Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMA Saul fia a kritikusok díját is elnyerte
További Cinematrix cikkek
- James Gunn a véres és kimerült Supermanhez hasonlította Amerikát
- Ennyire személyes hangvételű film még sosem készült a legendás intézményről
- A Rocknak köszönhetjük a világ legpusztítóbb karácsonyi akciófilmjét
- Kicsi, mire jó ez a narkós és borzasztó sivalkodás?
- Szívbe markoló animációs film érkezik a mozikba
21. alkalommal adták át a kritikusok díját Los Angelesben, de a tegnapi esemény volt az első, amin a tévés és filmes díjakat egyszerre osztották ki – korábban két külön műsorban került sor erre, de a nézettségcsökkenés ezt a műfajt is elérte, és idén már értelmetlen volt kettészedni a parádét. A gálát az HBO Szilícium-völgy című vígjátéksorozatának egyik főszereplője, T. J. Miller vezette, a szaksajtó szerint kissé ripacskodva, de jóval kevésbé durva beszólásokkal tarkítva, mint az Aranyglóbusz házigazdája, Ricky Gervais tette múlt héten.
Pontosan egy héttel ezelőtt nyerte el a Saul fia az Aranyglóbusz-gálán is a legjobb külföldi filmnek járó elismerést, amire soha korábban nem volt példa, magyar film még sosem nyert Golden Globe-ot. Csütörtökön az is kiderült, hogy 27 év kihagyás után a legjobb külföldi film Oscar-díjra is jelöltek egy magyar filmet. A sikerhéten két alkotói jelölést is begyűjtött a film: Nemes Jeles László rendezőt az Amerikai Rendezők Céhe jelölte a legjobb elsőfilmes rendező díjára, ahol Joel Edgerton (Az ajándék), Alex Garland (Ex Machina), Fernando Coimbra (Farkas a kapunál) és Marielle Heller (Egy tinédzser lány naplója) a vetélytársa, Erdély Mátyás operatőrt pedig az Amerikai Operatőrök Céhe terjesztette fel Spotlight-díjra, itt a Macbeth operatőrével (Adam Arkapaw) és a Beasts of No Nation rendező-operatőrével (Cary Joji Fukunaga) versenyzik az elismerésért.
A hagyományos kategóriák mellett két különdíjat is kiosztottak, az egyiket Amy Schumernek, akit a kritikusok 2015 legértékesebb színészének választottak, és akit a díját átadó Judd Apatow úgy konferált fel, mint a világ legviccesebb emberét. Schumer tavaly az Inside my Schumer című Comedy Central-sorozatban és a Kész katasztrófa című vígjátékban bizonyított, illetve az HBO-n vetített önálló stand-up estjében. A másik különdíjat, a Géniusz-díjat J. J. Abrams a Star Wars VII rendezője adta át a filmiparban negyven éve tevékenykedő Industrial Light & Magicnek, George Lucas vizuális trükkökre szakosodott egykori cégének, ami természetesen a legutóbbi Star Wars-film trükkjeiért is felelt.
A jelöltek listája nagyrészt megegyezett az Oscar-jelöltekével, és ugyan sok következtetést nem nagyon lehet levonni ebből a gálából sem (ahogy az Aranyglóbusz díjazottjai sem feltétlenül egyeznek meg az Oscar-díjasokkal), de a legjobb filmnek a katolikus egyház gyermekmolesztálási ügyeit Bostonban felgöngyölítő oknyomozó újságírókról szóló Spotlightot választották, aminek a sajtó szerint a legnagyobb esélye van az Oscarra is. A videóüzenetben beköszönő Leonardo DiCaprio A visszatérőért itt is behúzta a legjobb férfiszínésznek járó kategóriát, ahogy Brie Larson is A szoba című thrillerért (legjobb színésznő). Sylvester Stallone a Creedért megkapta a legjobb mellékszereplőnek járó szobrot, a nők közül ugyanebben a kategóriában Alicia Vikandert díjazták A dán lányért.
A Spotlight a legjobb szereposztásért és a legjobb eredeti forgatókönyvért is kapott egy díjat, George Miller pedig a Mad Max: A harag útja révén lett az év legjobb rendezője a kritikusok szerint. A film még öt általános díjat kapott egyébként (legjobb vágás, smink, látványtervezés, vizuális effektek és jelmez), és tarolt az akciófilmes kategóriában (legjobb színész, színésznő és film) is, mert a kritikusoknál a filmeket jóval több kategóriába sorolják, mint az Aranyglóbuszon. Így lehetett a legjobb komédia a legutóbbi világválság kirobbanásáról szóló A nagy dobás, a legjobb sci-fi pedig az Ex-Machina.
A tévés díjakról a Comment:com-on írtunk, a díjazottak listája itt olvasható.
Rovataink a Facebookon