Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMSzázszor láttuk őket, de nem tudjuk, kik készítették
További Cinematrix cikkek
- Ismét eltolták a Batman II-t
- Adrien Brody étkezési zavarokkal és PTSD-vel küzdött az egyik legismertebb szerepe után
- Matt Damon és Zendaya is ott lesz Christopher Nolan Odüsszeiájában
- Johnny Depp lánya sem menti meg a sírból visszarángatott vámpírfilmet
- James Gunn a véres és kimerült Supermanhez hasonlította Amerikát
Azt mindenki tudja, hogy volt olyan reklám, amiben sufni-szellemirtóknak öltöztetett férfiak kiabálták azt, hogy
Űzzük, űzzük!
De azt kevesen tudják, hogy azt a reklámot például a Liza, a rókatündér rendezője, Ujj Mészáros Károly készítette, ahogy több száz másik tévéreklámot is az utóbbi néhány évben.
A reklámfilmezésnek mostoha a hírneve Magyarországon: vannak filmrendezők, akik kifejezetten titokban tartják, nem beszélnek róla, letagadják, de vannak olyanok – mint például Árpa Attila –, akik őszintén bevallják, hogy ők bizony abból élnek. Ahogy vannak zeneszerzők, akik reklámzenéket írnak, vagy fotóművészet, akik beállított hamburgereket fényképeznek.
Magyarországon viszont kicsi a piac, úgyhogy olyanok is készítenek reklámokat, akik esetleg már játékfilmekkel ismertek lettek, vagy esetleg egy sikeres reklámkarrier után lettek azok. Megkérdeztünk néhányat közülük, hogy melyik a kedvenc saját reklámjuk és miért.
Herczeg Attila (Megdönteni Hajnal Tímeát)
Herczeg Attila is azt vallja, amit én, hogy a reklámrendezés a legjobb esetben is alkalmazott iparművészet és nem önmegvalósítás, de azért itt is van lehetősége egy rendezőnek megmutatnia a saját stílusát, sőt, általában a megrendelő ez alapján választja ki őt a feladatra. Szerinte az a hatalmas különbség ebben a műfajban a játékfilmekhez képest, hogy a rendező megpróbálja az adott spotban az ízlését, látásmódját megvalósítani és meggyőzni a megrendelőt ezek helyességéről, de a végső döntés, hogy a film végül milyen lesz, már nem az ő kezében van.
Herczeg másfél éven keresztül dolgozott a Megdönteni Hajnal Tímeán, úgyhogy értelemszerűen az alatt nem forgatott reklámokat, csak az utóbbi fél évben tért vissza ehhez a területhez. A kedvenc reklámja („...a legutóbbi olyan munkám, amelyre kimondottan büszke vagyok!”) egy Vodafone-kampány volt, aminek Jensen Button volt a főszereplője. Herczeg szerint a projekt egy nagyobb szabású forgatás volt, amibe beletartozott rengeteg forgatás itthon és külföldön is, többek között a McLarennél Wokingban. Még abban az évben megnyerte a legjobb Vodafone-kampány díjat az angliai központtól, ez volt az első kelet-európai kampány, ami megkapta ezt a kitüntetést.
Bergendy Péter (A vizsga)
Bergendy kedvenc reklámjai azok, amiket az Unicumnak, a Vilmosnak és a St. Hubertusnak készített, méghozzá azért, mert mindig arra kérik, hogy eressze el a fantáziáját.
Ezekben a reklámokban a szabad kreativitás szinte megrendelői igény, ami ritkaság a mai magyar reklámpiacon.
– mondja Bergendy.
Az Unicum Sport-reklám a saját ötletéből készült, a saját cégével, hat napig forgott. Ez volt az utolsó reklám, amit Bergendy filmre forgatott, és ez volt az első, ami HD-felbontásban készült. Különböző magyarországi helyszíneken, különféle napszakokban, de azonos kamerabeállításokkal, azonos fényviszonyokkal vették fel a jelenetek rétegeit, amik csak az utómunka során álltak csak össze.
Herendi Gábor (Valami Amerika 1-2.)
Herendi rendezte az azóta már megszűnt OLX kampánysorozatát, amiben különféle vicces helyzetekben adnak-vesznek emberek biciklit, laptopot, babakocsit. A Valami Amerika rendezője azért szerette ezeket a munkákat, mert vonzotta a feladat, hogy a sztorikat nagyon hitelesen kell elmesélni, pont úgy ahogy az életben megtörténne.
