Törvénysértő volt a barcikai ősanyára alapozott reklám

2007.12.11. 08:54
Törvénysértőnek minősítette a fogyasztóvédelmi hatóság a barcikai ősanya nem létező régészeti leleteire alapozott reklámakciót, és megindította az eljárást burkolt reklámozás miatt.

Az MTI Zrt. október végén kezdeményezett reklámfelügyeleti eljárást a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóságnál (NFH) és kért etikai vizsgálatot a Magyar Reklámszövetségtől. Az MTI egy új magyar játékfilmnek a "barcikai ősanya" leleteivel kapcsolatos álhíre, a közvélemény szándékos félrevezetésén alapuló reklámkampánya miatt tett bejelentést.

Az álhír a Koltai Róbert Megy a gőzös című filmjéhez körített reklámkampány része volt. A fogyasztóvédelmi hatóság illetékes felügyelősége megállapította: a reklám sérti a gazdasági reklámtevékenységről szóló törvényt, s ezért burkolt reklámozás miatt megindította az eljárást.

A hatósági tájékoztatás tartalmazza: a gazdasági reklámtevékenységről szóló 1997. évi LVIII.tv.6.§.’(1) bekezdésében foglalt előírás szerint "tilos közzétenni burkolt és tudatosan nem észlelhető reklámot".

A Reklámszövetség Reklámetikai bizottságának - az MTI-hez hivatalosan még nem postázott - állásfoglalása szerint viszont az MTI által kifogásolt reklámakció nem sértette meg a szövetség etikai kódexét.

A testület döntésének indoklása szakmailag lényegében hatástalannak minősítette az álhír elterjesztésén alapuló reklámakciót, mert annak a bizottság szerint nem volt "...a mozifilm fogyasztóinak konkrét fogyasztói döntésével (a mozifilm megtekintésével, a mozijegy megvásárlásával) semmilyen közvetlen kapcsolata".