Történelmet írhat vasárnap este a Saul fia

2016.01.10. 12:10
Magyar film még sosem nyert Aranyglóbuszt, vasárnap este minden esélyünk megvan rá. Az amerikai indulók között a gyerekmolesztálós papokról szóló film győzelmét várják a gálán.

Az Aranyglóbuszt a Hollywoodban élő külföldi újságírók adják az általuk legjobban kedvelt filmeknek, és bár szokták az Oscar-díj előszobájaként is emlegetni a díjátadót, azért a valóságban inkább arról szólt az elmúlt években a gála, hogy mennyi sztárt tudnak egy terembe összeterelni. Eddig. A ma este ugyanis arról szól, hogy sikerül-e majd a Saul fiának történelmet írnia: magyar filmnek 27 éven át nem sikerült bekerülnie az öt legjobb külföldi film közé, most nem csak ez sikerült, de minden esély megvan arra, hogy Nemes Jeles László filmje nyeri meg a kategóriát, a Variety nevű szaklap egyértelműnek tartja, hogy ő viszi ezt a díjat. Márpedig ez magyar filmnek eddig még soha korábban nem sikerült.

A legjobb idegen nyelvű film kategória 1948 óta létezik az Aranyglóbusz-gálán, és eddig két magyar filmnek sikerült bekerülnie ide, Szabó István Redl ezredes és Hanussen című rendezéseinek, és szintén Szabó István rendezése volt A napfény íze, ezért a legjobb rendezőnek jelölték, illetve A csodálatos Júliáért Annette Bening lett a legjobb színésznő – igaz, ez utóbbi kettő angol nyelvű filmje volt. Idén 72 ország nevezett a legjobb külföldi film kategóriába, ebből választották ki az öt jelöltet: Mustang, Fencer, El Club, Legújabb testamentum és a Saul fia. A filmet december 18-tól vetítik az amerikai mozik 35 mm-es kópián, januártól minden államban. Itthon már több mint 94 ezren látták, Európa több városában is játsszák, a franciaországi mozikban 157 ezer néző volt kíváncsi rá három hét alatt. (Kritikánk) A Saul fia karrierje tavaly májusban indult, amikor a film elnyerte Cannes-ban a fesztivál nagydíját, majd lecsapott a világforgalmazási jogaira a Sony Pictures Classics, akik a díjszezonban is rendesen odatették magukat, hogy jól szerepeljen a film.

Az Aranyglóbusz gálán azonban a külföldi filmeken túl az amerikai filmes és televíziós termést is díjazzák. A tévés jelöltek esélyeit a comment:comon elemezzük, most átnézzük, milyen filmekről szólhat az este, amit ismét az a Ricky Gervais vezet, aki 2012-ben egyszer már kicsinálta a gálát, mert olyan meredek poénokat engedett meg, hogy senki sem nevetett a teremben. Annál többen a tévéképernyők előtt, úgyhogy mivel az Aranyglóbusz gála egy tévéműsor is, ebben az évben a polkorrekt humor helyett a nézettséget választották a szervezők. A díjátadón az HBO élőben közvetíti magyar idő szerint hajnali kettőtől. 

SPOTLIGHT - egy nyomozás részletei: Ez a film lesz a legjobb dráma

spotlight
Fotó: outnow.ch

Thomas McCarthy filmjét mi magyarok még nem láthattuk moziban, február 18-ig várnunk kell rá. De megéri, a film ugyanis arról szól, ami valóban megtörtént: a Boston Globe újságíró 2001-ben pedofil papok után nyomoztak, és nem végeztek üres kézzel. Mindenki dicséri a szereplőgárdát, olyanok játszanak a drámában, mint Michael Keaton, Mark Ruffalo és Rachel McAdams. A Spotlight kicsit olyan filmnek tűnik, ami a kritikusokat leveszi a lábukról, hiszen pont arról szól, hogy mennyire fontos az az újságírás, amit ők is művelnek - éppen ezért minden esély megvan arra, hogy az Aranyglóbuszt odaítélő újságíróknál is ez a film arat majd. 

  • Carol
  • Mad Max
  • A visszatérő
  • A szoba
  • Spotlight - Egy nyomozás részletei

A NAGY DOBÁS: Ez lesz a legjobb vígjáték, ami önmagában egy vicc

Ezt sem láthattuk még, mert csak február 4-én hozzák be Magyarországra. Ez is megtörtént eseményekről szól, mert az, hogy az ingatlanpiac csúcsrajáratása mögött álló hitelrendszer egyszer csak csúfosan be fog dőlni, nem a semmiből jött, kódolva volt a rendszerben, és ezt elég sokan tudták is. És rengeteg pénzt kerestek rajta. A film azt a négy üzletembert mutatja be, akik mindenféle pénzügyi kavarásokkal elintézték azt, hogy amikor milliók bukták be a hiteleiket, nőtt óriásira és kifizethetetlenre a törlesztőrészletük, akkor négyen ezzel elég jól jártak. A történetüket Michael Lewis is feldolgozta a The Big Short: Inside the Doomsday Machine című könyvében, most film is készült belőle, Adam McKay rendezésében. Mivel ő főleg vígjátékokat csinált korábban, valószínűleg automatikusan nyomták be a vígjáték kategóriába, mert bár a film szórakoztató és fordulatos, azért ki lehet bírni utána röhögés nélkül is. 

