Kőbányára költöztetik a közlekedési múzeumot, 2022 előtt nem nyit ki
További Tech cikkek
- Az Instagram ezentúl korlátozza a politikai tartalmakat
- Japán szigorítana a mesterséges intelligencia fejlesztésén
- Elképesztő változáson esik át a Waze
- Fél évig akár féláron is használhatják a vezetékes internetet a Digi előfizetői
- Aggódik az Apple az iPhone miatt, biztonsági kockázatokat rejthet egy uniós szabályozás
Új budapesti helyszínen, az egykori Északi Járműjavító területén épülhet meg az új Közlekedési Múzeum, derül ki az Indexhez pénteken eljuttatott hivatalos közleményből. A jó ideje bezárt és bizonytalan sorsú intézmény a kormány döntése szerint Kőbányán, az 1-es és 28-as villamosvonalak találkozásánál kaphat új otthont.
Tehát a 2015 áprilisában bezárt múzeum kálváriája (ami a városliget körüli harcok, botrányok miatt vált igen fájóvá) a jelek szerint véget ér: a MÁV korábbi Északi Járműjavítójának dízelmozdony-javító csarnokát felhasználva, annak átépítésével és bővítésével kap teret gyűjteményei elhelyezéséhez. Az előzetes tervek körülbelül 30 ezer négyzetméteres épületkomplexummal számolnak, ami a korábbi városligeti helyszínnél lényegesen nagyobb terület. Ezzel kétségkívül nyer a múzeum: nagy járművek kiállítására is alkalmas, tágas csarnokokról van ugyanis szó.
Autentikus múzeumi helyszín
Az összesen 7 hektáros ipari jellegű területen helyet kaphat a múzeum rossz állapotú telephelyeit felváltó új restaurációs és raktározási központ, a dokumentumtár, a szabadtéri kiállítás, és akár a nosztalgiajáratok végállomása is. „A döntéssel megnyugtatóan rendeződött a Közlekedési Múzeum elhelyezésének ügye és beért a 2016 óta zajló előkészítő munkánk. Az akkor kitűzött céloknak megfelelően a Kormány szerdai döntésével sikerült az intézmény 120 éves múltjához, rangjához méltó új, újabb évszázadra szóló víziót és jövőképet adni a Közlekedési Múzeumnak” – mondta Vitézy Dávid, a Közlekedési Múzeum főigazgatója.
A Liget Budapest projekt miniszteri biztosa és a Közlekedési Múzeum közös javaslatára 2017. május 17-én döntött a kormány az addigi koncepció felülvizsgálatáról. A döntéssel lehetőséget kap a múzeum, hogy fő kiállítóhelye ne a Városligetben, hanem új helyszínen, a korábbi tervekben szereplőnél nagyobb területen legyen, olyan környezetben, ami lehetővé teszi a közlekedési gyűjtemény (vasúti járművek, autóbuszok, villamosok stb.) teljes spektrumú bemutatását.
"A 2009-ben bezárt, azóta üresen álló Északi Járműjavító a hazai vasúti jármű- és mozdonygyártás, majd később mozdonyjavítás egykori fellegváraként autentikus múzeumi helyszín" – fogalmaz a közlemény, és ezzel valószínűleg a legtöbb közlekedésbarát egyet is ért. Az 1962-ben átadott, részben műemléki védettségű Dízelcsarnok a világháború utáni vasúti ipari építészet egyik kiemelt jelentőségű épülete. Az 1870-től itt működő Magyar Királyi Államvasutak Gép- és Kocsigyárának legrégebbi csarnokában a Magyar Állami Operaház fejlesztése valósul meg, amellyel aktívan együttműködik majd a Múzeum, ezáltal új kulturális negyeddé formálva az elhanyagolt ipari zónát. A Dízelcsarnok az Északi Járműjavító legnagyobb és legkedvezőbb elhelyezkedésű épülete: nem csak a Kőbányai úthoz esik közel, de a Könyves Kálmán körút és az 1-es villamos felől is könnyen megközelíthető lesz.
