További Cinematrix cikkek
- Kegyetlenül megdolgoztatta az agytekervényeinket Hugh Grant új vallásos thrillerje
- Az új Dűne-sorozat pont arról szól, amitől napjainkban a legjobban rettegünk
- Maradj csak szenvedő, irányítható és gyermek
- Ryan Reynolds felesége miatt újraforgatták a Deadpool & Rozsomák végét
- Jeff Goldblum fiai már kitalálták, mit szeretnének örökölni apjuk 40 millió dolláros vagyonából
Hollywood a képregényes szuperhősök mellé az idei mozis évadra felsorakoztatta az eredeti héroszokat, és a korábbi évek gyakorlatától merőben eltérően nemcsak folytatásokba öli a 100-200 milliós gyártási költségeket. Tényleg a Biblia, a vallási témájú filmek azok, amik a megváltást hozhatják el a filmiparnak? Vagy így vezekelnek?
Az amerikai stúdiók az ötvenes-hatvanas években megbízható tempóban szállították a bibliai témájú, színes, szélesvásznú kalandfilmeket, amikbe szandálos Charlton Hestonok néztek elszántan farkasszemet a nézőkkel. A Tízparancsolat és a Ben-Hur az ötvenes években mai dollárra átszámolva 1,8 milliárdos bevételt hozott, így kész csoda, hogy annak idején nem dolgozták fel az egész Bibliát az elejétől a végéig. Készültek persze később is nagyszerű bibliai témájú filmek, ott volt menten a Brian élete a Monty Python társulattól vagy Krisztus utolsó megkísértése Scorsesetől, és rengeteg tévéfilmes feldolgozást is forgattak, de olyan, amilyenre odafigyelt volna a a jónép, tán csak egy akadt, a Passió, és arra sem azért emlékszünk, mert olyan jó film volt, hanem mert Jim Caviezel hátából lassított felvételben szakadt ki a hús harminc percen át.
A tévés Krisztus
Nagy, látványos, igazi hollywoodi filmeposzokra 2014-ig kellett várni, viszont érdekes, hogy a mostani mozis boomot egy tévésorozatnak köszönhetjük. A The Bible című minisorozatot 2013 márciusában mutatta be a History Channel, az az adó, ami egy évvel ezelőtt kezdett el egyáltalán fikciós sorozatgyártással foglalkozni. Fura de a sorozatot egy olyan producer szállította nekik, Mark Burnett, aki a Survivor és a The Apprentice című reality-sorozatokról volt ismert, nem pedig bibliai témájú minisorozatokról. Burnett és felesége a Teremtés könyvétől a Jelenések könyvéig, öt, kétórás epizódban dolgozta fel a történeteket, részenként 2-3 sztorit kibontva. A megvalósítás kiváló volt, (a színészek ugyan nem nagyon) és ez a nézettségben is meglátszott: az első részt 13,1 millió néző látta, ami az év legnagyobb kábeltelevíziós nézettségének számított. A Biblia öt este alatt összesen 100 millió nézőt hozott a History Channelnek.
A sorozat előkészítése alatt már felmerült, hogy lesz egyrészt folytatás ( A.D.: Beyond the Bible címmel érkezik az NBC-re jövőre), másrészt a tíz részből Burnették összevágtak egy mozifilmet Son of God (Isten Fia) címmel, ami Jézus életét mutatja be. A filmet már bemutatták az USA-ban és egy hétvége alatt 25,6 millió dollárt termelt, nálunk április 10-én mutatják be. A Biblia sikere azért tett jót a vallási témájú projekteknek, mert a stúdiók hirtelen elkezdtek bízni az ilyen tartalomban, és egyre több pénzt toltak beléjük, másrészt megsürgették a forgatást, és előrébb hoztak pár premiert - ennek köszönhető, hogy ebben az évben több ilyen film kerül a mozikba, mint az előző 11 évben, és ez trend 2015-ben is folytatódni fog.
Az ok egyszerű: a vallási témájú filmek nagyon jól keresnek a mozikban, ha azokat értő kezek készítik. Mel Gibson Passiója 2004-ben 30 milliós gyártási költségre hozott 620 milliót, márpedig ezzel a bevétellel már számolni kell. A Noéra és az Exodusra elköltött százmilliók minden bizonnyal megtérülnek majd, így ezekre a filmekre költeni kiváló befektetésnek tűnik, hiszen csak az USA-ban 91 millió, magát keresztény vallásúnak mondó lakos él - ha mind elmennek megnézni egy vallásos filmet, és kifizetik érte a tíz-tizenöt dolláros jegyet...nem ragozzuk.
Ezek tuti lesznek
Megnézzük, mit kapunk Hollywoodtól vallási témában a közeljövőben és mi az, amin már túl vagyunk.
Február 28.: Son of God - Isten Fia
Jézus története születésétől haláláig. Látványosnak nem mondható, hiszen egy tévésorozatból vágták össze, a kritikusok rühellik, mert olcsó, ósdi, és felszínes.
