Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMA férjekkel és apákkal szemben kevesebb az elvárás
Interjú Nancy Meyers rendezővel A kezdő londoni premierjén
További Cinematrix cikkek
- James Gunn a véres és kimerült Supermanhez hasonlította Amerikát
- Ennyire személyes hangvételű film még sosem készült a legendás intézményről
- A Rocknak köszönhetjük a világ legpusztítóbb karácsonyi akciófilmjét
- Kicsi, mire jó ez a narkós és borzasztó sivalkodás?
- Szívbe markoló animációs film érkezik a mozikba
Nancy Meyers nálunk a kevésbé ismert rendezők közé tartozik, pedig az ezredfordulón rekordot döntött az általa írt és rendezett Mi kell a nőnek? 183 millió dolláros bevételével: rendezőnő korábban sohasem jegyzett ilyen kasszasikert. A főleg romantikus vígjátékokra specializálódott Meyers műveinek általában langyos volt a kritikai fogadtatása, de a közönség mindigis imádta a filmjeit. Női rendezőként régi harcosa az egyenjogúsági mozgalomnak, az utóbbi években pedig merészen (vagy éppen a filmpiac jó ismerőjeként) nyugdíjaskorú színészekre osztja romantikus vígjátékai szerepeit mint az Egyszerűen bonyolultban Meryl Streep, Alec Baldwin és Steve Martin, vagy a Minden végzet nehézben Jack Nicholson és Diane Keaton.
Ebbe a sorozatba tagozódik be a Robert De Niro főszereplésével készült A kezdő is, ahol De Niro nem keveredik romantikus viszonyba a főhősnőt alakító Anne Hathawayjel, hanem előbb alkalmazottja, majd mentora és jóbarátja lesz. De persze ettől még romantikus is és vígjáték is A kezdő, és közben olyan fontos témákat feszeget, mint hogy vajon létezhet-e nő és férfi között igaz barátság, és hogy lehet-e egyszerre sikeres üzletasszony és boldog családanya is az ember.
A kezdő főhőse, Jules ugyanis sikeres startup-vállalkozó, és eleinte úgy tűnik, magánélete is tökéletes, aztán kiderül, hogy neki is akadnak problémái. Meyers erről így vélekedik: “Nem hiszem, hogy bárkinek tökéletes lenne az élete. És szerintem ezzel a férfiak sem büszkélkedhetnek. Csak úgy tűnik, velük, a férjekkel és apákkal szemben kevesebb az elvárás, legalábbis az én hazámban. De Jules valódi emberi lény, így aztán nem minden tökéletes az életében, és ő próbál ezen változtatni.”
A folyamatosan okostelefonját böködő, autóban is videokonferencián lógó Julesszal ellentétben a De Niro által alakított Ben ódivatú figura: telefonja nem okos, ébresztéshez vekkert használ, papírra jegyzetel, öltönyt visel és aktatáskában hordja a holmiját. Mennyire lehet vajon releváns egy ilyen karakter, múlt századi értékrendjével a hipszterek által benépesített munkahelyen? Meyers szerint nagyon is. “Az egész film, vagy legalábbis nagy része erről szól. Hogy az irodában mennyire bírják őt a srácok, hogy Jules milyen nagyra értékeli őt.”
Bennel ellentétben Meyers aktívan használja az internetes világháló legújabb vívmányait: a film vizuális megjelenését például teljes egészében Pinteresten rakta össze, ezt követte a stáb, a díszlettervezők, vásárlók és öltöztetők, akik ennek alapján dolgoztak a film látványának részletein.
Mint mondja: “Nagyon szeretek a neten lógni, sokkal jobban szeretem, mint a tévénézést. A Pinterestet imádom, szerintem remek eszköz a filmkészítésben, amint látta is, remek módja a kommunikációnak. Az Instagramra aznap regisztráltam, amikor elkezdtük a forgatást, vagy talán egy kicsivel korábban, szóval a követőim végignézhették a teljes folyamatot. Ilyen a forgatási helyszín, így néz ki az öltöztető szobája, jesszusom, ez az, ahol dolgozom, ez a moodboardom, most a vágóban vagyok, most az előzetes vetítésen. Nem mintha annyira rengeteg követőm lett volna, de úgy képzelem... Számomra is remek szórakozás volt végignézni a fotókat, sosem készítettem még fotónaplót a forgatásokról.”
A karrierjét forgatókönyvíróként kezdő (valaki emlékszik még a Benjamin közlegényre?) Meyers híres róla, hogy szinte csak saját forgatókönyveiből forgatott filmet. Mint mondja, sosem vágyott rá, hogy más forgatókönyvét rendezze, úgyhogy, mint mondja, “ennyi idősen már nem hiszem, hogy belefogok. Aggódnék, hogy nem tudnám átadni igazán a mondanivalóját. Az, hogy tudom, melyik jelenet miről szól, hogy miért van ott egy sor a dialógusban, megadja a filmkészítési folyamat kohézióját, úgyhogy aggódnék, hogy kimaradnának fontos részletek.”
A kezdő két főszereplője eredetileg Tina Fey és Michael Caine lett volna, majd úgy volt, hogy Reese Witherspoon és Robert De Niro kapják a szerepeket, és csak tavaly alakult ki a végleges szereposztás. A Hollywoodban szokásos folyamatról így mesélt Meyers: “Amikor elkészültem a forgatókönyvvel, ezek a színészek nem értek rá. Így valóban más szereposztással indultunk, de annyira sokáig tartott elkészíteni a filmet, — mivel nem egy szuperhősös mozi, és az efféle filmek, azt hiszem, egy kicsit kimentek a divatból — hogy közben ezek a színészek más szerepeket vállaltak el. Nagyon szerencsés voltam, hogy amikor végre a Warner Brothers is beszállt a filmbe, De Niro és Hathaway is éppen szabad volt. Remekül összejött, nem is lehetnék boldogabb” — szögezi le.
Meyers filmjei mindig is szembementek a Hollywoodban uralkodó szexista és az idősebbeket hátrányosan megkülönböztető trendekkel. A kezdőben Ben mégis a René Russo által alakított fiatalabb masszőrnőt választja, és nem azt a vele egyidős nőt, aki egyébként igen rámenősen nyomul. A rendező szerint ez jól is van így: “Nos, a nő, aki Bent üldözi, Linda Lavin, valójában jóval idősebb nála, a másik nő pedig... Nos, az én férjem nyolc évvel volt idősebb nálam, itt is nagyjából ennyi a korkülönbség. Szerintem a mostani filmek közül még mindig az én filmjeimben láthatunk életkorban leginkább összeillő párokat. Amikor forgatni kezdtünk, Bob talán 69 éves volt, René pedig 60. Nekem ez normálisnak tűnik. Nem arról van szó, hogy egy fiatal lánnyal hoztuk össze.”
Rovataink a Facebookon