Gerzson
-3 °C
3 °C

Murdoch pénzt követel a Facebooktól és Google-tól a hiteles tartalmakért

2018.01.23. 06:56 Módosítva: 2018-01-23 07:02:41

Rupert Murdoch amerikai médiamágnás nyílt levélben szólította fel a Facebook és a Google tulajdonosait, hogy fizessenek a tekintélyes sajgóorgánumoknak a tőlük átvett hitelt érdemlő és minőségi tartalmakért.

A hajóbalesete miatt otthon lábadozó Murdoch azt írta: nem a Facebook és a Google elmúlt időszakban tett bejelentései a lényeges dolgok, hanem az, hogy megosszák a minőségi tartalmakból származó bevételeiket a cikkeket eredetileg közlő sajtóorgánumok kiadóival. Emlékeztetett rá, hogy ezt a modellt a kábelszolgáltatók már alkalmazzák. Rupert Murdoch szerint e pénzügyi kompenzálásnak nem lenne nagy hatása a Facebook profitjára, viszont kedvező hatással lenne a tömegtájékoztatásra és egészében az újságírói szakmára, írja az MTI.

A Facebook még októberben jelentette be, hogy esetleg fizetős szolgáltatást vezet be: a platformján megjelenő cikkekhez való hozzáférésért a felhasználóknak fizetniük kell, s a Facebook majd e befolyó összegből fizeti a tartalmak utáni honoráriumot a médiatulajdonosoknak. Hasonló értelmű bejelentést tett a Google is. A Facebook pénteken közzétette: a hamis hírek ellen meghirdetett küzdelme jegyében közvetlenül a felhasználóihoz fordul majd, hogy fejtsék ki véleményüket egy-egy sajtóorgánum megbízhatóságáról és általában a fellelhető információs forrásokról. 

A The Timest és a Wall Street Journalt, illetve a Sky News és a Fox News hírtelevíziót birtokló Rupert Murdoch azonban kevesli ezeket a korrekciós intézkedéseket. Ezek szerinte sem kereskedelmileg, sem társadalmilag, sem pedig az újságírás szempontjából nem megfelelőek. A médiatulajdonos a professzionális újságírás társadalmi értékességének elismerésére szólította fel a két közösségi médium vezetőit. Az ausztrál születésű, amerikai állampolgár Murdoch aggodalmát fejezte ki a közösségi média átláthatóságának komoly hiánya miatt is, bár szerinte Mark Zuckerberg, a Facebook tulajdonosa komoly ember.

Samidh Chakrabarti, a Facebook civil kapcsolatokért felelős vezetője azt közölte: hangoztatta: az internet a hamis hírek miatt károkat okozhat még egy jól működő demokráciában is. Elemzők szerint ezzel ismét megerősítette azt, amit Zuckerberg még január elején ismert el: a 2016-os amerikai elnökválasztás évében a Facebook alábecsülte saját szerepét az álhírek népszerűsítésében, és nem időben és nem hatékonyan lépett fel ellenük.