Amikor a paródia jobb, mint az eredeti
További Cinematrix cikkek
- Maradj csak szenvedő, irányítható és gyermek
- Ryan Reynolds felesége miatt újraforgatták a Deadpool & Rozsomák végét
- Jeff Goldblum fiai már kitalálták, mit szeretnének örökölni apjuk 40 millió dolláros vagyonából
- „A csók egy baromság” – Ridley Scott cáfolta Denzel Washington állításait
- Jönnek az ünnepek, kötelező jól érezni magad
Filmtörténeti mérföldkőhöz érkeztünk a héten: a Pólus moziban levetítik a tavalyi év egyik legnevetségesebb gagyi sci-fijét, a hírhedt Asylum stúdió mockbusterét, A Föld után: Apokalipszist. Igen, a cím nem véletlen, ez ugyanis a tavalyi Will Smith-szuperfilm, A Föld után filléres paródiája. De az a furcsa helyzet állt elő, hogy ezúttal a mockbuster sokkal jobb lett, mint maga a blockbuster.
Mockbuster? Asylum? Mi van?
Az Asylum stúdió a filmipar Reobekje és Adldasa egy személyben: az itt dolgozó író-producer-rendezők lassan 10 éve űznek gúnyt Hollywoodból azzal, hogy az épp aktuális sikerfilmek, azaz blockbusterek premierdátumához igazítva, 1-2 millió dollárból vérszegény mockbustereket, azaz ZS-kategóriás másolatokat forgatnak, direkt a kábeltevékre és a dvd-pacra. Ezek általában agyzsibbasztó szóviccekkel tévesztik meg a gyanútlan filmfogyasztókat.
A Snakes on a Plane bóvli verziójából így lett például Snakes on a Train, a Speed Racerből Street Racer, a Pacific Rimből Atlantic Rim, a Battleshipből pedig American Battleship, ami miatt az Universal 2012-ben be is perelte az Asylumot, így a címet végül American Warsipsra kellett átírni. Ugyanebben az évben a Warnerrel is volt egy csörtéje a gagyigyárnak, A hobbit producerei ugyanis nagyon nem örültek az Age of the Hobbitsnak, amiben a valóban hobbitoknak elkeresztelt ősemberek harcoltak a dinólovas neandervölgyiekkel, így végül a filmet át kellet kersztelni Clash of the Empires-re.
Hogyan forgass jó ZS-filmet?
A Föld után: Apokalipszis tipikus Asylum-film lett, mivel pont ugyanazokból a jól bevált elemekből építkezik, mint a stúdió összes többi mockbustere. Azaz:
- Fogj egy levitézlett, de markáns arcú, másodvonalbeli férfi színészt, akit egy szubkultúra a mai napig imád, és tedd meg főszereplőnek! Tipikusan ilyen volt Lorenzo Lamas a Mega Shark vs. Giant Octopusban vagy Christopher "Teal'c" Judge a Clash of the Empiresben. Most pedig itt van a Hegylakó tévésorozat sztárja, Adrian Paul, aki macsó űrzsoldosként lő halomra mindenkit.
- A vasalóállú főhős mellett mindig domborítson egy közepesen ismert szupermodell, vagy legalább egy 40 felett is mutatós ey-Playmate! A Kétfejű cápában Carmen Electrát csodálhattuk bikiniben, A Föld után: Apokalipszisben pedig Miss Costa Rica, azaz Bali Rodriuez lett a festett testű űrlány (a modell a meztelen képeivel egyébként tele a világháló).
- Az új mockbuster számítógépes trükkjei sohasem lehetnek látványosabbak a '90-es évek PC-s játékaiban látott átvezető videók grafikájánál!
- A mockbuster sztorija azért nyomokban hasonlítson a blockbuster sztorijára! Ez is stimmel: hőseink egy űrhajóval kényszerleszállást hajtanak végre a Föld nevű, elvadult dzsungelbolygón, ahol minden bokorban gyilkos óriásszöcske és gigantikus béka lapul.
- Ne csak a kiválasztott blockbusterből lopjunk, hanem minden olyan filmből, amit az elmúlt 20-30 évben bemutattak a mozik a ugyanebben a zsánerben! Na itt még túl is teljesít az Apokalipszis, kördiagramban szedtük össze, mennyire!
Ja hogy az Asylum csinálta a Mega Sharkot és a Sharknadót is?
Az Asylum a mockbusterek mellett a ZS-kategóriás gigaszörnyes filmjei miatt is elképesztően népszerű a geek szubkultúrában. A cég a kétes hírnevét egyértelműen annak a repülőt is kettéharapó cápának köszönheti, aki a 2009-es Mega Shark Vs. Giant Octopusbans bukkant fel, és azóta is megállíthatatlan áradatát zúdítja ránk az olyan viccesen gagyi filmeknek, mint a Mega Shark Vs. Crocosaurus, a 2-Headed Shark Attack vagy a Sharknado, ami ugyan már nem volt olyan jó, mint az elődei, tavaly mégis erről a filmről beszélt mindenki a Twitteren.
