Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMTovábbi Klassz cikkek
Kent-hosztesz betiltott plakáttal ismeretlen alkotó, 2002 |
A közönség ingerekkel való feltöltése a MEO esetében a bejáratánál kezdődik: az épület csicsa, és Kent hosztesz-csajok fokozzák a plázahatást, testhezálló szkafanderben.
Miután az egész város értesült róla, hogy Serrano kiállítása borzalmas és undorító, sose találnátok ki: mozdulni se lehetett a tömegtől. Mintegy negyedóra alatt megtekintettük a képeket, aztán a tömeg tanácstalanul, de kielégülten nézte egymást. Itt volt Peter Greenaway, láttuk, jól nézett ki.
A Pissing Christ felkavarta az állóvizet |
A fotográfus a "Pissing Christ"-tel lőtte be magát az amerikai művészeti elit közepébe, egy vizeletbe állítva lefotózott feszülettel - utólag is gratulálunk -, ez volt 1987-ben. Annak idején jelentős kritikai diskurzust váltott ki a fotó, most ez akkor művészet, vagy meg kell rugdosni az alkotót, vagy mindkettő, vagy egyik sem.
Serrano azóta is ezen a jól bejáratott nyomvonalon halad, vagyis azzal foglalkozik, amivel ijesztgetheti a fehér felső-középosztályt, szex, vallás,váladék, ürülék, Ku-Klux-Klán témakörben. Egyre tanácstalanabbá és üresebbé válnak fotói, például 1997-es női bodybuilder képei annyira érdektelenek, hogy a Colors magazinba se jutnának be. Az viszont igaz, a kiállításon fény derült a régi kérdésre, le tudja-e magát szopni egy ember. Elég sok látogató nézte hitetlenkedve a művet.
Klu-Klux Klan portrék, a háttérben Vitányi Iván |
Az például garantált, hogy Lydia Eccles performanszának fotói után mindenki rosszul fog aludni. Eccles és társai fanatikus szaporodás- és magzatellenes tüntetéseket tartanak, ilyen plakátokkal: "Pedofil Papok az Életért", "Save the Planet, Kill Yourself!", vagy: "Fetuses Aren't People, They Aren't Even Chicken, Who Cares?". Az ő munkája már keményebb és időszerűbb, mint Serrano banális gender-sex-stb. retrospektívja.
A meztelen igazság: sikerült. |
Serrano képei a Reader's Digest címlapján, vagy az említett Lydia Eccles tüntetésének videója bevágva a Hétbe, esetleg Nagy Kriszta hatféle mellel a Füles címlapján, úgy már talán szó eshetne meglepetésről.