Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMBrad Pitt zombifilmjét ősszel stoppolják
További Cikkek cikkek
A nagy költségvetésű World War Z című mozit, aminek Pitt nemcsak főszereplője, hanem egyik producere is, sorban érik a csapások kezdve onnantól, hogy tavaly a magyar terrorelhárítás lefoglalta az országba érkezett kellékfegyvereket, egészen odáig, hogy pár hete 2012 decemberéről 2013 júniusára tolták a bemutatóját, és jelentős mennyiségű, héthetes újraforgatást kért az alkotóktól a stúdió.
A film premierjének halasztást előbb jelentették be, magát a pótforgatást a múlt hétig tudták titkolni. Nem a pótforgatás ténye aggasztó, hiszen a stúdiók nem egyszer kérnek kisebb változtatásokat utólag, hanem az hogy hét héten át veszik fel az új jelenteket, ami a jelenlegi verziónak nemcsak apróbb változását sejteti. Összehasonlításképpen: egy átlagos magyar film jeleneit általában 25-35 forgatási nap alatt veszik fel. "Ezt inkább már újraforgatásnak hívnám, olyan sok idő. Valami alapvető dolog nem tetszhetett a stúdiónak" - mondta Zákonyi S. Tamás, a magyar Flashback cég producere, aki Steven Spielberg München című filmjének magyarországi munkálatait is jegyzi.
A projekthez most csatlakozott Damon Lindelof, a Lost című sorozat Emmy-díjas író-producere, és egyben Ridley Scott Prométheuszának társírója, hogy a World War Z forgatókönyvének utolsó harmadára koncentráljon.
Mégsem Budapesten
Brad Pitt és társai kénytelenek visszatérni Budapestre az újraforgatás miatt a gyártó Paramount Pictures kérésére, közölte a június 4-ei Daily Mail-es cikk, de valójában azt, hogy Budapestre jönnek vissza, hivatalosan senki nem erősítette meg. Máltán és Skóciában is forgattak Magyarország mellett a tavaly nyáron és ősszel készült filmhez: és eddig csak a Daily Mail újságírója vélekedett úgy, hogy mivel a film Budapesten forgott, a magyar fővárost jelölik meg a pótforgatás helyszíneként.
Adam Goodman, a film magyarországi gyártócégének, a Mid Atlantic Filmsnek a vezetője már inkább cáfolta a Daily Mail információit a héten az Indexnek: "Az újraforgatás nem jelenti azt, hogy vissza kell jönni Magyarországra. Jelenleg nem tervezik, hogy visszatérnek, de ez akár változhat is" - fogalmazott kissé ködösen.
A Brad Pitt főszereplésével és produceri közreműködésével, 125 millió dolláros költségvetésből készült film magyarországi munkálatai alatt 3,5 milliárd forintot költött el itt a stáb, és öt hetet forgattak itt a film öthónapos forgatásából: a film moszkvai autógyári zombimészárlását vették fel Pesten, a több ezer magyar statiszta pedig zombikat, katonákat és civil áldozatokat alakított. Brad Pitt egyébként körszakállban és Mad Max-jelmezben futkosott közöttük, autós lábtörlőből eszkábált mellvértet meg gumiabroncsból készített vállvasat hordott.
A fő magyarországi helyszín a kőbányai Globus konzervgyár volt, ami azóta is zárva van, de azért ott is szükség lenne az előkészületekre: a forgatás idejére moszkvásították, és felépítették a lebombázott épületeket. Mivel egy forgatás után eredeti állapotban kell visszaadni a helyszínt, ezért most újra be kellene rendezni. Maximum azért menne a helyreállítás gyorsabban, mert a díszlet már ki lett találva, és mert egy bérmunka után elég sokáig megőrzik a díszleteket és a kellékeket, pont az ilyen esetek miatt.
A Filmirodában sem tudnak még a WWZ pótforgatásáról. De még nem is kellett volna bejelenteni: ha itthon forogna, a produkció egy film folytatásaként jelentené be a munka megkezdését számító 60 napon belül a forgatási időszakot és a költségvetést is.
Tesztvetítés után döntenek
A nem végleges változat tesztvetítése után hozhatták meg a döntést arról, hogy hosszú pótforgatásra van szükség, ezt valószínűleg a Paramount vezetősége tehette, hisz dollár tízmilliókról van szó.
Amúgy a legtöbb stúdiófilmnél előfordulnak pótforgatások, csak ez titokban megy értelemszerűen, mert az lenne, ami most a WWZ esetében: felhördülés és negatív sajtó követné a hír kiszivárogtatását. A pótforgatás általában csak három-négy napos szokott lenni. Valamikor előre ki van találva (például téli napokon is kell egy napot forgatni), és van, amikor az első tesztvetítések utáni eredményt látva alakítják: például ha vicces volt egy epizódszereplő, akkor írnak még neki egy-két jelenetet.
