Edit
15 °C
29 °C

Kit érdekel Madonna, ha ott a Katapult?

2008.02.18. 19:19
Két magyar siker volt a február 16-án véget ért berlini filmfesztiválon: Madonna a kint élő magyarok törzshelyén mulatott, a Kaffee Burgerben, és a Budapest Film online magyar filmforgalmazó cége több száz milliós támogatáshoz jutott.

Mivel magyar filmek sem a versenyprogramban, sem az információs szekcióban nem vettek részt a berlini filmfesztiválon, mert vagy nem készült el időben (Mundruczó Kornél Deltája), vagy csak nem tetszett a válogatóbizottságnak (az idei szemlés versenyfilmek többsége), így maximum a filmpiacon és néhány kísérő programban értékelhetnénk szereplésünket. De szerencsére a Berlinale az online filmforgalmazásban hozott magyar sikert is.

Digitális majális

A MEDIA program által támogatott kelet-európai Filmklik végleges finanszírozást nyert Berlinben, olvashattuk a Hollywood Reporterben a Budapest Film vállalkozásáról, amely 400 ezer eurót nyert tavaly az EU pályázaton. A projekt összköltségvetése amúgy 1 millió 180 ezer euró. A filmklik.hu a digitális filmforgalmazás második szereplője Magyarországon a T-home után, vagyis a második olyan fizetős rendszer itthon, amivel neten juttatják el a nézőkhöz a filmet. (A Budapest Film egyben az első olyan forgalmazó is Kelet-Európában, amely saját digitális platformot üzemeltet.)

"A partnert is megtaláltuk Berlinben, és a finanszírozás hátralevő fele is megvan" - erősítette meg a hírt Bognár Péter, a Budapest Film ügyvezetője. Az A Company és a Filmklik pedig közös vállalatot hoz létre a projekt levezénylésére. (Az A companyt a Senator nevű német filmes befektetői csoport segíti.) A Hollywood Reporter szerint a Budapest Filmmel karöltve év végéig létrehozzák az európai filmkliket. "Ebben túloztak - pontosított Bognár -, mert kelet-európai filmkliket hozunk csupán létre, de így is százmillió emberhez juthatunk el digitálisan a filmjeinkkel - elvileg." Ezt pedig az "orosz, török és exjugoszláv" területek követik majd.

A magyar Shooting Star nem beszélni

Az aláírt online-os szerződés után térjünk vissza a mozis szerepléseinkre, először is a Shooting Stars-ra. "Jelentkeztek felkérésekkel, de nem beszélnék róla" - összegezte Nagy Zsolt, a Zuhanórepülés főszereplője a tehetségkutató Shooting Stars program eredményét. Az European Film Promotion választja ki a magyar színészeket a 11 éve létező, felfedezésekre épülő kezdeményezésben, és a 11 magyar színész közül eddig csak Gryllus Dorka szereplésével jött létre egy valós projekt a felkérésekből, az Irina Palm című brit-német koprodukció. A 2006-ban induló Hámori Gabriella kapott még pár felkérést castingokra, de nem tudott kimenni a színházi elfoglaltsága miatt, és mert nincs ügynöke, aki fedezte volna a repülőjegyeket. Bár Nagy Zsolt az angol szöveget papírból olvasta fel a bemutatkozó show-n, azt gondolja, ez nem hozta hátrányos helyzetbe. "Nyilván nem az angol tudásomért kerestek meg, hanem a tehetségemért" - válaszolta felvetésünkre, majd hozzátette: "persze az angolomat fejlesztenem kell."

A Shooting Stars program költségeit az európai promóciós szervezet állta, a többi magyar képviseletre a Magyar Mozgókép Közalapítvány adott tízmillió forintot, amit a szervezéssel megbízott Hungaricom tulajdonosa, Kálomista Gábor költött el filmvetítésekre, hirdetésekre, irodabérletre. Még Nagy Zsolt barátját, Csányi Sándort is kiröptették a Berlinaléra, hogy a színész még jobban érezze magát, de ezt elmondása szerint a producer saját pénzéből fizette.

A filmvásáron kevés az érdeklődő

A fesztivál filmvásárán kevés érdeklődő előtt vetítették le a magyar filmeket: Tolnai Szabolcs koprodukciós Fövenyóráját, Moldoványi Ferenc A másik bolygóját, és az Egon és Dönci című animációs filmjét. A Hungaricom pedig egy külön irodában árulta a produkciókat, mert a filmvásár területére "csak kihalás alapján lehet már bejutni". A magyar filmeket több újságban hirdették, mondjuk a Festival Dailykben épp nem találtuk, de ahogy Kálomista elmondta, ott már nem sikerült helyet foglalnia.

