Diána
12 °C
27 °C

Határtalanul változtatható játékok

2015.01.28. 14:06
Mindenki sáros a Játék határok nélkül körül kialakult botrányban, a túl erős oroszok, a gyenge nemzetközi produkció, és igen, mi is. Ugyanakkor elfogadhatatlannak tűnik az a magyarázat, hogy egy induló egy bizonyos versenyszámban túl jó, akkor menet közben átírják a szabályokat, hogy ne nyerjen.
Azzal szembesültünk, hogy bármit is csinálunk, az oroszok fogják megnyerni a játékot, mivel a falmászásban olyan specialistákat alkalmaztak, akikkel nem lehetett versenyre kelni. Miután több ország is tiltakozott, a szervezők menet közben változtattak a szabályokon.

Ezt Gundel Takács Gábor, a műsor magyar kommentátora nyilatkozta a Borsnak, de azt nem tette hozzá (legalábbis a cikk szerint), hogy ez mennyire nem kóser. Fordítsuk meg a dolgot: mi van, ha mi, magyarok vagyunk a legjobbak a falmászásban, és az oroszok javasolják, hogy akkor vegyük ki ezt a műsorszámot egy különversenybe? El tudják képzelni a címlapokat? A nálunk Játék határok nélkül címen adásba került vetélkedő (legalább) kétfajta végeredménye miatt kirobbant botrányban az alapvető kérdés most már nem az, hogy ki és mit nyert, hanem az, hogy valójában mi történt a forgatáson, és hogyan jutott el a produkció odáig, hogy bele kelljen nyúlni a szabályokba. Megkérdeztük a műsor hazai gyártó cégét, a NuMuvee Kft.-t, érdekes dolgokat meséltek.

Screen Shot 2015-01-27 at 9.35.56.png

A szabály az szabály

A műsor ebben a formában elég régóta létezik, a Mistral nevű francia cég gyártja. A francia helyi verzió, amiben városok versenyeznek egymással, Intervilles címen fut 1962 óta, a nemzetközi verziót 2005-ben indították be, ezt viszont több címen is meg lehet találni az interneten, a fraciáknál Intervilles International, máshol The Biggest Game Show in the World, a cseheknél Nemzetek Arénája, az Oroszoknál Big Race, Ausztráliában It's a Knockout néven. Ez, írta nekünk a cég ügyvezetője, nem egy szerencsés helyzet, mert hiányzik az egységes arculat. Mi Játék határok nélkül mellett döntöttünk, és ezt vásároltuk meg a jogtulajdonostól, az EBU-tól, az Európai Műsorszórók Egyesületétől. 

A NuMuvee Kft. nagyon sokat melózott azon, hogy a műsor hozzánk kerüljön (az eddigi évadokat a Mistral Franciaországban forgatta), és éveken át tárgyaltak, egyeztettek a franciákkal, hogy idehozhassák a produkciót. A műsort több tévének igyekeztek eladni, de általában azzal utasították el őket, hogy a formátum túlságosan is a köztévéhez kapcsolható, így egy kereskedelmi tévének annyira nem vonzó, vagy nem volt komolyan vehető az ajánlatuk (vélhetően anyagi értelemben). Az MTVA végül úgy döntött, hogy átveszi a műsort. "Az MTVA szabad kezet adott nekünk a műsor készítését illetően: együttműködésünk partneri, közös munka volt, nem felülről jövő utasítások alapján dolgoztunk" - írta a producer az Indexnek.

A 2005 óta tulajdonképpen változatlan formában képernyőre kerülő műsor szabálykönyvét szerettük volna elkérni a gyártótól (korábban az MTVA-nál is próbálkoztunk, ők szóra sem méltattak), de mint kiderült, erre sajnos nincs lehetőség, mert a formátum biblia (a műsor elkészítésének módszereit, technikai paramétereit meghatározó dokumentum) része, és a tulajdonos nem teszi közzé. A lényeget azért összefoglalták nekünk, ennek alapján a produkció forgatása az alábbi paraméterekkel kezdődött:

Egy epizódban 5+1 játék szerepel. Az első 5 játék során pontokat lehet szerezni, amely előnyt jelent a 6. játékban, a Bajnokok falán. A falon nyújtott teljesítmény alapján hirdetünk adásnyertest, vagyis gyakorlatilag teljesen mindegy, hogy az adás korábbi részében ki hogyan teljesít, aki a falon győz, az nyer. Az első 10 adásban az adásnyertes 1 pontot kap, amit visz magával a döntőbe, a 11. és 12. adásban az adásnyertes 3 pontot kap, a 13. adásban a falmászás nyertese az évad győztese.

stage 1

Orosz befolyás

A gyártás ebben a produkcióban két részre oszlik: a nemzetközi részt egy azért felelős csapat, míg a nemzeti (pl.: magyar) piacra szánt produkció gyártását egy másik stáb készíti, amelyet az adott ország delegál. Vagyis a nemzetközi csapat legyártja a közös felvételeket, míg a nemzeti stáb a kifejezetten az adott nemzetre vonatkozó, saját felvételeket készíti el. A két anyagot a nemzeti stáb az utómunka során illeszti össze. A nemzeti anyag a magyar csapat esetében például a műsorszámok felkonfja, interjúk a csapattagokkal. A nemzetközi részben csak az irányítás, a Belgiumból érkezett közvetítőkocsi, valamint annak személyzete nem volt magyar, a többi erőforrást és munkaerőt viszont hazai vállalkozók biztosították.