Sokszor vágáskor derül ki, hogy valami hiányzik dramaturgiailag, de ez igen drága baki: mondjuk túl sok az akciójelenet, a kulcsmondat nincs jól kihangsúlyozva. "Ha figyelembe vesszük, hogy mennyi speciális effektet terveztek ehhez a filmhez még a tervezett decemberi bemutató előtt, az a valószínű, hogy már túljutottak a vágáson, és megtartották a tesztvetítését az élőszereplős filmnek az úgynevezett animatic (képregényszerű) kiegészítésével" - mondta Zákonyi.
A World War Z Max Brooks 2006-os azonos című bestsellere alapján készül, a készítők szándékai szerint társadalomkritikus és politikai felhangokkal ellátott zombifilmnek szánják. Már a globális zombiháborúról szóló film forgatókönyvét is éveken át csiszolták. A történet szerint a film főhőse, Gerry Lane ENSZ-alkalmazott egy világméretű zombijárványt követően a túlélőkkel, a fertőzést vizsgáló orvosokkal és veterán élőholtvadászokkal készít interjúkat, így a néző fokozatosan tudja meg, kinek állt érdekében ez az egész armageddon.
A héthetes pótforgatás elég hosszú lehet egy-két nagyobb csatajelenetre, és pár szál (például családi szál) kibontására vagy szereplő árnyalására, de erről semmi konkrét információ nem szivárgott ki. A WWZ esetében arra is tippelhetünk, hogy az amerikai néző nehezen tud azonosulni vele, vagy épp követhetetlennek tartja azt, ahogy a főhős országról-országra utazik a világban. Az új forgatókönyvírót ismerve akár megnőhet a cliffhangerek és rejtélyek száma is.
Amerikában egyébként nagyon fontosnak tartják a tesztvetítés eredményét. Ilyenkor pár száz ember nézi meg titoktartási szerződéssel a film még nem végleges változatát. Kitöltetnek a tesztnézőkkel a vetítés után egy több oldalas kérdőívet, de vetítés közben is figyelik is a reakcióikat, hogy melyik jelenetnél nevetnek, sírnak stb. Majd a stúdió részére kiértékelik a tesztvetítés eredményeit, és meghozzák a döntést ami jobbá és/vagy sikeresebbé teheti a filmet. Kivágnak belőle X percet például, vagy lecserélik a zenét, hozzáforgatnak még pár jelenetet.
Extrém példaként a G.I. Joe 2.-t említhetjük: egy hónappal a premier előtt halasztották el a filmet. 2013-ra tolták, ami önmagában több tízmillió dollárnyi kidobott pénz marketing szempontból. A hivatalos indok az, hogy 3d-sítik. Valójában csak rosszak voltak a tesztközönséges visszajelzések: kiderült, hogy hiba megölni Channing Tatumot a film elején, mert időközben nagy sztár lett a 21 Jump Streettel és a The Vow-val. Az is elképzelhető, hogy feltámasztják.
Sztárok nélkül
Azt sem tudni, hogy a színészek közül kik jönnek Pitt-tel a pótforgatás még nem ismert helyszínére. A filmben szerepel még Matthew Fox, Mireille Enos, James Badge Dale és Anthony Mackie is.
Valójában a főszereplők sem mindig szoktak eljönni. Ha magyar példát nézünk: eddig a külföldi produkcióknak két magyarországi pótforgatásáról tudunk. A Nicolas Cage főszereplésével készült Season of the Whitchnek több utóforgatása is volt, abból az egyik Magyarországon, a többi Kanadában és Amerikában. És Cage is részt vett ezekben a munkálatokban. A Nicole Kidman-féle Arany iránytű stábja meg azért jött egy nap pótforgatásra a fóti stúdióba, mert épp itt dolgozott a főszereplő kislány Dakota Blue Richards a Csupó Gábor-os mesefilm, a Holdhercegnő miatt. Nicole Kidman nélkül érkezett a stáb a hőlégballonos jelenet forgatására.
Az, hogy mekkora botrány lesz a WWZ esetében, az dönti majd el, hogy a Szörnyek keringőjét jegyző Marc Forster marad-e a rendező az utómunkálatokra. Ha Forster rendezi ezt is, akkor nem vesztette el a stúdió bizalmát, és/vagy a Paramount nem akar nagyobb balhét a pótforgatás köré.