Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMTovábbi Média cikkek
- Puzsér Róbert és a Fókuszcsoport is nekiment Dancsó Péternek
- Ahol egy démon simán elmegy gyorsétterembe dolgozni
- Az Apatigris inkább házimacska, de kandúrkodni vágyik
- Meghalt Joe Ruby, a Scooby-Doo rajzfilmsorozat egyik alkotója
- Van olyan fajtája a szexuális erőszaknak, amiről én is most hallottam először
Nem mintha a Mónika-show a teremtő alkotás csúcsteljesítménye lenne, vagy ott maga az önfeledt spontaneitás mozgatná az eseményeket. Egyszerűen az az elszomorító, hogy Friderikusz Sándornak sem tellett már több ötletre, mint hogy hívjunk egyszerű emberek helyett úgynevezett sztárokat, hátha az jobban érdekli az egyszerű embereket, mint a saját fajtájuk. S hogy biztosan nézzék, legyen benne szex, ami belefér - elvégre Claudia show, ugye, petesejtparádé.
Ami mellesleg felvet olyan szemszögeket is, amelyekbe előbb-utóbb belelép mondjuk az ORTT, meg a nagycsaládosok egyesülete, valamint a kisebb-nagyobb keresztény mozgalmak - de ez nyilván bele van kalkulálva a fene agyafúrt üzleti tervbe: legyen botrány, minél nagyobb. Mutogassunk művészi szexfotókat délután ötkor, hátha felháborodik valaki. Pedig a média nem ilyen egyszerű biznisz, hogy beleöntjük a ciciket, és kijön a pénz. Igaz ugyan, hogy az interneten semmivel sem lehet olyan nagy és olyan gyors nézettségnövekedést elérni, mint a pornóanyagokkal - de sehova nem olyan nehéz hirdetést szerezni, mint az efféle témák fölé.
Persze azért kikerülni sem lehet Claudia személyiségét; aki a szöveg többé-kevésbé pontos felmondása mellett azáltal "vezeti" a műsort, hogy arcát az egyes, a kettes vagy a hármas állásban merevíti meg, mimika gyanánt; megkapó pillanatai a produkciónak azok, amelyeken láthatjuk a mosolymód-váltást. Érteni nem mindent ért a történésekből. Zalatnay például elmondta, hogy azért örült a címlapfotózásnak, mert szerinte ez azt jelenti, a nem tökéletes nők is kellenek. Liptai eközben a normandiai partraszállásról ábrándozhatott, mert a következő kérdése az volt: te tökéletesnek tartod magad, Cini? Közbevetéseinek nincs más célja, mint a figyelemfelkeltés, a sütkérezés a kamerában; egyenesen azért veszi vissza a szót a vendégtől, hogy csipogjon egyet: én is, én is. Mint Szutyejev kispipije, ha emlékszik valaki. Ezért kényelmesebb a média, mint a légierő, mert műsort teljesen bambán is lehet vezetni - műtét utáni bágyadtság, ugye -, repülőt meg nem.
Claudiáról ennyi elég; a műsor nagy presztízsvesztese nem is ő, hanem Friderikusz Sándor, a producer, a tervezőmérnök. Igaz, neki is voltak már olyan műsorai, amelyek nem bizonyultak tartós sikernek; mégsem csinált még ennyire alpári show-t. A profizmus, amelyet magával hozott, unalmas arcával járul csak hozzá a munkához, igényességnek nyoma nincs: meztelen nőkkel a statisztikák ellen. Olyan lehet számára ez a munka, mint lírikusnak az év végi adóbevallás: örömét nem leli benne se ő, se más, de muszáj megcsinálni.
Liptai Claudia ugyanabba a csapdába pottyant, mint a tv2-höz csábított többi figura: megkapja a saját műsorát, megkapja a lehetőséget a "művészi kiteljesedésre" - és aztán forgatás közben ki tudja hogyan, összejön valami szemétrakás zsebkendőkből, rossz hangsúlyokból, állott, romlott reményekből és aprópénzből. Akkor bevilágítják, felülnek a tetejére és árulni kezdik fennhangon, a kiteljesedés elmaradtával egyre kiábrándultabban. Végül átrakják a műsort "megfelelőbb" időpontra, ritkítják az adást, s a pártfogó, a civilizátori szerepben tetszelgő csatorna lassan elemészti nevelt fiait. Ők meg, mint a jóravaló Csiszár Jenő, rázhatják az öklüket az égre: fausti sors.