Fantasztikus Budapesttel indul az új M:I
Még az edzett filmes újságírók is hátrahőköltek a sajtóvetítésen, amikor az új Mission: Impossible nyitójelenetében a kosárlabdapálya-méretű IMAX-vásznon Budapest belvárosa fölött száguldott a kamera. Akár lassítva is végignéztük volna ezeket a részeket.
A látvány annyira lenyűgöző, hogy ha a turisták többsége helikopteren, hőlégballonnal vagy jetpack-kel érkezne, Budapest lenne a világ legnépszerűbb célpontja. Az amerikai filmeseknek azonban ez sem volt elég, és néhány nem létező, vicces épületet is belehekkeltek a budapesti városképbe. Főleg a Keleti pályaudvar környékével lehettek elégedetlenek - itt hal meg az első ember a filmben -, ott egész komolyan átszabták a látványt.
A helyszín nem véletlen, Tom Cruise hangsúlyozza is, hogy ügynöktársa Budapesten vesztette életét: a Lostból is ismert színész Josh Holloway a történet szerint a Keleti pályaudvar peronján keveredik üldözésbe, majd miután leugrik egy tetőről, a pályaudvar melletti raktárépületek közötti szervizúton találkozik pechjére egy dögös szőkével.
"Egy ideig versenyeztünk Prágával azért, hogy a film budapesti és moszkvai helyszíne is Budapesten forogjon. Itt is voltak terepszemlézni, Prágában is, végül egy helyszín miatt vesztettünk: a prágai várban találták meg a Kreml egyik termét" - mesélte a háttérről Kemény Ildikó, a Pioneer Pictures producere. A film története szerint Budapestről indul az akció, majd utána kell Moszkvába menniük az ügynököknek, hogy aztán Dubajba és Indiába utazzanak, csak hogy megakadályozzák a minden eddiginél nagyobb atomapokalipszist.
Ha a két nagy helyszínt nem is, a külső budapesti helyszíneket végül azért itt forgatta egy angol stáb az amerikai Paramount cég megbízásából a magyar cég segítségével. Sok konferenciabeszélgetés után a külső helyszíneken egy nap alatt rögzítették a felvételeket egy helikopteres forgatással, 65 mm-es Imax-kamerával, a világ leghíresebb filmes pilótájával, Marc Wolffal, és már az amerikai utómunkát végző szakember felügyeletével.
Valóban sokat utómunkáztatott az eddig animációfilmesként dolgozó Brad Bird rendező a képeken: a Keleti pályaudvar körüli környékben utólag egy CGI neoreneszánsz óratornyot is betettek egy létező épület folytatásaként. Kifejezetten jóra szabták a Bazilikát meg a környékét. A Keletinél nyoma sincs a metróépítő darunak, takarosan parkosított, zöld részek kerültek a Kerepesi temető helyére. A közelebbi jeleneteknél: pár retusált ház, külföldi szemeteskonténer került a képbe.
Már volt ilyen
Nem először dolgoznak számítógépes szakemberek a pesti városképen a filmtörténelemben. A 2006-os, magyar Szabadság, szerelem című filmben annál a jelenetnél például, amikor tankok lövik az 56-os városképet, egy second unit stáb helyett egy fotós dolgozott a helyszínen. Pár nagyfelbontású, 18 megapixeles Budapest-látképet készített, majd az utómunkastúdióban mozgóképpé többszörözték a látképet, tudtuk meg a film producerétől, Zákonyi S. Tamástól. Magyar gyártású filmek közül még a Csak szexben is alkalmaztak ilyen hátteret.
Eddie Murphy és Owen Wilson 2002-es Én, a kémjének magyarországi forgatása után a Lánchíd tetején zajló akciójelenetet - a történet szerint egy láthatatlan lopakodó vadászgépet rejtettek ide - nem Budapesten forgatták, hanem egy amerikai stúdióban a digitálisan, 360 fokban felvett városképpel. Ebben a filmben a Hollywoodban dolgozó magyar trükkmester, Krajcsik Zsolt segített a felvételeknél megállapítani, hogy a Duna melyik oldala a budai.
Fénykép manipulálása helyett már felvett, mozgóképes jelenetet is variáltak utólag itthon is számítógépes grafikával. Ilyen a Szabadság, szerelemben volt szintén a magyar példák közül: amikor a Margit hídon vonult a tömeg, a háttérbe utólag illesztették be az 1945-ben épült Kossuth-hídat, ami a lerombolt hidakat pótolta ideiglenesen.
Ami egyébként szintén gyakori, hogy egy másik nagyváros olcsó utánzatának használják a 100 éves belvárosi bérházakat. A Duna-part Spielberg 2005-ös Münchenjében egy frankfurti gyilkosságot szolgált. A jelenet szépséghibája, hogy az áldozat épp a Margit híd alól kikandikáló Parlamentet bámulta.
Brad Pitt 2001-es Kémjátszmájában pedig Budapest a 70-es évek Nyugat-Berlinjét helyettesítette: a sztár a régi, fapados 47-es villamoson és MÁV-kocsikon is zötykölődött, aztán a Nyugatiból Robert Redforddal vitette el magát egy karácsonyi partira.