Közlekedési múzeum lesz a Kelenföldi vasútállomás épületéből
További Kultúr cikkek
- A Polgári Szalonban csíptük el a minisztert, de csak a kétségeket hagyta maga után
- Több ezer gyönyörű aranyhal egy helyen, mégsem rajtuk akadt meg a szemünk
- Húsz év után ismét a magyaroké lesz a főszerep
- Hiénákat rögzítettek a kamerák a Keleti pályaudvarnál
- A provokáció újabb fokozatra kapcsol, avagy egy banán ismét kiveri a biztosítékot
A Miniszterelnökséget vezető Gulyás Gergely kedden Budapesten, a Kelenföldi vasútállomás előtt Hoffmann Tamás XI. kerületi polgármesterrel közösen tartott sajtótájékoztatón jelentette be, hogy az önkormányzat kérésére a Liget átalakítása miatt jelenleg központi kiállítóhely nélkül működő közlekedési múzeum pótlására a kelenföldi vasútállomás 130 éves épületében létrehoznak egy „kis“ közlekedési múzeumot, melyben a magyar vasút történetével ismerkedhetnek meg az érdeklődők.
Gulyás emlékeztetett arra, hogy Budapesten jelenleg nincs közlekedési múzeum; és bár a nagy közlekedési múzeum tervei már elkészültek, de megvalósítása még jó néhány évig eltarthat. A miniszter nem fejtette ki bővebben, de a Liget-projekt keretében egy darabig úgy volt, hogy a 2015-ben bezárt Közlekedési Múzeumot a millenniumi kiállítás egykori Közlekedési Csarnokának rekonstruált épületében helyezik el, aztán végül 2017-ben úgy döntöttek, hogy a múzeum a Városligetből Kőbányára, az egykori Északi Járműjavító területére költözik. A New York-i Diller Scofidio + Renfro építésziroda által tervezett, látványos épület elkészülésére azonban még legalább 2022-ig várni kell.
Ugyanakkor Gulyás szerint egy ilyen intézmény a legnépszerűbb múzeumok közé tartozik, korhatár nélkül bárkinek érdekes kikapcsolódást jelent. A beruházás kiviteli terveinek mintegy 100 millió forintos költségéből 20 milliót a XI. kerületi önkormányzat áll, a többi 80 milliót a Miniszterelnökség adja.
A kelenföldi vasútállomás veszélyeztetett műemlék, amely egykori utasforgalmi funkcióit mára jórészt elvesztette, mivel szerepét átvette a 4-es metró építésekor a föld alatt kialakított új infrastruktúra. A jelenlegi indóházi épület 1884-ből származik, 2011-ben kapott műemléki védettséget, de sorsa régóta bizonytalan. Állapota az elmúlt években jelentősen leromlott, a tető beázik, a mennyezetek aládúcoltak, idén október 4-én a jegypénztárak és az utasinformációs egységek is kiköltöztek,
így a régi épület mára teljesen kiürült.
A közlekedési múzeum tervei szerint az épület külsejét eredeti formájában újítanák fel, belsejében pedig Magyarország legnagyobb alapterületű vasúti terepasztala kapna helyet, benne számos egyedi, magyar gyártású jármű (például gőzmozdonyok, Árpád sínautóbusz, Stadler motorvonatok) méretarányos, pontos, működőképes modelljével.
A tervek között szerepel egy korhűen helyreállított előcsarnoki jegypénztár és egy vasúti múltat idéző étterem kialakítása is. A vasúttörténeti kiállítás bemutatná a magyar vasúthálózat kialakulását 1846-tól kezdve a jelenkorig, valamint a múzeum értékes vasútmodell-gyűjteményének egy részét. A műszaki tervek a belső födémek rossz műszaki állapota miatt egy egybenyitott, nagyvonalú, nagy belmagasságú, részben galériázott kiállítótér kialakításával számolnak.
A múzeum főigazgatója, Vitézy Dávid a Facebookon azt írta, az új helyszín abban is segít, hogy kisebb kiállításokkal a következő néhány évben is meg tudjanak jelenni Budapesten, ameddig az új kőbányai otthonuk elkészül.