  • A nagy dobás
  • Joy
  • A mentőexpedíció
  • A kém
  • Kész katasztrófa

A SZOBA: Brie Larson lesz az egyik legjobb színésznő (dráma)

Lenny Abrahamson (Frank) is igaz történetből csinált filmet, ő annak a nőnek az életét filmesítette meg, akit egy öt négyzetméteres pincében tartottak fogva ötéves kisfiával együtt. Ebből a sztoriból Emma Donoghue írt egy felkavaró bestsellert, ami már Torontóban megkezdte a sikerszériáját, Cate Blanchett és Rooney Mara nagy bánatára, mert hiába robbant hatalmasat a Carol a cannes-i filmfesztiválon, most nem úgy látszik, hogy a díjszezonig kitartott volna a lelkesedés a leszbikus melodrámáért. 

  • Brie Larson, A szoba
  • Cate Blanchett, Carol
  • Rooney Mara, Carol
  • Saoirse Ronan, Brooklyn
  • Alicia Vikander, A dán lány

JOY: Jennifer Lawrence lesz a másik legjobb színésznő (vígjáték)

001
Fotó: outnow.ch

Jennifer Lawrence-t mindenki szereti, de tényleg mindenki. Mi itt az Indexben, az olvasók, a Filmakadémia tagjai és Hollywood külföldi kritikusai is. David O. Russell eddig még minden filmjével Aranyglóbuszt hozott neki, és elég nagy a valószínűsége, hogy ez a trend idén sem fog megfordulni, még akkor sem, ha a Joy már meg sem közelíti a Napos oldal és az Amerikai botrány szintjét - az idei mezőny többi szereplőjéhez hasonlóan egyébként ez is valós történeten alapszik, arról a Joy nevű nőről szól, aki a feltalálta a cserélhető fejű felmosót, és csúcsra járatta a Teleshopban. Melissa McCarthy és Amy Schumer bánatára: mindketten megmutatták, hogyan lehet a sztereotípiákon túl vicces nőként érvényesülni Hollywoodban, egyszer majd biztosan kapnak érte díjat is, de nem idén. 

  • Jennifer Lawrence, Joy
  • Melissa McCarthy, A kém
  • Amy Schumer, Kész katasztrófa
  • Maggie Smith, The Lady in the Van
  • Lily Tomlin, Grandma

KÉMEK HÍDJA: Mark Rylance biztos befutó legjobb mellékszereplőként

Szó szerint lehidaltunk Mark Rylance teljesítményétől: Steven Spielberg sötét kémfilmjében Tom Hanks volt a főszereplő, de ő csak a szokásosat hozta ebben a megtörtént eseményen alapuló történetben: az elfogott orosz kémet Kelet-Berlinben cserélik el egy fogságba esett amerikai pilótára. Mark Rylance  úgy játszott el egy elvileg ellenséges orosz kémet nagyon kevés szöveggel, nagyon pontos alakítással, hogy bár a film második felében csak egyetlen jelenetben tűnik fel, mégis rá emlékszünk vissza a legjobb szívvel ebből a filmből. Ez valószínűleg ugyanígy történt a HFPA tagjaival is, de Sylvester Stallone még egy komoly versenyző ebben a kategóriában, egyáltalán nem elképzelhetetlen, hogy ő fog köszönőbeszédet mondani. 

  • Paul Dano, Love & Mercy
  • Idris Elba, Beast of the Nation
  • Michael Shannon, 99 Homes
  • Mark Rylance, Kémek hídja
  • Sylvester Stallone, Creed - Apolló fia

EX MACHINA: Ez Alicia Vikander estéje lesz

Végre egy film, ami nem megtörtént eseményeken alapul! Még, Alex Garland filmje ugyanis arról az időszakról mesél, amikor már a mesterséges intelligencia átmegy a Turing-teszten, és pontosan tudja, hogy milyen fontos szerepet játszik az emberi kapcsolatokban a szexualitás, a manipuláció és a színlelés. Alicia Vikander játssza ezt az okos robotot, akit egyébként A dán lányban nyújtott szerepléséért is jelöltek ezen az estén, de azt a kategóriát már elvitte előle Brie Larson. Itt ugyan kell tartania olyan régi kedvencektől mint Jane Fonda, Kate Winslet vagy Jennifer Jason Leigh, de az Aranyglóbusz szereti a fiatal tehetségeket, úgyhogy ez Vikander estéje lesz. 