De annak, hogy milyen üzletek kötöttek, már a Screen Dailyben is utánanézhettünk: "A rajzfilmeket vitték legjobban a magyar filmek közül, az Egon es Döncit meg a Macskafogó 2-t. Ezeknek a jogait megvette Kínára a HGC Entertainment, Közel-Keletre és Észak-Afrikára a Media International Pictures. A Döncit meg Törökországra vette meg a Filmcilik. A Konyec nyugdíjas roadmovie Japánba kelt el, az indiaiak meg egy hármas csomagot vettek, ebben a Konyec, a Csak szex és az S.O.S. szerelem volt." A Zuhanórepülést a cikk megjelenése utáni nap vették meg a törökök, de így is erre volt a legkisebb kereslet, az esélyét szerintünk az is csökkentette, hogy a programfüzetben magyar címen szerepelt, a vásárban Nosedive-ként.

A kint zajló koprodukciós megbeszélésekről egyelőre nem szívesen nyilatkoztak a producerek. Kálomista Gábor csak annyit árult el, hogy a Goda Krisztina jegyezte Kaméleonról tárgyaltak, Erkel András pedig Pálfi György új filmtervéhez keresett partnereket Berlinben. A forgalmazók most kevesebbet vásároltak: Andrzej Wajda Katyinját Magyarországra megvették ugyan a Variety szerint, de a végleges forgalmazóról nincs hír, a Budapest Film az aranymedvés brazil The Elite Sqadot és a Michel Gondry Be Kind Rewind filmjét pedig már régebben megvette, most a mexikói a Lake Tahoe-ra alkudoztak Bognár Péter elmondása szerint.

Aggódnak, mégis építkeznének

Ha a nagy hirdetésekre nem is kerültünk, azért a fesztiválújságok a magyar filmtámogatás brüsszeli átvizsgálása miatt is figyeltek ránk. "Három új stúdiót is bejelentettek Magyarországra, annak ellenére, hogy a filmiparban aggódnak a magyar adókedvezmény jövője miatt a fejlesztők - írta például a Screen Daily. - A luxemburgi Orco Group az Origo Filmstúdió Motion Picture Production Zrt.-vel Rákospalotán 12 milliárdból egy 15 ezer hektáros telken építkezne 2008 tavaszától, és a költségek egy részét államilag finanszírozott kölcsönből akarják fedezni. Helyi, és régióbeli filmeket akar megfogni a Pécsre tervezett Greenhill stúdió is, a kétmilliárd forintos projektben egy 600 négyzetméteres műtermet, és a kapcsolódó szolgáltatásoknak helyet adó épületeket akarnak kialakítani. A Greenhill Szentendrére 10 milliárd forintból tervez stúdiót, ami három lépcsőben épülne meg. Az utóbbi két projektet Sas Tamás vezeti."

Közben beszámolnak egy produkció elvesztéséről is: "az ötmillió eurós Báthory Erzsébetről készülő The Countess című filmet eredetileg Magyarországon forgatták volna, de végül Berlinben és német kastélyokban kezdtek neki február 18-án, mert így olcsóbban kijönnek - írja például a Variety. - A filmet July Delphy rendezi, és szerepel is benne William Hurt és Daniel Brühl mellett."

A Talent campuson meg attitűdöt tanultak

"Azt tanultuk meg, hogy hogy kell nagyszájú filmesnek lenni" - összegzett utólag a Talent Campus program egyik résztvevője, Lovas Balázs forgatókönyvíró, akit több fiatal magyar filmessel együtt hívtak meg a filmkészítés fortélyait bemutató kurzusra. Olyan szakemberektől hallgattak előadást, mint Alex McDowell, Ridley Scott production designere, aki megmutatta, "hogy építette fel a Harcosok klubja házát", meg Iain Smith, Az ötödik elem producere, aki elmondta, hogy hozták ki Clive Owenből élete alakítását az Ember gyermekei alatt: "azt mondták neki, fusson előre, ne foglalkozzon azzal, ki lő, mi robban" - mondta még. "Végülis érdemes volt kimenni, filmes attitűdöt tanultunk"- összegezte, majd hogy átérezzük a magyar központú gondolkodást, még hozzátette: "De kit érdekel, hogy Madonna a Kaffee Burgerben bulizott, ha ott tartott a budapesti Katapult Film is bulit?"