Farkas József, a NuMuvee vezetője megerősítette Gundel Takács Gábor Class FM-nek adott nyilatkozatát, miszerint az oroszok hatalmas stábbal érkeztek, celebeket utaztattak és közönséget is hoztak magukkal. "Rengeteg, elég speciális kérésük volt. Az egyik legjelentéktelenebb talán, hogy az egyébként minden külföldi csapat számára felajánlott szállodák egyike sem felelt meg nekik." A magyar stáb már az előkészítés során is, de a helyszínen is azt érezte, hogy a Mistral gyenge volt az orosz befolyással szemben, mert azok rendkívül sok pénzt tolnak a műsorba.

Ez így nem vicces

De térjünk át a forgatásra, és a falmászás-gate-re. Tulajdonképpen az okozta a problémát, hogy az oroszok felismerték, hogy a formátum alapvetően rossz, hiszen valahol teljesen mindegy, milyen teljesítményt nyújt a csapatuk az első öt feladat során, ha az adásokat nyerő falmászáson elsők, akkor megnyerték az adott fordulót. Ennek megfelelően speciálisan képzett falmászókat alkalmaztak a csapatukban, akiknek semmi más dolguk nem volt (nem is vettek részt a többi feladatban), csak az, hogy másszanak és nyerjenek. Az első öt feladatban az orosz csapatban leginkább a celebeket szerepeltették, hogy csinálják a show-t.

Amikor a második adás felvételén is túl voltak, a producerek rájöttek, hogy ez a műsor szempontjából nagyon nem jó. Ugyanerre a felismerésre jutott az egyiptomi és az indonéz csapat is, akik hozzánk hasonlóan csak tavaly csatlakoztak a műsorhoz. A franciákat ez nem érdekelte, mert ők arra gyúrtak rá, hogy végre legyőzzék az oroszokat falmászásban (ez a francia adásból világosan ki is derült), az amerikaiak véleménye pedig a magyar producerek szerint nem volt releváns. A magyar-egyiptomi-indonéz trió közösen jelezte a nemzetközi produkció és a licenszgazda felé, hogy valamit tenni kellene. Itt van némi ellentmondás Gundel Takács Gábor tegnapi nyilatkozata és a magyar gyártó emlékei között, de ezt most hagyjuk.

A NuMuvee szerint a második forgatási napon ült le a vezetőség a nemzetközi producerekkel és a csapatok képviselőivel, hogy valami megoldást találjanak a problémára, hiszen ha úgy maradt volna minden, akkor a délelőtt 11-től hajnalig keményen melózó atléták egyre kedvetlenebbek lettek volna, nem volt ugyanis sikerélményük. Márpedig ha nincs sikerélmény (mert úgyis mindig az oroszok győznek), akkor a produkció egy idő után nem tudta volna ott tartani sem a játékosokat, sem a stábot hajnalig, és az egész forgatás egy rémálomba torkollt volna. A tévénézők sem örültek volna annak, ha minden adásban az orosz zászló lobog legmagasabban (kivéve az oroszokat), és a nézettség zuhant volna, a magyar gyártók pedig nem akartak azért fizetni, hogy biodíszletként szerepeljenek az orosz diadalmenetben.

Másfélnapos vita következett, miközben persze odalent, a stúdióban a felvételek folytatódtak, az eredeti szabálykönyvben lefektetettek alapján. A NuMuvve képviselője megjegyezte az Indexnek, hogy nem volt büszke rá, és nem is örült annak, hogy a szabályokat módosítani kell, de esélyegyenlőségre törekedtek. Az egyeztetés során az alábbi javaslatok merültek fel, melyek értelmezésekor nem szabad elfelejteni, mondta a NuMuvee, hogy ez egy szórakoztató tévéműsor volt, nem sportverseny: 

  • Engedjék az oroszok, hogy legalább pár falmászást mások nyerjenek, mert így néző és a csapat számára megvan az az illúzió, hogy van esélyünk. Ebbe értelemszerűen az oroszok nem voltak hajlandóak belemenni.
  • Vegyék ki a falat a műsorból. Ezt a formátum gazdáját képviselő művészeti igazgató nem engedte, mondván, hogy a fal a formátum szerves része.
  • Válasszák le a falat a műsor többi részéről, és legyen egy különdíjas verseny belőle. Ehhez kellett hozni egy olyan új szabályt, hogy a 13. adás első 5 játékának nyertese 6 pontot kap, ez adódik hozzá a korábbról hozott pontjaihoz, és így alakul ki a végeredmény. A szabálymódosítást visszamenőleges hatállyal elfogadják, vagyis azt az első adástól kezdve újraszámolják az eredményeket.