  • Jane Fonda, Ifjúság
  • Alicia Vikaner, Ex machina
  • Kate Winslet, Steve Jobs
  • Jennifer Jason Leigh, Aljas nyolcas
  • Helen Mirren, Trumbo

A DÁN LÁNY: Eddie Redmayne öltözése nem hagy hidegen senkit

Vissza a megtörtént eseményeken alapuló életrajzi filmekhez: A dán lány az első nemváltó műtéten átesett transznemű nőről szól, aki tehát férfi testbe született, de nőnek érezte magát, majd a 30-as évek Berlinjében meg is próbált az orvostudomány segítségével testileg is nővé válni. A főszerepet Eddie Redmayne alakítja, aki már tavaly is elkápráztatott mindenkit, amikor nem eljátszotta, hanem a szó szoros értelmében életre keltette Stephen Hawkingot a filmvásznon, ez a sikerszéria vélhetően ma este sem fog megszakadni. Hacsak! Hacsak, nem érzi úgy a HFPA is, hogy hideg vízben fagyoskodás + nyershús-evés = színészet, mert akkor egészen biztosan Leonardo DiCaprio valóban lenyűgöző fizikai teljesítményét fogják díjazni, aminek azonban vajmi kevés köze van a színjátszáshoz. 

  • Leonardo DiCaprio, A visszatérő
  • Bryan Cranston, Trumbo
  • Michael Fassbender, Steve Jobs
  • Eddie Redmayne, A dán lány
  • Will Smith, Concussion

MENTŐEXPEDICÍÓ: Matt Damon mégiscsak mindent túlélt a Marson

Ez egy klasszikus nevető harmadik szituáció: mivel Christian Bale és Steve Carell egymás ellen indulnak aljas bróker kategóriában, Mark Ruffalo és Al Pacino jelölését pedig tekintsük inkább rossz viccnek, amivel fel kellett tölteni a kategóriát, így az a legvalószínűbb, hogy Matt Damon viszi haza ezt a szobrot ma este. Ridley Scott Marson játszódó sci-fijében egyszerre tudott vicces, drámai és mindenre elszánt lenni, teljesen megérdemelten jár neki az elismerés. 

  • Christian Bale, A nagy dobás
  • Steve Carell, A nagy dobás
  • Matt Damon, A mentőexpedíció
  • Mark Ruffalo, Infinitely Polar Bear
  • Al Pacino, Danny Collins

AGYMANÓK: ez volt idén a legjobb rajzfilm

Az Index szívét is meglágyította ez az elsősorban felnőtteknek szóló rajzfilm, amiben a fejünkben dúló érzelmeket követjük, Öröm, Bánat, Undor, Majré, és Harag, akik egyfajta videójátékként irányítják az új élethelyzetbe kerülő kislányt. Egy normális világban legjobb mellékszereplő díjat kaphatna a vattacukorból készült elefánt-delfin is! És még csak nem is ez volt a legszomorúbb rajzfilm idén, azt ugyanis Charlie Kaufmannak sikerült elkészítenie, ám az Anomalisának sajnos nem sok babér fog teremni ezen az estén. 

  • Anomalisa
  • Dínó tesó
  • Agymanók
  • Snoopy
  • Shaun, a bárány

A VISSZATÉRŐ: Inarritu és DiCaprio nagy küzdelme

003
Fotó: outnow.ch

Nahát igen, a film ami mínusz negyven fokban befagyott kamerával készült egyetlen snittben! Jó, ez nyilván túlzás, de jól jelzi azt a félreértést, ami A visszatérőt övezi: azaz hogy sokkal több szó esik arról, hogy milyen nehéz körülmények között kellett dolgoznia a stábnak, mint arról, hogy milyen is lett valójában a film. Szép, kétségkívül, de az Aranyglóbuszon nem osztanak operatőri díjat, de elképzelhető, hogy a rendező Inarritu emberfeletti munkáját elismerik majd, ahogyan Leonardo DiCaprio is mindent megtett azért, hogy végre díjat kapjon. Ebben a kategóriában egyébként szinte bárki nyerhet, a legjobb dráma és a legjobb vígjáték rendezője ugyanolyan jó esélyekkel indul, mint az év filmjét szállító George Miller, és Ridley Scott visszatérése is igencsak erősre sikerült. 

  • Alejandro G. Inarritu, A visszatérő
  • Tom McCarthy, Spotlight
  • Ridley Scott, A mentőexpedíció
  • George Miller, Mad Max
  • Todd Haynes, Carol

STEVE JOBS: vagy Aaron Sorkin vagy Quentin Tarantion megy haza üres kézzel?

Ahogyan a rendezésnél, a forgatókönyvíróknál is nehéz megtippelni, hogy ki nyerhet ma este. A Spotlight és A nagy dobás is ugyanolyan jó esélyekkel indul, de akkor Aaron Sorkin üres kézzel távozik, miután egy egész nézhető, háromfelvonásos színdarabban foglalta össze Steve Jobs életét, és szintén elég színpadiasra sikerült Quentin Tarantino 70mm-es filmre forgott színházi közvetítése, az Aljas nyolcas is, igaz, a párbeszédek erejét nem lehet elvitatni. De legyen legalább egy olyan kategória az estén, amit nem lehet előre megjósolni - ez most egészen biztosan az. 

  • Aljas nyolcas
  • Spotlight
  • Steve Jobs
  • A szoba
  • A nagy dobás