A melltartó nélküli nemzedék és a buzis néger

2005.06.02. 12:10
A héten jelenik meg Jávorszky Béla Szilárd és Sebők János A rock története című könyvének első kötete, és mivel nemcsak tudásszomjunk olthatatlan, de az acélszív is ott dobog mellkasunkban, szert tettünk egy példányra.

Hiánypótló műnek nevezi a kiadó Jávorszky Béla Szilárd és Sebők János A rock története című munkáját, Magyarországon ugyanis most először jelenik meg olyan könyv, ami a műfaj teljes történetét bemutatni igyekszik. A három tervezett kötetből most az első jelent meg, ami az Amerikába hurcolt feketék blueszenéjének és a telepesek countryzenéjének keveredésétől egészen 1969-ig, a woodstocki és a Pokol Angyalai ámokfutásáról hírhedt altamonti fesztiválokig tekinti át a rockzene fejlődését.

Piaci rés

Úgy tűnik, valóban piaci résre találtak a szerzők: alig sikerült például megmenteni a könyv recenziós példányát a cikkíráshoz, mert mindenki haza akarta vinni, szóval bátran ajánlanánk a karácsonyfa alá, csak azért nem tesszük, mert a tervek szerint 2006-ban, illetve 2007-ben is tavasszal jelenik meg majd a második és a harmadik kötet.

Kicsit félve lapoztunk bele a könyvbe, nem azért, mert itthon még nem volt ilyen próbálkozás - ha írtak is rockzenéről, inkább csak a rajongói monográfia műfajában -, hanem mert egészséges gyanakvással közelítünk minden, magát egyetemesnek tartó összefoglalóhoz.

A hippik alkonya

Ehhez képest a könyv várakozásainkon felül hozza, amit vállal: bárhol nyitjuk ki, új információkba ütközünk, tudták például, hogy a Cream tudatosan megcsinált sztárzenekar volt, a háttérben Robert Stigwood üzletemberrel? Vagy hogy fej vagy írás döntötte el, hogy Ritchie Valens rajta volt Buddy Hollyval azon a repülőn, ami 1959 február 2-án lezuhant? Fel tud-e sorolni három (öt, tíz) meghatározó producert a korszakból? A szerzők kitérnek a hangrögzítés történetére és a 78-as fordulatszámú lemezről a 45-ösre való átállás következményeire éppúgy, mint különböző társadalmi kérdésekre, változásokra, melyek befolyásolták a zenét, és viszont, így például a "melltartó nélküli nemzedék" és szüleik viszonyára, vagy a hippikorszak alkonyára.

A könyv egyes fejezeteihez kapcsolódóan, a mérsékelten ötletes Fülbevaló cím alatt felsorolnak odaillő hallgatnivalókat is, ez fájlcserélőkkel kombinálva már jelentősen javíthatja könnyűzenei műveltségünket. (Ugye mindenki emlékszik, hogy a magyar törvények szerint zenéket letölteni nem illegális, csak megosztani őket az?) Egyelőre úgy tűnik, a munka az angolszász rockzenére korlátozódik, ezt azért is jelenthetjük ki ilyen biztosan, mert a könyvet bemutató sajtótájékoztatón Jávorszky Béla Szilárd elmondta, hogy a sorozat tulajdonképpen ötkötetes, de a magyar és az európai rockzenét bemutató kötetek másik kiadónál jelennek majd meg.

Buzis néger

Egyetlen dologgal lehet kötözködni: a könyv nyelvezete néhol pont olyan, mint amikor a nyolcvanas évek derekán fiataloknak szóló műsorokban fiatalosan próbáltak beszélni középkorú emberek, akik azért annak idején még jártak csörögni beatkoncertekre. Az altamonti fesztiválról például leírják, hogy "egyre többen kezdtek "utazni", lebegni, fel- és bepörögni", de ez nem különösebben zavaró, mint ahogy a szóvicces címek sem (na jó, azok néha, például a Fonnyadt gyökér - a mellőzött country, vagy rögtön az előszó címe: Az elpusztíthatatlan kor-okozó).

Jó pont viszont, hogy elhagyják a magyar zenei sajtó legidegesítőbb szokását, azaz nem "The"-znek a zenekarnevek előtt, a Beatles így például nem The Beatles, és a Stooges sem The Stooges, így nincsenek olyan szerencsétlen mondatok, mint a "fellépett a The Beatles" és hasonlók. Másik jó pont, hogy (talán a két szerző eltérő stílusa miatt) itt-ott találunk tisztességes élőnyelvi kifejezéseket, az altamonti fesztivál beszámolójánál például ezt: "a tömegben feltűnt egy Beale Street-i stílusban öltözött néger" (akit később a Pokol Angyalai megkéseltek), sőt később kiderül, hogy a Beale Street-i stílus egyszerűen "buzis".

A rock története névmutatójával és a biográfiákkal enciklopédiaként is nagyon jól használható, de inkább hagyományos olvasást igényel. A kulturális minisztérium különben annyira örült a könyvnek, hogy az ország összes zenei középiskolájába eljutatt belőle egy-egy példányt (ez huszonkét iskola, szóval nem kell aggódni, hogy hatalmas költségbe verik magukat). Bár gyanúnk szerint a középiskolások ezután is saját hányásukban, ésvagy vörösboros kólában fetrengve fogják megtanulni, mi az a rockandroll, de a könyvből legalább megtudhatják, mely kulturális hősökre hivatkozva tehetik mindezt legalább valamicske erkölcsi tartással.

Jávorszky Béla Szilárd-Sebők János: A rock története 1.
Glória Kiadó, 2005
560 oldal, 5490 Ft