Etyeken fantasztikus a trollpiac

2007.10.24. 11:43
A trollpiacon patkányhúst és lenyúzott emberbőrt is kapni a Hellboy 2 című film etyeki díszleteiben, ahol minden részlet a helyén van, számol be egy díszlettervező és egy bámészkodó blogger a vörös ördög történetének folytatásának kulisszatitkairól a film honlapján. Arról is szólnak, hogy a rendező Guillermo Del Toro maximalizmusával őrületbe kergeti a stábot.
Aranyláz

"A Trollpiac az a hely, ahol mindent megtalálsz. Még azt is, ami nem eladó" - jellemzi a rendező kedvenc helyszínét Francisco Ruiz Velasco, a látványtervekért felelős stáb tagja a Hellboy 2 hivatalos honlapján, ahol hosszú szünet után jelentek meg az új bejegyzések. Guillermo del Toro kérésére számtalan különös szerzettel népesült be ez a hely. A művészeti stáb teljesen szabad kezet kapott. Mike Mignola, az eredeti Hellboy képregény szülőatyja különösen jól teljesített, az ő teremtménye például ez a halat cipelő szakállas troll is.

"Lenyűgözőek a Hellboy 2 díszletei!" - lelkendezett Helen, a negyvenes skót nő is a főszereplő kétéltű nyomozótársát játszó Doug Jones honlapján. Helen szinte mindennapos vendég az etyeki forgatáson, és egy ideje már ő blogol az elfoglalt színész helyett. "A trollpiac a kedvencem. Ez maga a Bizarr Bazár, számtalan barlangból áll, ahová a legkülönfélébb kacatok lettek bezsúfolva. Itt tényleg minden kapható, múmiaszarkofágtól kezdve a nyárson sült patkányhúson át a lenyúzott emberbőrig. Nyikorgó falépcsők vezetnek fel a látszólag össze-vissza épült erkélyekre, a világításról kínai lampionok és szentjánosbogarakkal teli ketrecek gondoskodnak."

"A nézelődést a térképész boltjában kezdtük - írja még Helen. - Itt ősi rajzok, és titkos helyeket ábrázoló, bambuszkeretes képek lógtak a falon. A polcok tele voltak misztikus témájú könyvekkel és kódexekkel, és bárhová nézett az ember, mindenhol az ősi troll írás táncoló hieroglifáit látta. Az egymásra rakott tekercstartókból és pergamenek egészen a plafonig tornyosultak."

A látvány a lényeg, nem a karakterábrázolás

A hivatalos honlapon kiderül, hogy a 72 milliós költségvetésből készülő folytatás, a The Golden Army már nem tököl Pokolfajzat, Abe Sapien és a piromán Liz Sherman karakterének bemutatásával, arra ott volt az első rész. Korábban már mi is írtunk arról, hogy a Hellboy 2-ben ezúttal nem az okkult nácik, hanem a mesevilág lényei törnek világuralomra.

A Paranormális Nyomozóiroda ügynökeinek ezúttal a halottaiból feltámadt Raszputyin és a fogaskerekekkel működő náci parancsnok helyett Nuada tündérherceggel (Luke Goss) és egy Wink névre hallgató böszme nagy trollal (Brian Steele) kell megküzdenie. A megalomán csodalények egy koronát akarnak ellopni egy aukciósházból, mert a címben szereplő Aranysereg csak annak engedelmeskedik, aki ezt az ereklyét viseli a fején.

Guillermo Del Toro és a millió dolláros bábszínház

A mexikói rendező George Lucassal, Michale Bay-jel és a többi, kékháttér-fetisiszta, CGI-mániás rendezővel ellentétben a régimódi filmkészítés híve. Akkor is képes fából, fémből és habszivacsból felépíttetni egy különleges díszletet, ha az csak fél másodpercig lesz látható a filmben, derül ki a bejegyzésekből. Del Toro a fejében megszületett fura szerzetekkel és különös helyszínekkel már a produkció indulásakor őrületbe kergette a vázlatrajzokat készítő művészeti stábot, mivel újra és újra átrajzoltatta a látványterveket. Hallani sem akart arról, hogy a díszleteken a kelta mítoszok hatása érződjön, mivel a hollywoodi fantasy filmek rendre az angolszász tündérmesékhez nyúlnak vissza.

A maratoni hosszúságú tervezgetés végén Deak Ferrand látványtervét fogadta el, aki elsősorban arab és japán motívumokkal kísérlezett. Ő festette le Bethamoorát, a halott várost, ahol a sziklából kivájt épületeket évezredes por és törmelék borítja, a főtéren lévő bíborszínű, kupolás tornyot kivéve, mert az inkább Gül Baba türbéjére hasonlít. Arab és távol-keleti szimbólumokkal lett feldíszítve a Tündérherceg ruhája és fegyverzete is.

Kidobott és újrahasznosított ötletek

Vissza a trollpiacra: ezt a közönséges halandók nem ismerik, mivel egy hatalmas fémajtó választja el a külvilágtól. A csupa fogaskerékből és csappantyúból álló, bonyolult zárszerkezetet a csodalények közül is csak néhányan tudják kinyitni. Ez az ajtó eredetileg a címben szereplő Aranysereg termébe vezetett volna, egy elsüllyedt város mélyén, de a rendezőnek annyira megtetszett a rajz, hogy itt is felhasználta.

Az Aranysereg csarnoka az eredeti forgatókönyvben víz alatt lett volna, ahonnan a tündérek és a goblinok által tervezett, mágikus-mechanikus szerkezetekkel lehet kiszivattyúzni a vizet. Sajnos ezt később ki kellett húzni a forgatókönyvből, mert nem jutott rá se pénz, se idő. A csarnok azért így is megőrizte eredeti stadionméretét: csillogó tojások százai sorakoznak itt, mindegyikben egy-egy harcos várja, hogy megérkezzen a korona új tulajdonosa, és háborúzni vigye őket.

Ismét szól a hatlövetű

Hat füstölgő puskacső

Látványos akciójelenetekben szerencsére ezúttal sem lesz hiány. Pokolfajzat az első részben egy kéziágyúval vadászott démonokra, a Hellboy 2-ben viszont egy ennél is masszívabb flintát nyomnak a kezébe. A stáb "Big Baby-nek" keresztelte el a főszereplő forgótáras pisztolyát, mivel akkora töltények kellenek bele, mint egy bébiételes üveg. A fegyver vázlatait Francisco Ruiz Velasco készítette (ő is képregényrajzolóként kezdte), a végső változat pedig a mexikói Pablo Angelesnek a munkája, akinek a Hellboy 2 volt az első kirándulása a filmiparba (és aki Guillermo del Toro közbenjárásának köszönhetően azóta már a londoni Double Negative VFX-nél dolgozik).

Doug Jones egyébként imádja Budapestet, ha van egy nap szünete a 19-20 órás forgatási napok között, folyton csavarog a városban. A blogjának fele erről szól: a Hősök terét meg Anonymus szobrát fotózzák ahelyett, hogy a forgatásról mesélnének. Itt például pont úgy áll be, mint az egyik szobor a Gellért-hegyen. Azt írja egyébként, ha legközelebb Budapesten járnak, első dolguk lesz megnézni Anonymus szobrát, mert "a csuklyás alak beszélt" hozzájuk.