- Kultúr
- Cinematrix
- apple
- sorozat
- tévé
- streaming
- sci-fi
- ben-stiller
- munkahely
- iroda
- dráma
- ajánló
- misztikus
- kritika
Felrobbant az agyunk az Apple új sci-fi-sorozatától
További Cinematrix cikkek
- Maradj csak szenvedő, irányítható és gyermek
- Ryan Reynolds felesége miatt újraforgatták a Deadpool & Rozsomák végét
- Jeff Goldblum fiai már kitalálták, mit szeretnének örökölni apjuk 40 millió dolláros vagyonából
- „A csók egy baromság” – Ridley Scott cáfolta Denzel Washington állításait
- Jönnek az ünnepek, kötelező jól érezni magad
A sci-fi-rajongók mostanában nincsenek elkényeztetve, már ami a sorozatokat illeti: a Netflixen nagyot bukott a Cowboy Bebop élő szereplős feldolgozása – egyszerűen nem tudott felérni az eredetihez. Igaz, az HBO-nak ott van A farkas gyermekei, amely furcsaságával és old school tudományos-fantasztikus hangvételével különcködik, de azt sem tudnánk mindenkinek ajánlani. Az Apple TV+-nak se megy túl jól ez a téma, ahol Isaac Asimov klasszikusába, az Alapítvány televíziós változatába beletört az online videótár bicskája, és az Invázió című űrlényes drámaszéria is nagyon rétegcucc lett.
Talán épp a sok csalódás miatt vártunk sokat az Apple TV+ február 18-án bemutatott újdonságától, a Különválástól (Severance). A produkció magyar felirattal vált elérhetővé, és az a Ben Stiller jegyzi rendezőként az első két epizódot, akit a legtöbben színészként ismernek, pedig az 56 éves sztár időről időre a direktori székbe ülve is emlékezeteset csinál, elég mondjuk a Szökés Dannemorából című minisorozatra gondolni.
A Különválás első jelenetében egy amnéziás nőt látunk, aki egy rettenetesen steril szobában tér magához. Egy ismeretlen hang kérdezgeti, mutatkozzon be, árulja el, mi a neve. Saját magáról azonban semmit nem tud a hölgyemény. Mégis mi a fene ez? – tesszük fel magunkban a kérdést, és kisvártatva a válasz is megérkezik: a Lumon Industries irodaházában járunk, egy olyan cég falai között, amely egészen érdekes munkatempóban alkalmazza az embereit.
A sorozatban arról van szó, hogy a dolgozókon olyan beavatkozást végeznek el – a saját beleegyezésükkel –, amely után kettéválik a bátor vállalkozók tudata. 9-től 5-ig az irodaházban vannak, ahol adatokat húzogatnak ide-oda, és ez idő alatt semmi emlékük nincs arról, hogy odakint, a nagyvilágban mégis kicsodák ők. Amikor pedig kilépnek az épületből, elfelejtik a benti munkát, fogalmuk sincs, mit csinálnak a Lumon Industriesnál, élik a kis életüket, mint bárki más.
Kész főnyeremény, nem? Hát, nem annyira
Az Apple sorozata érdekes ötletet boncolgat. Már a koronavírus-járvány előtt is voltak olyan emberek, akik egyszerűen képtelenek voltak különválasztani a szabadidejüket a munkától. Az irodából hazatérve túlóráztak, akár fizetetlenül. A két „életünk” közötti határvonal pedig végképp elmosódott azzal, hogy sokan home office-ba mentek a Covid–19 miatt, és ott is maradtak.
A szériában persze sokkal többről van ennél szó. A főszereplő, Mark (Adam Scott) például személyes tragédiája miatt választotta ezt a munkalehetőséget, mert addig sem az alkoholizmusára és a gyászára koncentrál, pár órára elfelejtheti mindkettőt. A szereplőgárda igencsak erős, rajta kívül az adattologatók között láthatjuk egyik régi nagy kedvencünket, John Turturrót, aki itt is megmutatja, hogy ért a drámázáshoz. A kíméletlen főnököt Patricia Arquette alakítja, ezúttal meglepően elviselhető módon. A legtöbb sorozatában ugyanis eddig nem nagyon volt kedvelhető a színésznő.
A Különválás tehát egy munkahelyi dráma, némi sci-fis beütéssel. Mivel azonban a szereplők személyisége kettéválik, és szinte külön emberek a cégnél és a magánéletben, olyan, mintha két sorozatot néznénk egyszerre.
Az izgalmas koncepcióra felépített misztikum pedig a széria legerősebb húzóeleme, ami miatt ott maradunk a második részre is.
Több nagy kérdőjel is van, például: mit csinálnak pontosan a Lumon Indsutriesnál dolgozók? Takargat valamit a cég, azért van szükség a különleges munkavégzési körülményekre? Mások is a személyes tragédiáik elől menekülnek, azért melóznak itt? Tényleg akkora szemétláda a Lumon, mint ahogy azt a kirúgott Petey (Yul Vazquez) állítja?
Az első kettő, egyébként elég hosszú, 60 perc közeli epizódban rettenetesen lassan csordogál a sztori, de ehhez képest meglepően sok dolog kiderül. A rejtélyfaktor miatt mi biztosan megnézzük majd az egész évadot, de a sorozatban a színészi játékok is élményszámba mennek, ahogy a világépítés is. A készítőgárda látszik, hogy nagyon alaposan rakta össze a Különválás univerzumát és szabályrendszerét. A fényképezés pedig már csak a hab a tortán, elképesztően filmes. Nagyon más a kettő technikailag, de legutóbb egy másik Apple-sorozatban, A Moszkitó-partban láttunk ehhez hasonló, lenyűgöző operatőri munkát. Le a kalappal, legyen szó a steril irodákról vagy a téli külvilágról, az operatőrök kiválóan teremtettek a látványvilágot tekintve is különlegesen ható egységet.
A Ben Stiller által rendezett első két rész kötelező azoknak, akik szeretik a földhözragadt, mégis merész és ötletes sci-fiket. Nekünk ettől a sorozattól szétdurrant az agyunk, és alig várjuk a folytatást. Ide vele!
A Különválás magyar felirattal látható az Apple TV+-on.
Rovataink a Facebookon