Mint tudjuk, a résztevők ezt a megoldást fogadták el, de mire sikerült megállapodni, az ütemezés szerinti első 5 adást már rögzítették. Részben ennek köszönhető, hogy két adásbefejezést vettek fel minden felvételt követően, ami a probléma alapvető oka lett. Azért kellett két adásvéget felvenni, mert a már elkészült részekhez idő hiányában nem tudták újból felvenni az új szabályrendszer szerinti elköszönéseket (azaz két külön eredményt közölnek, az első 5 feladatét és a falét). Az egyiptomi és a magyar tévések viszont privátban, saját kamerával újra felvették a már leforgatott részek elköszönését. A NuMuvee szerint a két befejezés egyben elköszönés is volt, így nem lehetett mindkettőt egy adásban megmutatni. Érdekes, de a mi győzelmünket hivatalosnak elismerő egyiptomiak is az orosz díjátadóval zárta az évadot, nem a mienkkel - abból csak anyit mutattak, hogy a magyar versenyzők beugrálnak a medencébe.

action 2

Az nyer, akit én akarok 

Fontos részlet, hogy a NuMuvee szerint a szabálymódosítás nem kizárólag magyar kezdeményezés volt, és azt a licenszgazda és a nemzetközi produkció is elfogadta. Felismerték ugyanis, hogy kereskedelmileg számukra sem kedvező, ha a szerencsétlen szabályok miatt kiesik a megrendelők közül Egyiptom, Indonézia és Magyarország. "A célja egyértelműen nem az volt, hogy a magyarok győzzenek, hanem hogy másik csapatnak is legyen esélye a sikerre. Az csak szerencsés egybeesés, hogy a végén, az új szabályok alapján mi nyertünk." 

Az utolsó epizód forgatásakor mindenki tisztában volt az eredményekkel - olyannyira, hogy az utolsó 3 adás felvételekor az orosz csapatban már nem csupán celebek, hanem szakosított sportolók jelentek meg, mert meg akarták nyerni az első 5 játékelemből álló versenyt is. A pontok alapján erre volt is esélyük. A végén mi nyertük meg az új szabályok szerinti első részt, az oroszok pedig a falmászást. A produkció két befejezést is rögzített, így ki-ki el tudta dönteni, hogy melyiket akarja felhasználni. Az oroszok  valószínűleg nem is akarták bevallani, hogy megváltoztak a szabályok, és mi nyertünk az új szabályok alapján. A NuMuvee azt is megtudta, hogy az elmúlt években volt olyan, hogy az oroszoknál akkor is az oroszok nyertek, amikor valójában nem így volt, mert egyszerűen úgy ollózták össze az anyagot.

A gyártó és a Mistral közötti kapcsolatot ez a malőr nem befolyásolja, és folyamatosan egyeztetnek arról, hogy a formátumot jobbá tegyék. A NuMuvee-nak határozott elképzelései vannak arról, hogy mit szeretnének kihozni a műsorból, aminek következő évadát elképzelhető, hogy ismét Budapesten forgatják majd. A két cég közösen gondolkodik azon, hogy a jövőben hogyan lehet elkerülni a jelenlegihez hasonló, vitás eseteket.

A francia producer egyébként a jelen helyzettel kapcsolatban már jelezte, hogy a jövőben két különböző (vizuálisan megkülönböztethető) díj jár majd a játékokért és a falmászásért, bár egyelőre ez csak terv, hiszen az oroszokat is rá kell még venni arra, hogy ez idei évre bevezetett szabálymódosítást a jövőre vonatkozóan is elfogadják. Kérdésünkre, hogy mennyire tisztességes az, hogy ha valaki nem tud nyerni a szabályokat betartva, akkor átírja a szabálykönyvet, Farkas József azt válaszolta, hogy alapjában véve egyetért velünk, de azt sem tartja szerencsésnek, hogy egy szórakoztató műsorban nincs esélyegyenlőség.

Ezzel kapcsolatban nekünk pedig már csak egy megjegyzésünk maradt. Egy olyan szabályváltoztatás miatt alakult ki ez a vihar a biliben, amit rém egyszerűen el lehetett volna kerülni. A falmászás, és az, hogy ebben az oroszok jók, a 2005 óta létező nemzetközi műsor epizódjaiból mindenki számára világos lehetett. A magyar, az indonéz és az egyiptomi csapat is vehette volna a fáradságot, és utánanézhetett volna, hogy miért olyan jók az oroszok, és akkor látták volna, hogy azért, mert külön erre az egy feladatra trenírozott versenyzőik vannak. Ez a lehetőség mindenki számára adott volt - például a franciák is azt az utat választották, hogy igyekeznek legyőzni az oroszokat ott, a versenyen, a rettegett falmászásban, és nem követeltek szabálymódosítást. Hiszen arra mostantól már precedens is van, ne csodálkozzunk, ha a a jövőben egy, az oroszok számára sorozatban kedvezőtlenül alakuló szegmens egyszer csak kikerül a hivatalos végeredményből. És akkor majd mások fogják megszívni, az is lehet, hogy mi.