Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEM- Kultúr
- Kultrovat podcast
- Podcast
- most vagy soha
- film
- petőfi sándor
- rákay philip
- március 15.
- horváth lajos ottó
- arútluk
- podcast
Kitört a kommentforradalom, egy mozifilm kettévágta az országot
További Kultúr cikkek
- Egy filmről vajon lehet-e szabadon a véleményt mondani – következmények nélkül?
- Akkor is, ha annak a filmnek Rákay Philip az egyik producere és forgatókönyvírója?
- Egyáltalán, ki forgathat filmet Magyarországon?
- Miért nem jó gyakorlat az, ha tehetséges magyar rendezők nem jutnak forgatási lehetőséghez?
- Kell-e, lehet-e szeretni vagy gyűlölni egy filmet akkor, ha az kurzusfilm?
- A Most vagy soha? című filmen számon kérhető-e a történelmi hűség, ha a történet amúgy fiktív?
- Egy film megítélésénél mi a fontosabb szempont: a filmes munka, a szereposztás vagy a történet?
Mozifilm ennyire talán még sosem osztotta meg az országot, mint a Lóth Balázs rendezésében készült Most vagy soha! A film története egyetlen nap eseményeit dolgozza föl, estétől estéig, 1848. március 14. és 1848. március 15. pesti és budai eseményeit.
A film drága, a vélemény szabad
Bár az alkotók (forgatókönyv: Kis-Szabó Márk, Rákay Philip, Szente Vajk) szándéka már a vetítés elején kiderül, vagyis az, hogy az elkövetkező 2 óra 15 percben nem történelmi dokumentumfilmet, hanem a valóság elemeit felhasználva fiktív történelmi kalandfilmet látunk, a legtöbben mégis éppen a történeti hűséget kérik rajta számon – meg azt, hogy mi került ezen a filmen hatmilliárd forintba.
A beszélgetésben nem csupán a köznyelvben csak Petőfi-filmként emlegetett filmről esik szó, hanem arról is, hogy minden kornak megvannak a maga kurzusfilmjei, amit lehet szeretni vagy nem szeretni, de ami biztos:
egy film nem attól lesz jó vagy rossz, hogy ki adja rá a pénzt, hanem attól, hogy milyen lesz a végén.
Meg attól is, persze, hogy mit gondolunk róla. A Most vagy soha! című filmmel talán még soha nem került ennyire megosztó alkotás a magyar filmgyártás középpontjába és a mozikba. Ezért is érdemes beszélni arról, hogy mi az, amitől egy film sikeres lehet, és milyen döntések vezetnek odáig, hogy erre mondjuk esélye sincs, vagy lehetne másként is.
A Most vagy soha! film Indexen már megjelent kritikáját ide kattintva elolvashatják, beszélgetésünket a filmről és a magyar filmgyártás helyzetéről pedig fentebb, a podcast lejátszógombjára kattintva hallgathatják meg.
Aki pedig lemaradt volna az arútluK, az Index kulturális rovatának előző beszélgetéséről, amelyben az idei Oscar-gáláról, az esélyes filmekről beszélgettünk, az ide kattintva meghallgathatja.
(Borítókép: Jelenet a Most vagy Soha! című filmből. Fotó: Fórum Hungary)