Brutálisan vicces az új zombinácis film
További Cinematrix cikkek
- Ha nem ez a film nyeri jövőre az Oscart, kukába az egész gálával
- A magyar nő nem talált apát a gyermekének, végül egy meleg orosz férfitól kért segítséget
- Meghalt Alan Rachins, a Dharma és Greg színésze
- A legrosszabb rémálmunkat kelti életre a Netflix új thrillerje
- Itt a bejelentés a Warnertől, mozivásznakra költözik a Trónok harca
A Titanic Fesztiválon levetített, gyomorforgatóan véres, mégis veszettül szórakoztató Frankenstein serege végre kárpótolhatja azokat a horror- és ponyvarajongókat, akiknek az Iron Sky túlságosan komolykodós és társadalomkritikus volt, a Náci zombikból pedig hiányolták a második világháborús Wolfenstein-hangulatot.
Ez a film ugyanis pontosan az, aminek hirdeti magát. Igazi B-kategóriás szutyok, vagy ha úgy tetszik, geek ínyencfalat, ahol másfél óra alatt olyan sok vonul fel a címbéli Frankenstein doktor hullákból és repülőalkatrészekből összefércelt teremtményeiből, hogy azok láttán az őrült tudós kollégái, Dr. Moreau, Dr. Herbert West és a Puppet Master 3 bábkészítője is triplaszaltót ugranának örömükben.
De ki ez a Richard Raaphorst?
Egy igazi polihisztor filmgeek, aki már '95-ben leforgatott egy zombis rövidfilmet, de aztán inkább egy Jackie Chan-akcióvígjáték storyboard artistjaként kereste meg a képregényekre való pénzt. A 2000-es évektől aztán olyan hírhedt H. P. Lovecraft-filmadaptációkban működött közre szörnydizájnerként, mint a Cthulhu-mítoszt modern környezetbe egész pofásan átültető Dagon és a paródiába hajló Re-Animátor 3. 2007-től már rövidfilmeket is rendezett - naná, hogy zombis és Star Wars-os témakörökben.
Richard Raaphorst író-rendező sztorija pofátlanul egyszerű. Egy szovjet kommandó a második világháború vége felé egy olyan bunkerbe hatol be, ahol a folyosókon hemzsegnek a nácik torzszülött katonái, és minden sarokban valami nyökögő-berregő, horogkeresztes gyilkológép ugrik Ivánék nyakába. Ezek a bizarr teremtmények mind egy őrült lángelme gyermekei: a zombotoknak elkeresztelt, élőholt ember-gép förmedvények, azaz zombi robotok bevetése lett volna a Harmadik Birodalom legutolsó, elkeseredett terve a háború megnyeréséhez.
Az őrült ötletekben tobzódó készítők ráadásul nem elégedtek meg a propellerfejű és fúrókezű katonák eszelős szörnyállatkertjével. Megfejelték az egész freak show-t a Blair Wich Project-filmek nyomozós-áldokumentarista stílusával és a szintén náciölős Frankenstein FPS-videojátékok belső nézetével, vagyis a főhős szemszögéből izgulhatjuk végig a véres-belezős eseményeket.
Évtizedek óta gyilkolnak a náci zombik
A titkos katonai kísérleteket folytató nácik, az őrült német tudósok és a horogkeresztes zombik ma már ugyanúgy a popkultúra részei és a ponyvairodalmi hősök örökös ellenfelei, mint a Jason-féle maszkos sorozatgyilkosok, Victor von Frankenstein hullákból összevarrt teremtményei, a buta rohamosztagosok vagy a vulkánszigetük mélyén világuralmi terveket szövögető és macskát simogató, kopasz Bond-gonoszok.
A náci zombis műfaj a '80-as években lett egyre népszerűbb és robbant be a popkultúrába, bár a zsáner alapköve a '70-es évek agyszüleménye volt: már az 1977-es Shock Wavesben is Wermacht-egyenruhás élőholtak riogatták a gyanútlan főhősöket. A Tarkin kormányzót alakító Peter Chusing kultfilmje után a '80-as években sorban jöttek az olyan B-kategóriás olasz horrorok, mint a Zombie Lake vagy az Oasis of the Zombies, de az 1981-es Egy amerikai farkasember Londonban álomjelenetében is hullaarcú nácik gyilkolják le a főhőst.
Az élőholt nácikat gyilkoló hős szövetséges katona alakját viszont egyértelműen az 1992-es kultikus lövöldözős játék, a Wolfenstein 3D hozta be a köztudatba. Itt a Gestapo-tisztek, a kámzsás Thule-mágusok és a robotmaskarában géppuskázó Hitler mellett a mellkasukból lövöldöző zombikat is meg kellett ölnünk. De a '93-ban elinduló Hellboy-képregénysorozat atyja, Mike Mignola is előszeretetettel vetette be kedvenc vörös ördögfajzatunk ellen az okkult nácikat és a horogkeresztes zombikat.