Március 21.: God Is Not Dead
Egy rémesen egyszerű üzenetet sugalló film: aki nem hisz istenben, az buta, gonosz ember és a pokolban a helye - mindez vonatkozik minden nem keresztény vallású emberre is. A film nagyon rossz propagandája a bigott keresztényi erkölcsöknek és elveknek, pedig a felszínen tök ártatlannak tűnik, hiszen egy ateista egyetemei tanárról szól, aki kénytelen ráébredni, hogy Isten létezik.
Március 28.: Noé
Itt van róla a duplakritika, a történet a címből kiderül, de az nem, hogy Darren Aronofsky alaposan átértelmezte és átdolgozta a sztorit, a filmben szerepelnek például bazinagy kőangyalok is, amik egy kupac kavicsból változnak át hatalmas, Noét és családját védelmező Tramszformerekké, és így tovább. A film már a bemutató előtt alaposan megosztotta a közvéleményt, a tesztvetítéseken a vallásos lelkületű nézők megdöbbentek azon, hogy Noé az Isten szót egyszer sem mondja ki, pedig kommunikál vele, és a felhorgadásnak az lett a vége, hogy a stúdió kénytelen volt a plakátokon és reklámanyagokon feltüntetni, hogy a filmet a Biblia csak inspirálta, Noé történetét a Teremtés könyve tartalmazza, ez meg csak egy film. Komolyan, nem viccelünk.
Április 18.: Heaven is For Real - Igazából mennyország
Nem kifejezetten bibliai témájú, de erősen vallásközeli alkotás a Greg Kinnear főszereplésével készült film amiben egy fiú azt állítja, hogy megjárta a mennyek országát. A film alapja egy itthon is kiadott könyv, amiben egy lelkipásztor fia halálközeli élményeiről számol be: egy életmentő műtét során olyan helyen járt a lelke, ahol találkozott a 30 évvel azelőtt meghalt nagyapjával és olyan dolgokat mond el az apjának, amiket nem tudhatott. A könyv a New York Time bestsellerlistájának harmadik helyén debütált 2010-ben, majd hamar felugrott az első helyre, amiről a Washington Post egyik újságírója azt írta, hogy ez is csak azt jelzi, hogy az amerikai felnőtt lakosság jelentős hányada nem tud gondolkodni.
December 14: Exodus
Sir Ridley Scott megaeposza a bibliai exodusról szól, Mózesről és népéről, ahogy Egyiptomból kiűzetve átkelnek a sivatagon és a kettéválasztott Vörös-tengeren. Mózest Christian Bale alakítja majd, aki Noé szerepét adta fel Mózesért. A film 2013 októbere óta forog Spanyolországban, a költségvetését 150 millió dollárra teszik, Bale mellett szerepel benne Joel Edgerton (Ramszesz), Aaron Paul (Józsua), John Turturro (Széti), Ben Kingsley (Nun) és Sigourney Weaver (Tuja) is. Scott közismerten agnosztikus elveket vall, és Istent nem túl tradicionális módon mutatja majd be, legalábbis ez a hír járja.
2015 húsvét: Mary (Mária)
Odeya Rush alakítja majd Szűz Máriát, Ben Kingsley pedig Heródes királyt ebben a történetben, ami nem Jézusra, hanem a szüleire fókuszál, és arra, miként maradt életben Mária és József a véreskezű király uralma alatt. Aztán persze megszületik Jézus is, de róla csak gyermekként emlékezik meg a film, ami Máriát 8, 15, 19 és 27 éves korában ábrázolja. Szerepel benne Julia Ormond is.
Ezeken most melóznak
Ezek a filmek már forognak vagy bemutatás előtt/alatt vannak, de lesz még 2015-16-ra vallási témájú film. Will Smith Káin és Ábel történetét rendezi meg a Redemption of Cainben, de ha minden igaz, vámpírokkal, Brad Pitt Poncius Pilátus lesz egy olyan filmben, amiben végre gonoszt alakíthat, az HBO pedig a The Leftovers címmel készít elő egy drámasorozatot azokról, akiket az Úr nem akar maga mellett látni a mennyben és itt maradnak a Földön, miután az arra érdemesek távoztak.
Steven Spielberg is szerette volna megrendezni Mózes életének történetét, de a Gods and Kings című projekt rendezését kénytelen volt átadni Ang Lee-nek. Resurrection, azaz feltámadás címen is forgatnak egy történetet, amiben egy római katona szemszögéből mutatják meg Jézus feltámadását. Természetesen Kevin Smith cége is előkészít egy újabb abszurd, vallási témájú komédiát, ezúttal Helena Handbag címmel - ebben az emberiség az ördöggel köt szövetséget, hogy a Földet fenyegető Jézust legyőzhessék.
Utánpótlás tehát van bőven, és lesz is még, ráadásul a filmek előkészítése során egy költségfaktorral máris nem kell számolni: a Biblia szövege szabadon felhasználható, mivel Isten nem szed jogdíjat.
Rovataink a Facebookon