Na ezért veszettül élvezetes
A fentiek ellenére A Föld után: Apokalipszis nemcsak hogy jobb, mint a párja, a Will Smith-féle Föld után, de önálló filmként is bőven megállja a helyét. Ráadásul veszettül szórakoztató. Miért?
- Ütős tömegjelenettel és ufóinvázióval nyit: Adrian Paul épp egy random amerikai metropoliszban próbálja egy csillagközi kolonizáló hajóba terelni a megvadult civileket, miközben a felhőkarcolókat szuperlézerrel robbantják anyacsavarokra az idegenek.
- Hősünk a hibernációra készülődve pont úgy néz ki a félhomályban, mint Daniel Craig!
- Egy zsoldoscsapat élén elszakad az anyahajótól, ám kényszerleszállást kell végrehajtania a legközelebbi, kék színű planétán.
- A néző persze már tudja, hogy ez a dzsungelbolygó a jövőbeli Föld (hiszen a Will Smith-filmben is ide zuhantak a szereplők), hőseink viszont nem, így fejest ugranak az ismeretlen vadon kínálta kalandokba.
- Összetalálkoznak viszont egy évekkel korábban eltűnt, földi kutatóűrhajó legénységével.
- És később a szintén pórul járt kolonizációs hajó kapitányával és az embereivel.
- Naná, hogy néhányan szóvá teszik, miért mindig Adrian Paulnál van a fegyver, és miért az ő parancsait követi az összes űr-Robinson? Dráma van, szétválik a csapat!
- Zseniális spórolós ötlet volt a készítőktől, hogy lenyúlták a Predátor rejtőzködő képességét, mert így nem kellett a CGI-csapatnak kitalálnia és megrajzolnia az űrlényeket!
- Izgalom persze így is van, mert a homályos emberalakok néha berregő lézerpuskákkal lövöldözni kezdenek.
- Élnek a bolygón gigantikusra nőtt ízeltlábúak és kamionnyi kétéltűek is, akiknek a kedvence az űrhajóshús. Csodás kikacsintás az elmúlt 100 év összes Tarzan-regénye és filléres sci-fije felé!
- Természetesen van szerelmi szál is! A terepszínűre festett Bali Rodriuez valójában a fehér bőrű rabszolganép egyik mutáns tagja, de kitaszították, így most a dzsungel királynőjeként járja a vadont. Látszatra egy kőkemény, párducbikinis amazon, de valójában szeretetéhes kiscica, aki a film felénél már Adrian Paul karjaiban dorombol.
- Egy dzsungeles kalandfilmből sem hiányozhat a vízesésnél fürdés, természetesen itt is láthatjuk!
- Az űr-Robinsonok végül a különböző helyeken lezuhant roncsok alkatrészeiből összetákolnak egy működő űrhajót (a szokásos "Szerezd meg az energiacellákat a gonoszoktól és vidd el a hegy/kontinens/erdő túloldalára!"-sztoriszál) és beröffentik.
- Ám a fedélzeti számítógép és a velük tartó android segítségével kiokoskodjak, hogy valójában nincs hova hazamenniük az űrhajóval, ugyanis végig a Földön voltak.
- Mert mialatt ők a kozmoszba menekültek az ufóinvázió elől, addig odalenn évszázadok teltek el, és egy kicsit átalakult a kőkorszaki polgárháborúba visszazuhant bolygó élővilága.
Hollywood bekaphatja!
Igen, sztori roskadozik a kliséktől. De mégis működik, mert egész tisztességesen ki lett dolgozva a két főszereplő, a tökös zsoldos és a kitaszított harcoslány motivációja. A néző tud velük azonosulni és aggódik értük, még úgy is, hogy előre tudja: túl fognak élni mindent, jól meglepődnek a Nagy Csattanón, aztán boldogan élnek, amíg meg nem halnak.
Divat fikázni az Asylum-filmeket, hogy bugyuta a forgatókönyvük, lopják a történeteiket és csapnivaló színészeket szerződtetnek. De nem ugyanezt csinálja manapság Hollywood is? A Föld után: Apokalipszis már tényleg csak annyiban különbözik a Warner, a Sony, a Disney és a Marvel egy kaptafára készülő, nagy nyári sikerfilmjeitől, hogy azoknak a CGI-látványvilágába százmilliókat ölnek a stúdiók, míg az Asylum ennek a töredékéből ki tud hozni minden szörnyet, űrhajót és sugárlövedéket.
Port.hu: 2,5 csillag
IMDb: 3,2 pont
Rotten Tomatoes: 19%
Index-ítélet: 5/10
Rovataink a Facebookon