A 2000-es években aztán beköszöntött a zombi nácik új aranykora. 2006-ban kijött a Horrors of War, 2008-ban a brit Outpost (ennek azóta már második része is van), 2009-ben a norvég Náci zombik (idén kap folytatást), 2011-ben a finn War of the Dead, és még idén debütál a brit The 4th Reich, amiben Sean Bean valószínűleg megint meghal.
Ismerős történet? Hát persze, millió film, képregény és videojáték elmesélte már (lásd a cikk keretes részeit). Raaphorsték ezért belevittek egy csavart a sztoriba, helyesebben lenyúlták az Alien-filmek jól bevált dramaturgiáját. A szovjet katonák egyike, a véres eseményeket a kor legmodernebb, színes felvevőgépével dokumentáló komisszárja (a film nézőpontkaraktere, aki csak akkor látszik, ha elejti a kamerát) ugyanis titkos küldetés teljesít: meg kell szereznie az őrült Frankenstein-doktor feljegyzéseit a szuperkatonák összeférceléséről, hogy a háború záróakkordjaként majd
szovjet zombik rohanhassák le a harcokban kivérzett Nyugatot!
Ez a szál nem tartalmaz ugyan annyi társadalomkritikát, mint az Iron Sky, de mindenképpen ügyes odaszúrás a nagyhatalmaknak. Hiszen köztudott, hogy az amerikaiak magukkal vitték a német rakétamérnököt, Wernher von Braunt, aki a V-2-es megtorlófegyverből aztán kifejlesztette a holdrakétát (a titkos náci szuperfegyvernek számító Ho 229-ből pedig B-2-es Lopakodó lett). De az már kevésbé, hogy a szovjetek is ugyanígy elhurcoltak fogolyként olyan náci tudósokat, akik később legyártották nekik a Szputnyik és Vosztok rakétákat.
Jó vagy rossz film?
A Frankenstein serege tehát nagyon is jó film, mivel
- maximálisan kiszolgálja a náci zombikra, ufókra és robotokra gerjedő geek rajongókat
- ügyesen kihasználja a nagy, gépzsíros gyárcsarnokokban és a szűk szervizfolyosókban rejlő feszültségkeltést
- jól visszahozza a Wolfenstein-játékok hangulatát, amikor sosem tudhatta az ember, honnan ugrik a nyakába egy félig hulla, félig gép Übersoldat
- elképesztő kavalkádat vonultat fel a film fűrészkezű, légcsavarfejű, gázálarcos zombirobotokból
- és még egy kicsi, aranyos, horogkeresztes R2D2-t is kapunk, aki füttyögve követi mindenhová a gaz főgonoszt
IMDb: 5,3 pont
Rotten Tomatoes: 71%
Index-ítélet: 7/10
Port.hu: -
De azért sajnos vannak negatívumai is:
- nagyon sokszor öncélúan véres
- gyomorforgatóan bizarr a játékmackó testű, emberfejű Frankenstein-anyuka
- túl sok idő telik el a filmből, mire az oroszok lemerészkednek a titkos náci bázisra
- az őrült tudóst alakító Karel Rodenen kívül minden színész olyan csapnivaló, mintha a Barátok köztből hívták volna át őket
Náci vérfarkas, náci vámpír, náci ufó
Hitler csodafegyver-mániája és Himmler okkult rajongása régóta kedvelt téma a szórakoztatóiparban, ahol a sci-fi írók, filmrendezők és videojátékgyártók évtizedek óta ontják a történeteket a Frigyládát, a Grált és a Végzet lándzsáját kereső nácikról, a horogkeresztes csészealjakról és az Antarktiszra menekülő Harmadik Birodalomról.
Az okkult nácikat 2007-ben Rob Zombie horrorrendező hoza vissza a szélesebb köztudatba azzal, hogy leforgatta Tarantino és Robert Rodriguez Halálbiztos/Terrorbolygó duplafilmjébe a zseniális című Werewolf Woman of the SS kamutrailert (bár film azóta sem lett belőle úgy, ahogy a Machete álelőzeteséből). A Grindhouse-szal elszabadult B-filmes őrületet a németek 2008-ban a Der goldene Nazivampir von Absammal folytatták, a finn Timo Vuorensola pedig 2012-ben náci ufós Iron Sky-jal. És a téma még ma sincs kimerítve: tavaly jelent meg a szintén ütős című Vampire Vixens of the Wehrmacht képregény, az Iron Sky stábja már az Iron Sky 2-re gyúr (amiben a nácik nem űrhajókkal, hanem a Föld üreges belsejéből hozott dinoszauruszokon lovagolva rohanják le az emberiséget), az idén májusra beígért Wolfenstein: The New Order videojátékban pedig náci szuperrobotokat kell majd aprítanunk.
A Frankenstein seregét április 11-én, 21:00-tól vetíti a Toldi mozi
Rovataink a Facebookon