Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMPokorny Lia nem tenyérbemászó
További Cinematrix cikkek
- A világ egyik legcsúfabb oldalát mutatja be ez az új Netflix-film
- Egy ültő helyünkben végigdaráltuk Stephen King kedvenc misztikus sorozatát
- Kegyetlenül megdolgoztatta az agytekervényeinket Hugh Grant új vallásos thrillerje
- Az új Dűne-sorozat pont arról szól, amitől napjainkban a legjobban rettegünk
- Maradj csak szenvedő, irányítható és gyermek
Bár a Parkoló című magyar filmben halott madarakat ásnak el, és Pokorny Lia is érzelmi kalandokba keveredik, mi ebből csak egy pöfögő Ford Mustangot láttunk a forgatáson. Miklauzic Bence filmjének forgatókönyve Cannes-ban már nyert, de vajon milyen lesz a film?
A készülő Parkolót korábban párbajfilmként harangoztuk be, hiszen Lengyel Ferenc és Szervét Tibor feszülnek egymásnak, látszólag egy apróság miatt: az 1965-ös Ford Mustang egy bizonyos helyre szeretne parkolni, de ezt a parkolóőr nem engedélyezi. Fontos szerepet kap az Csillag Születikből és a Beugróból is ismert színésznő, Pokorny Lia is, ezúttal nem csúfították az arcát egy műorral, mint a szintén mostanában forgó HBO-s Társas játék második évadjában, így eredeti szépségében jelenhet meg a filmben, és kavarhatja fel a parkolóban az állóvizet.
„Ebben a parkolóban nagyon sokan tartják az autójukat, így Ildikó családjának is itt van a helye. A férjének, a gyerekének és neki is lesz egy-egy nagy találkozása a parkolóőrrel” – vázolta a szerepét a forgatáson Pokorny Lia. „Érdekes, hogy vannak emberek, akiknek már a jelenléte mindent fenekestül felforgat, valakinek pedig az észrevétlensége is nyugalmat hozhat az életünkbe” – titokzatoskodott.
A filmben nem kell katartikus jelenetekre számítani, sokkal finomabb eszközökkel, egy-egy furcsa gesztussal, pillantással mesélik el a kapcsolatokat. „Mindig az az érdekesebb, amit nem mondasz ki, ezerszer izgalmasabb úgy játszani, hogy a párbeszéd alatt izzik valami.”
Pokorny férjét a filmben Rajkai Zoltán alakítja majd, de házasságuk nincs túl jól állapotban: „Ez a valamikor nagyon nagy szerelemmel induló házasság egyszercsak eltört, úgyhogy most már csak megpróbálják kibírni egymás mellett a létezést, de egyre nehezebben megy.”
Nem ez az első közös munkájuk Miklauzic Bence rendezővel. A Magyar Televízió számára készült Hajónaplók sorozatban már dolgoztak együtt a Barbárok című epizódban – nálunk is meg lehet nézni, ahogyan Pokorny Lia tejesdobozokra lövöldözget. Noha a Beugróban már számtalanszor bizonyította, hogy mennyire testhezállóak számára a komikus szerepek, a Parkolóban egy új oldaláról ismerhetjük meg a színésznőt. „Ez egy teljesen más karakter, mint amiket korábban játszottam, például a Barbárokban is nagyon tenyérbemászó voltam, ettől volt egy kis humora a karakteremnek. Ildikó sokkal finomabb, visszafogottabb és hétköznapibb figura.”
A Parkoló alapszituációja kísértetiesen hasonlít Miklauzic előző filmjére, A zöld sárkány gyermekeire, amely egy raktárban játszódott: ott a kinai raktárfelügyelő és az épületet eladó ingatlanos kötöttek barátságot - szintén megnézhető az Indafilmen. A rendező szerint ez csak a véletlen műve, bár a kétségkívül a gyártást minden eseteben megkönnyíti, hogy a film nagyrészt egy helyszínen játszódik, ezúttal egy VII. kerületi foghíjtelken létesített parkolóban.
„Civilként is nagyon izgalmasnak találom azt a folyamatot, ahogyan egy egykori lakóház helyén egyszer csak egy lakókocsi lesz, és akkor az onnantól kezdve egy parkoló, ahol jönnek-mennek a sorsok, és valaki ezt folyamatosan figyeli” – elevenítette fel a kezdeteket a rendező.
Ne bántsátok a feketerigót!