A reformkorból a jövőbe
A múzeum tervezése a kormánydöntés nyomán jövő év elejétől megkezdődik, az új ütemterv és költségvetés a tervek birtokában, 2018 során készülhet el. A múzeum vezetősége bízik abban, hogy “az új helyszínen az intézmény újra nemzetközi szinten is jegyzett, a világ vezető közlekedési múzeumai között számon tartott kiállítóhelyként, tudásközpontként és családi szabadidős célpontként születhet újjá”.
A tervezett új és korszerű állandó kiállítás bemutatja majd a magyar közlekedéstörténet legfontosabb tárgyi emlékeit a reformkortól indulva napjainkig, a térképektől a gőzmozdonyokig, a kontinens első metrójától az Ikarus-gyár legfontosabb járműveiig. Ennek érdekében a Múzeum korábbi gyűjteményének aktív bővítésébe kezdett, illetve több régi jármű restaurálását is tervezik.
A múzeum a jövőbe is tekint: „A következő évtizedekben a közlekedés fejlődése az elmúlt évszázad talán legnagyobb hatású társadalmi és gazdasági változásaival jár együtt. A robbanómotor búcsúzik, a digitalizáció és az elektromos közlekedés térnyerése, a közlekedés átalakulása a gazdaságra, iparra, társadalomra, városokra, életvitelre olyan fokú hatást gyakorol, ami a Közlekedési Múzeum új kiállítását is meghatározza majd” – mondta Vitézy Dávid.
Szétválik a repülési gyűjtemény, az űrhajózási gyűjtemény sorsa bizonytalan
A közleménnyel kapcsolatban felmerülő kérdéseinkkel a múzeum kommunikációs osztályához fordultunk, amitől az alábbi válaszokat kaptuk:
A városligetben a lebontott múzeumi épület helyére tervezett épület már nem a múzeumé lesz?
A Kormány májusban hozott még döntést a Közlekedési Múzeum városligeti történeti épületének eredeti tervek alapján történő rekonstrukciója mellett. Itt a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum egyik tagintézményeként a magyar innováció történetét, a világhírű magyar műszaki találmányokat és feltalálókat bemutató interaktív kiállítás jön létre. A beruházó a Városliget Zrt.
Óvatos becslések szerint mikor fogadhatja az első látogatókat az új helyén a múzeum és mennyibe fog kerülni a múzeum kialakítása a járműjavítóban?
A várható költségekre csak a tervezés előrehaladtával tudunk olyan adatokat közzétenni, melyeket aztán felelős beruházóként tartani is lehet.
Várhatóan az összes gyűjtemény helyet tud-e kapni az új helyen? Gondolunk itt a 2015-be bezárt repüléstörténeti kiállításra, azon belül az űrhajózási gyűjteményre, vagy akár a műszaki tanulmánytárra.
A választott új helyszín tágasságának köszönhetően az új épület alkalmas lesz azon kiállítások és funkciók befogadására, amelyeket eddig külső helyszíneken kaptak helyet. A Múzeum kiterjedt állománnyal rendelkező könyvtára, archívuma és nagy felszereltségű oktató- és restaurátor-műhelye is itt helyezkedik majd el, és minden a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum ernyője alatt működő intézményt szolgál majd. A új helyszín természetesen nem jelenti jelenlegi tagintézményeink bezárását, sem költöztetését; a budapesti Műszaki Tanulmánytár, a Ganz Ábrahám Öntödei Gyűjtemény és az Elektrotechnikai Gyűjtemény egyaránt jelenlegi helyszínein maradnak. A repülési gyűjtemény legértékesebb darabjai Ferihegyen találhatók ma is, az idén felújított Aeroparkban, amelyet az LKK-val közösen működtetünk.
A gyulaházai Farkas Bertalan nevével fémjelzett űrkutatási központ terveivel kapcsolatban van-e fejlemény?
Az űrhajózási gyűjteménnyel kapcsolatban előkészítő munka zajlik, amelynek összefogója a Magyar Turisztikai Ügynökség. A Közlekedési Múzeum a műtárgyakat természetesen biztosítja, de a kiállítás minden további részlete az MTÜ illetékességi körébe tartozik.
Nyitókép: Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum