Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMTovábbi Klassz cikkek
A Kitchen nevezetű high-tech buheraműhelyt egy éve hozta létre a T-csoport, azzal a felvilágosult céllal, hogy nem a profitra, hanem az ötletekre koncentráló kutatókkal új fejlesztési irányokat és felhasználási módokat találjon. A megakorporáció nyilván konkrét hasznot remél az ötletgyártól, olyan elképzeléseket, amelyeket a célorientált kutatás jellegéből adódóan nehezen szülhet meg. Ugyanakkor - legalábbis mostanáig - nem nagyon korlátozta a kötetlen kreativitást.
A cégnek elővásárlási joga van ugyan a műhelyben született fejlesztésekre, de amúgy szabad teret ad a projektek felhasználására, és az ötletelésnek is. Ennek következtében a Kitchen nem fehérköpenyes szakemberek laboratóriumára hasonlít, hanem inkább high-tech játszótérre, ahol legó helyett elektromos kütyükkel szórakoznak a srácok.
A kutatók szétszedik, és más sorrendben rakják össze a kommunikációs eszközöket, egybeépítenek nem egybetartozó szerkezeteket, kreatívan használják a funkciókat. Mindezt pedig azért, hogy új felhasználási módjait fedezzék fel a már létező technikáknak, szélesítsék a lehetőségeket, és alternatív irányokat adjanak a fejlesztésnek.
Ezt a hangulatot pedig jól közvetítik azok a találmányok, amelyeket a műhely egyéves évfordulója alkalmából kiállított a Millenárison. A pletykák szerint a T-csoport mára már kicsit soknak találja a játékot, és több pénzre váltható elképzelést várt, de mi éppen az arányok ilyetén alakulása miatt szórakoztunk jól a Millenárison.
Movia: Az egyik, a multi érdeklődését is felkeltő ötletet a kitchenesek "lokatív média alkalmazásnak" nevezték, de a tömegek számára inkább egy telefonba épített idegenvezetőként írható le. A GPS-es telefonnal rendelkező turistának egy szoftvert kell letöltenie telefonjára, amely jelez, ha turisztikailag vagy egyéb szempontból érdekes helyre keveredett. A Hősök terén vagy éppen a Tower tövében állva behívhatunk egy kisfilmet, amely felvázolja a tudnivalókat és érdekességeket, és akár javaslatot tehet, hogy merre menjünk tovább.
A guide személyre szabható, tehát beállíthatjuk, hogy minket a történelmi nevezetességek vagy csak a topless bárok érdekelnek.
A pilot filmjein egy nagy bajuszú álvidéki vezeti a turistát, és az egyik filmen például a lakótelepekről mesél.
Moing: "Lokatív játék mobilra" - tudtuk meg egy másik GPS-es telefonra írt felhasználásról, miközben megállapítottuk, hogy egyúttal tehát megismertük az új buzzwordöt is.
A lokatív játék során a mobil nem a Hősök terére érve jelez, hanem ha egy láthatatlan bomba vagy jó pont közelébe értünk. A bombák pontlevonással járnak, a jó pontokkal pedig nyilván gazdagodunk. A tervezők összekapcsolnák a felhasználást a nettel, így a feltárt pontok és akár a résztvevők mozgása is követhető lenne, a résztvevők csapatokat alakíthatnak, vagy akár elaknásíthatják a belvárost.
Momo:
A mozgást, pontosabban a gyorsulást buletooth kapcsolaton keresztül érzékeli a számítógép. A feltaláló szerint a most még finomításra szoruló találmány a munkát és a gerinctornát kapcsolja össze. A találmány azok közt van, amelyet a csoport bemutat a tokiói 100% design kiállításon.
Animobil: A kamerás telefonra telepíthető szoftver segítségével stop motion animációt forgathatunk a környezetünkben található tárgyakkal. Azaz néhány képben eljátszathatjuk a radírunkkal, hogy rámászik a klaviatúrára. A felhasználás a panorámafunkciós fényképezőgépek azon megoldásával lett kiegészítve, amely kimerevíti a fotó egy részét, hogy a táj folytatását beilleszthessük. Itt az egész kép merevedik ki, így pontosan elhelyezhetjük a következő kockát. A végén, miközben a program összefűzi a képeket elgondolkodhatunk, miért is jó ez az egész.
Hímes:
Kupica: Nem igaz, hogy az alkoholizmus konzervatív szokás. A high-techet és az italozást összekapcsoló kupicába folyadékmagasságot érzékelő szenzorokat építettek.
A pohár blutooth révén kommunikál a bárral, így mindig pontosan tudható, a poharával regisztrált fogyasztót mekkora számlával kell majd észhez téríteni a végén. Az ifjú feltaláló azonban inkább a férfias ám jól dokumentált verseny eszközeként tekint a projekre.
Bicajcsengő: Az autók nem hallják a biciklicsöngőt, bármilyen hevesen használja is a vészhelyzetbe keveredett kerékpáros, fogalmazta meg a problémát a rádiós csengő feltalálója, majd az előző ötleteknél kevésbé látványos, de annál praktikusabb megoldást dolgozott ki. A jelző 10 rádiófrekvencián ad le jelet 15-20 méteres körben, tehát a rádiózó autós a hangszórójából értesülhet arról, hogy valaki az életéért küzd a visszapillantója holtterében.
A jelző elhelyezhető lenne játszótereknél is, hanggal is figyelmeztetve a lassításra a közlekedőket. A találmány hátulütője, hogy a sofőrben értetlenséget vagy riadalmat is kelthet a közelében váratlanul megszólaló jelzés.
Zui: A műhely a prezentációkészítő szoftverrel lépne ki a biznisz világába. A Power Point prezentációk statikusságával szemben ezzel a programmal egyetlen, dinamikusan változtatható felületen mutatható be a prezentáció.
A felületen elhelyezhető a multi level marketinggel terjesztendő biofogyasztó és -műtrágya minden vetülete. Ránagyíthatunk a pozitív példák felhőjére, ahol megnézhetjük a kezelésen már átesett, slank modellek képeit, lelkes videó üzeneteit. Tovább nagyítva megtekinthetjük, milyenek voltak előtte. Egy másik felhőben a szerrel dinnyeméretűre növesztett paradicsomokat tekinthetjük meg, és egy harmadikban a kutatási hátteret.
Az információfelhők mérete és egymáshoz viszonyított helyzete segíti a megértést, mert a kutatók szerint alkalmazkodik az információkat is térben vizualizáló emberhez.
A Zui értékesítésére a kutatók céget hoztak létre, amelynek várhatóan tagja lesz a T-csoport is.