Elviszik a gőzmozdonyt a Közlekedési Múzeum elől
További Kultúr cikkek
- Bemutatták Alec Baldwin westernfilmjét, amelynek forgatásán lelőtte az operatőrt
- Rácz-Gyuricza Dóra összegyűjtötte nyerő receptjeit
- 12 milliárd forintot ér a váratlanul előkerült műalkotás
- Ezek a tárlatok voltak idén a legjobbak
- Egy diáklány szexuális zaklatással vádolja a tanárát, pedig az csak segíteni akart neki
A Krauss gőzmozdony kalandos életútja
A Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum vasúti gyűjteményének egyik legrégibb darabja, a MÁV XII h osztályú 6633-as pályaszámú (utóbb MÁV 381,001) szertartályos gőzmozdonya 1882-ben készült a Krauss müncheni gyárában a Nagykikinda-Nagybecskereki Helyi Érdekű Vasút részére. 18 tonnájával a normál nyomközű vasúti járművek között pehelysúlyúnak számító mozdony 1912-től Cséry József szemétvasútjának vontatójárműveként szolgált, majd 1913-tól Budapest Székesfőváros Köztisztasági Hivatalának 6-os pályaszámú gőzmozdonya lett.
1942-ben már Szigetszentmiklóson, a Dunai Repülőgépgyár iparvasútján szolgál, majd a csepeli Weiss Manfréd Műveknél a 10-es pályaszámot kapja. A második világháború után a dunaharaszti híd 1945. december 8-i helyreállításáig a Budapesti Helyi Érdekű Vasút bérelte kisegítő szolgálatra a Szigetszentmiklós és Ráckeve közötti vonalon, majd visszakerült az ekkor már Rákosi Mátyás Művek néven üzemelő csepeli gyárba. 1955-ben átkerült a Hungária Műtrágya és Kénsavgyár, a későbbi Budapesti Vegyiművek iparvasútjára. Innen selejtezték le 1966. december 29-én, ekkor került át a Közlekedési Múzeum gyűjteményébe. 1968-ban került a Városligetbe, a múzeum épülete mellé.
A Liget Projekttel kapcsolatos átépítések miatt augusztus 18-án elviszik a több, mint 130 éves Krauss gőzmozdony a Közlekedési Múzeum mellől: augusztus 20-tól már egy új helyen, Gyál Felső vasútállomáson csodálhatják meg a kis- és nagykorú vasútrajongók - írja friss közleményében a múzeum.
De miért kell elköltözni a vén vasparipát?
Mert április 15-én három évre bezárták a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum, hogy a Liget Budapest Projekt keretében ( részletek itt ) az eredeti, világháborús bombatalálat előtti állapotában építhessék újjá. Vagyis: a harcokban megcsonkított múzeumépületet az eredeti kiviteli tervek alapján, eredeti formájában állítják vissza, a későbbi hozzáépítéseket pedig elbontják. A föld alatti résszel viszont 2018-ra megduplázódna a múzeum kiállítási kapacitása.
A múzeum kiállítási darabjainak egy része a Bálnába megy (főleg az autók), a mozdonyok és a vonatkocsik pedig a Vasúttörténeti Parkba - a múzeum jelenleg épp az utóbbiak átszállítását szervezi.