Milliárdos turisztikai bevételkiesés Ausztriában

2000.02.14. 19:11
"Ha ilyen ütemben romlik tovább a külföld szemében Ausztria imázsa, akkor közép- és hosszútávon még bajok lesznek az ország kongresszusturizmusával" - adott hangot félelmeinek egy hotellánc tulajdonosa. Bár a hivatalos álláspont optimista, az osztrák hirdetésközpont főtitkára szerint "a legkevesebb, hogy a tavalyi 200 milliárd schillinges rekordbevételt megismételjék", az előrejelzések szerint azonban a vendégéjszakák számának előre jelzett 2,5 százalékos csökkenése 5 milliárd schillinges bevételkiesést jelenthet az országnak.

"Ausztria többet ígér"
A csütörtökön kezdődő brüsszeli nemzetközi turizmus-kiállításon Ausztria egy kínos huzavona után kettős képviselettel vehet részt. Eredetileg az osztrák turizmusközpont (Österreich-Werbung, ÖW) meghívóját az ismert belpolitikai körülmények miatt visszavonták. Több prominens osztrák személyiség közbenjárására azonban más néven (L'Association des Entreprises Autrichiennes du Tourisme - osztrák idegenforgalmi társaságok egyesülete) végül mégis felállíthatja standját. A múlt héten pedig François Xavier de Donnea., brüsszeli főpolgármester egy másik osztrák delegációt is meghívott. Brüsszelben a "Discover Austria - Decouvrez l'Autriche" művészcsoport képviselheti a "másik Ausztriát".

Bár ez az aprócska gond megoldódott, az osztrák turizmusnak azonban az előrejelzések szerint súlyos károkat okoz az idén az aktuális belpolitikai helyzet. Az országban töltött vendégéjszakák számának előre jelzett 2,5 százalékos csökkenése 5 milliárd schillinges (365 millió dolláros) bevételkiesést jelenthet. A tapasztalatok szerint egyébként rövidülnek az osztrákok kül- és belföldi utazásai is. 1999-ben az átlagos nyaralás 12,6 napig tartott.

A lemondott ausztriai utazások 60 százalékáról (másfél százalékos csökkenés) a magukat meggondoló osztrák és német turisták tehetnek, a fennmaradó egy százalékot pedig más országok polgárai és a konferenciaturizmus visszaesése okozhatja. Különösen az üzleti utazások kiesése lehet fájdalmas, hiszen egy konferenciavendég átlagosan 4-6 ezer schillinget (77-115 ezer forintot) költ naponta.

A milliárdos kieséssel fenyegető előjelek nyomán az ÖW az eredetileg tervezetten felül tízmillió schillinget (700 ezer dollárt) mozgósított a kongresszusturizmus népszerűsítésére. Ebből az összegből a tengerentúlon, Nagy-Britanniában, Franciaországban és Belgiumban erősítik a hirdetési kampányokat. Michael Höferer ÖW fotitkár szerint a külföldi bojkottfelhívások nyomán Ausztriát fenyegeto bevételkiesést csökkentheti majd a kongresszusturizmus összesen 25 millió schillinges (1,7 millió dolláros) reklámköltségvetése. A kampány terven felüli kiadásait az ÖW a tartalékaiból fedezi.

Az idei szezont az FPÖ kormányra kerülése miatti visszamondások ellenére bizakodva várja az ÖW főtitkára. "Az a legkevesebb, hogy a tavalyi 200 milliárd schillinges rekordbevételt megismételjük" - jelentette ki Höferer egy keddi sajtókonferencián. "Bízunk az olyan régi bevált turisztikai élményekben, mint a trekking, hegymászás, tavak és a családias hangulat."

Szakértők a bizonytalanságokra utalva arra hívták fel a turizmusból élő osztrák kis- és középvállalkozásokat, hogy lehetőségeik szerint csökkentsék a kockázatot. Fennáll annak a veszélye, hogy a politika gerjesztette rizikó hozzáadódik a turizmus éves ingadozásához. Pánikra ugyanakkor nincsen ok, az elemzők szerint a turisták "otthon hagyják politikai öntudatukat".

"Mi a turizmussal foglalkozunk, és nem a politikával" - jelentette ki Ralf Corsten, a legnagyobb európai turizmuskonszern, a TUI főnöke. Szerinte a turisták értelmes emberek, akik elsősorban a táj és nem a politika alapján döntenek.