötte érkező következőn hétszáz utas rekedt a mélyben. Ők tűzoltók segítségével, gyalog mentek vissza a Mile End állomásra, az áramtalanított alagúton át. Az evakuálás két órán át tartott.
A vizsgálat megállapította, hogy az egyik karbantartó keresztalagútból rosszul tárolt alkatrészek estek ki a sínekre.
Ugyanezen a vonalon négy évvel korábban még súlyosabb baleset történt. Akkor egy szerelvény, amelyen 800-an utaztak, a Chancery Lane állomás előtt - a júliusi baleset helyszínétől nyugatra - szintén kisiklott, és több kocsija a falnak csapódott, miután a vonat saját hajtóműve rossz rögzítés miatt leesett az egyik vagon aljáról és a kerekek alá került.
Kisebb tűz is keletkezett a kisiklás után. A roncsok közül 32 súlyos sérültet mentettek ki, és hosszú hónapokra lezárták a City pénzügyi központját is kiszolgáló vonalat.