Az utcán élnek, de nem vesszük észre őket
További Cinematrix cikkek
- Maradj csak szenvedő, irányítható és gyermek
- Ryan Reynolds felesége miatt újraforgatták a Deadpool & Rozsomák végét
- Jeff Goldblum fiai már kitalálták, mit szeretnének örökölni apjuk 40 millió dolláros vagyonából
- „A csók egy baromság” – Ridley Scott cáfolta Denzel Washington állításait
- Jönnek az ünnepek, kötelező jól érezni magad
A francia A láthatatlanok az első premierfilm, amit egy új kezdeményezés, a Budapest Távmozi keretében lehet megnézni. A budapesti művészmozikat üzemeltető Budapest Film mozijai március 12-én az elsők között állították le a vetítéseket, hogy a nézők és a mozisok egészségét semmiképp se fenyegethesse a járvány. Később, némi nézőszámos trükközés után, a többi mozi is kénytelen volt bezárni. Ez azóta is így van, a mozik zárva vannak a koronavírus miatt.
A Budapest Filmnél úgy döntöttek, hogy most valamilyen formában mégis újra kinyitnak. Ebből lett a Budapest Távmozi, ami egyfajta ötvözete a streamingszolgáltatókéhoz hasonló filmvetítésnek és a hagyományos mozizásnak. A Távmozi keretében a budapesti Művész, Puskin, Toldi, Tabán és Kino mozik mostantól ismét napi műsorrendben vetítenek a film.artmozi.hu oldalon keresztül.
Az előadásokra a hagyományos mozizásnál megszokott módon válthatnak kedvezményes árú jegyeket a nézők az interneten.
A virtuális gépházakban ugyanazok a mozigépészek dolgoznak, mint rendesen, és az online nézőterek bejáratánál is ugyanazok a jegyszedők várják a nézőket, akikkel a művészmozikban máskor is találkozni szoktak. A Távmozi vetítéseire váltott jegyekkel közvetlenül a budapesti művészmozik fennmaradását és a Budapest Film munkatársainak megélhetését segíthetik a jegyvásárlók. A Budapest Film azt ígéri, hogy valamilyen módon a mozik rendes újranyitása után, akármikor lesz is ez, viszonozni fogják a támogatást, ezért arra kérnek mindenkit, hogy addig is őrizzék meg távmozijegyeiket.
- Mi az a Budapest Távmozi és hogy működik?
- Milyen film a francia A láthatatlanok, amit először láthatunk a Távmoziban?
- Működik a színészek és a hajléktalan nők közös játéka?
Vannak, akiknek már nincsenek kérdéseik, És vannak, akik az Indexet olvassák.
Támogass te is!A Távmozik műsorán, pont úgy, ahogy normálisan is lenni szokott, egyfelől régebbi sikerfilmeket, másfelől pedig új premiereket nézhetünk. Ahogy a hagyományos moziban, itt is megvan adva, hogy hánykor kezdődik a film, addigira oda kell érni (vagyis számítógép elé kell ülni). Ha valaki korábban érkezik, akkor dumálhat (ez esetben csetelhet) az előtérben a jegyszedővel és a többi nézővel. A film előtt reklámok helyett Filmhíradó van, amiből megtudhattuk többek között, hogy a budapesti artmozikban heti egyszer a tök üres termekben is peregnek a filmek. Ennyi kell ugyanis a gépek megfelelő üzemben tartásához.
A láthatatlanok az első premier, amit Távmoziban nézhetünk. ez a film a tavalyi év egyik nagy mozis meglepetése volt Franciaországban.
Meglepetés, mert sem a témája, sem a szereplői alapján nem gondolta volna senki, hogy több mint másfél millióan lesznek rá kíváncsiak. A láthatatlanok témája ugyanis a női hajléktalanság, a francia utcákon élő, különböző korú és hátterű, meglehetősen kilátástalan helyzetű nők élete. Ők a láthatatlanok, mégpedig azért, mert Franciaországban, akárcsak nálunk, a hajléktalanságot többnyire a férfiakhoz kötjük. Persze ők is vannak többen az utcákon, de mindez nem jelenti, azt, hogy ne élne sok hasonló sorsú nő is köztünk. De ők valahogy kevésbé vannak szem előtt.
A láthatatlanok nemcsak ezeket a nőket, hanem az őket segítő szociális munkásokat is bemutatja. Sőt, a film középpontjában négy szociális munkás áll, akik egy női nappali melegedőt vezetnek. A nappali melegedő olyan intézmény, ahol nem lehet aludni, nem lehet éjszaka bent lenni, arra való, hogy a hajléktalan emberek napközben rendbe szedjék magukat, megfürödjenek, kapjanak egy kávét vagy teát, és segítséget az ügyeik intézéséhez, álláskereséshez. A film szokatlan koncepciója szerint a szociális munkásokat francia színésznők, míg a hajléktalanokat civilek alakítják. Vagyis olyan nők, akik maguk is hajléktalanként élnek vagy éltek korábban.
Számokban
IMDb: 6,7
Rotten Tomatoes: 100%
Index: 7/10
Ez a szereposztás meglepően jól működik. A vászon egyáltalán nem dobja le az amatőr szereplőket, a színésznőkkel közös jeleneteik teljesen természetesek, nem ordít, hogy itt egy színész és egy civil próbál összehozni valamit. A módszer sokat dob a film hitelességén, egyszerűen látszik, hogy nem hajléktalannak maszkírozott színészek vannak a vásznon, hanem olyan emberek, akik tényleg megélték ezt a sorsot. (És ezzel együtt is sokkal jobb fizikai állapotban vannak, mint amit egy magyar női hajléktalanszállón tapasztalhatunk.)
A láthatatlanok fő konfliktusa, hogy a szociális munkások egy idő után szembesülnek azzal, hogy a nappali ellátás keretei között nem tudnak eleget segíteni a klienseiknek.
Ezért aztán elkezdik áthágni a szabályokat, ami persze nem maradhat következmények nélkül. Az idő egyre jobban sürgeti őket, minél rövidebb idő alatt kellene minél több nőt integrálni a társadalomba, munkához, állandó jövedelemhez és lakhatáshoz juttatni. A szociális munkások módszerei egyre radikálisabbak (és egyre meseszerűbbek) lesznek, ahogy közeledik a határidő, amikor lakat kerül a nappali melegedő kapujára. A kezdeti, száz százalékos realizmustól tehát eljutunk valami félig még mindig reális, de félig már inkább vágyott világba, ahol a hit és a kemény munka meghozza a gyümölcsét.
A láthatatlanok a témája ellenére nem súlyos dráma a francia társadalom aljára szorultakról. Végig franciásan könnyed marad, a legnehezebb kérdések (családon belüli erőszak, gyilkosság) is úgy kerülnek elő, hogy inkább nevessünk, mint sírjunk rajtuk. A film nem állítja azt sem, hogy ezek az emberek mind kizárólag a körülmények áldozatai. Megvan mindegyiknek a maga hibája, és a sok visszautasítás és sérülés csak tovább ront ezeken a hibákon. Azt viszont határozottan kijelenti, hogy mindenkinek jár még egy esély, legyen bármilyen kiállhatatlan, elszállt vagy különös a személyisége vagy legyen bármilyen rovott a múltja.
(Borítókép: Mozinet)
Rovataink a Facebookon