A két szereplő ugyan parkoláson veszik össze, de a főszereplő Légiósnak nagyon is komoly indoka van, hogy ne engedje arra a bizonyos helyre az oldtimert – oda temeti ugyanis a madarakat. A forgatókönyvben eredetileg ugyan feketerigó szerepelt, de hamar kiderült, hogy hazánkban védett madár, természetvédelmi értéke 25 ezer forint, így maradtak a galambfélék közé tartozó gerlék. „Amikor a forgatás során macskákat és gerléket kellett instruálni, és várni, hogy végre azt csinálják, amit mi szeretnénk, akkor sokszor gondoltunk arra, hogy kié is volt ez az ötlet, hogy állatokkal forgassunk” – nevet a rendező. (Egyébként a társforgatókönyvíró Hegedűs Bálinté.)
A Szervét Tibor alakította üzletember a parkolóval szembenlévő irodaházban dolgozik, és szeretné jó helyen tudni a szívének oly kedves autót. „Ennek a rettenetesen drága öltönyöket hordó vállalkozónak semmije sincsen, csak a pénze. Teljesen üres az élete. Egyetlen dolog fontos számára, az 1965-ös Ford Mustang. Számára leírhatatlan élmény, olyanokat mond, hogy »vad és szabad, mint egy igazi Mustang!« Persze, hogy teljesen értelmezhetetlen számára egy olyan szituáció, amikor nem tudja érvényesíteni az akaratát. Sajnos semmi humora nincsen, így véresen komolyan veszi ezt a parkoló kérdést is” – foglalja össze a szerep lényegét Szervét Tibor, akiről egyébként 2005-ben portréfilmet készített a rendező.
Lengyel Ferenc és Miklauzic Bence barátsága még a Portugál idejére nyúlik vissza: a Katona József Színház darabjából Lukáts Andor készítette a filmváltozatot is, ebben volt Lengyel a főszereplő, Miklauzic pedig az első asszisztens. Azóta számtalan filmben dolgoztak együtt, legutóbb a Magyar Televízióban bemutatott Hőskeresőkben. A Parkoló alapötlete egy ártatlan sörözés során merült fel, majd hosszú évek során közösen írták meg a forgatókönyvet, a végleges változatba Hegedűs Bálint is beszállt – például a halott gerlékkel.
„Rozoga, de nagyon cuki. Csoda, hogy egyáltalán még életben van így ötvenévesen! És bizonyos szögekből tényleg lenyűgözően néz ki. Ami a vezetését illeti – arról inkább hallgassunk megértő szeretettel” – jellemezte a film harmadik főszereplőjét Szervét Tibor. Erről mi is meggyőződhettünk akkor, amikor az interjúk után végre belenézhettünk volna a forgatásba, ám egyrészt kiderült, hogy ez mindössze annyiból áll, hogy a Ford Mustang megy egy kört a II. János Pál pápa téren, másrészt még ez a mutatvány sem sikerült az idős autónak, félúton ugyanis lerobbant.
„Mindenki keresi a Parkoló műfaját, és én is azt gondolom, hogy ez egy dráma. De nem kilátástalan, nem letaglózó, egyszerűen csak mindenki más helyen van, mint ahol lennie kellene” – jellemzi a filmet a rendező. További vonatkoztatási pontként Anders Thomas Jensen filmje, az Ádám almái hangzik el, és még Pedro Almodóvar neve is felmerült, hiszen ő is bevállalja az érzelmeket. „Nem akartunk szenvtelenül fogalmazni, szeretnénk érzelmeket megmutatni, anélkül, hogy érzelgősek vagy melodramatikusak lennénk.”
A Parkoló a Nemzeti Filmalaptól 213,5 millió támogatást kapott, az RTL Klub koprodukciós közreműködésével 300 millió forintból készül a film, tudtuk meg a helyszínen tartózkodó Angelusz Ivántól, a gyártó Katapult Film képviseletében. Angelusz a legendás Simó-osztályból (Török Ferenc, Pálfi György, Groó Diana) már minden rendezővel dolgozott együtt, most végre Miklauzic Bencével is bepótolták a dolgot. A forgatókönyvet hosszú éveken át fejlesztették, a cannes-i ScriptEast elnevezésű közép-európai forgatókönyvek fejlesztésére szakosodott workshopon különdíjat is nyertek. (Angelusz egyébként még Fazekas Csabával sem dolgozott együtt a Simó-osztályból, ő azzal kárpótolta a producert, hogy jelenleg is forgó, Swing című filmjében kínált neki egy kisebb szerepet.)
A filmet 35 napon keresztül forgatták Budapesten, még szeptember 12-ig dolgozik a stáb. A további szerepekben Somody Kálmán, Egyed Attila, Horváth Kristóf, Bartsch Kata és Rába Roland látható, az operatőr Miklauzic Márton, a látványtervező Valcz Gábor, a jelmeztervező Ferenc Zsófia, a vágó Czakó Judit lesz. A bemutatót 2014 szeptemberére tervezik.
Rovataink a Facebookon