Igazi kihívás egy rendezőnek, amikor olyat kell csinálni, mint maga az élet.
- írta nekünk Herendi.
Hozzá van szokva, hogy reklámosan kell gondolkodni vizuálisan, színészvezetésben, dizájnban, világításban, de itt pont az ellenkezőjére kellett vigyázni, hogy semmilyen túlzó elem ne kerüljön a reklámba. Herendi most a magyar filmgyártás legtöbbet támogatott filmjét forgatja éppen, a Kincsemről készülő életrajzi filmet.
Fazekas Csaba (Swing)
A Swing és a Boldog születésnapot! rendezője nem is tudott csak egy reklámot kiválasztani, úgyhogy én önkényesen kiválasztottam az Old Spice-reklámját, amit az Etyeken forgatott Hellboy 2. díszletei között készíthetett. Bár Fazekas azt mondja, hogy mostani szemmel a tűzeffektet újracsinálná, de jó lecke volt a feladat arra, hogyan lehet 20 másodpercbe rengeteg eseményt sűríteni.
Az első reklámja egyébként a Djuice-nak készült, egy héttel azután kapta meg a munkát, hogy megvolt első játékfilmje, a Boldog születésnapot! bemutatója, annak a kampánynak az egyik felét Magyarországon, a másikat pedig Dél-Afrikában forgatták. Ugyanúgy megemlítette a Material Centernek készült spotot, mert egy nagyon gyorsan, minimál körülmények között forgatott reklám volt, amit azért szeret, mert
néha van arra lehetőség, hogy valódi karaktereket találjunk ki, akiket valódi színészek kell, hogy megszemélyesítsenek.
Fazekas megemlített egy kis kuriózumot is, forgatott Moszkvában, teljes egészében orosz megrendelésre egy Danone-reklámot is, ami azért volt nagyon emlékezetes neki, mert két hét alatt kellett négyet leforgatni úgy, hogy az első már az alatt a két hét alatt adásba került.
Ujj Mészáros Károly (Liza, a rókatündér)
Ujj Mészáros Károlyról mindenki tudja, hogy rengeteg reklámot készített, ráadásul elég régóta, a cikkhez ő egy kétezres évek közepén forgatott Borsodi-reklámot választott, amiben feltűnik a fiatal Mészáros Máté. Mészáros még most is a Sport szelet reklámarca, a kicsit a Városfejlesztési osztály Ron Swansonjáról lopott stílusban, de van egy emlékezetes jelenete a Van valami furcsa és megmagyarázhatatlanban is. Ujj Mészáros azt állítja, hogy "biztos senki sem emlékszik rá", ezt szeretném megcáfolni, mert nagyon is emlékszem erre az egész nyári hőségriadós hangulatra belőle.
Ujj Mészárosnak nincsen kifejezett kedvence az eddigi többszáz reklámjából, ezt azért választotta, mert nagyon küzdelmes és jó volt a forgatás.
Azért is jó emlék, mert eredetileg harminc másodperces reklámot kellett volna csinálni, de vágtunk egy egyperceset is, amit amikor megnézett az ügyfél, azt mondta, hogy adásba kell tenni.
A reklám külföldön is sikeres volt, felkerült egy Shots nevű angol reklámválogatásra, DVD-n is kapható volt, ez nagy szónak számított a korában.
Török Ferenc (Senki szigete)
A reklám jó! Nagyon infantilis műfaj, 40 éves kor alatt sok pénzért simán ajánlom minden filmesnek, aki rendes stábbal akar gyakorolni!
- lelkendezett a műfajról Török Ferenc, aki egyébként kábé 5 éve nem forgatott reklámot. A diploma után viszont rengeteget, még Westelekkel kezdte, aztán a T-Mobile átállást is ő vezényelte, ami rengeteg utazással járt. De ugyanúgy bírta a kisebb költségvetést is, sokat forgatott Pohárnok Gergő operatőrrel is. A legutolsó a fenti Vodafone-reklám volt.
Török saját bevallása szerint vagy 50 reklámot rendezett, de a gépében csak az utolsó Vodafone-os maradt meg, amit nagyon szeret Kemény Dénes és Madaras színészi teljesítményéért, meg azért, mert szép fényeket sikerült elkapniuk az M7-esen.
Egyébként Török felvet egy nagyon érdekes problémát is, hogy miért lehet 1 reklámfilmmel 2 hét alatt többet keresni, mint 1 játékfilmmel 3 év alatt, de ezt majd egy következő cikkben fogjuk megbirizgálni.
Rovataink a Facebookon