Egymásra mutogat a MédiaLog és a posta

2007.01.09. 20:37
A Magyar Posta (MP) Zrt. cáfolja a MédiaLog Fiege Zrt. kijelentéseit, amelyekben a piacon nemrégiben megjelent terjesztőcég a Magyar Postára hárítja az előfizetéses lapterjesztésben kialakult problémák miatt a felelősséget. Lengyel László a MédiaLog igazgatóságának elnöke az MTI-nek visszautasította az MP azon állítását, hogy a lapterjesztő a Postára hárította volna a felelősséget, de egyben cáfolta a Magyar Posta keddi állításának mindegyikét.

Az MP Zrt. az MTI-hez kedden eljuttatott közleményében hangoztatja: minden szerződéses kötelezettségének eleget tett, időben és rendezetten adta át az előfizetők adatait, így nem okolható azért, hogy a lapok késve vagy egyáltalán nem jutnak el az olvasókhoz.

A posta állítja, időben átadta az előfizetői adatokat

A Magyar Posta emlékeztet arra, hogy az új terjesztőcéggel kötött megállapodás értelmében 2006. október 24-én átadta a teljes előfizetői adatállományt. A MédiaLog Fiege Zrt. tehát akkortól a teljes adatállományon megkezdhette a rendszereinek tesztelését és a felkészülést a januári kézbesítési feladatokra.

Az adatállomány októberi átadását követően a Magyar Posta folytatta az új előfizetők gyűjtését. Az új előfizetők adatait a terjesztő céggel kötött kontraktus értelmében az MP 2006. december 22-én lezárta, és 2006. december 25-én az érintett kiadók részére átadta, hogy év végén elegendő idő maradjon az új terjesztőnek a kiegészítő adatok megfelelő feldolgozására és a kézbesítéshez szükséges dokumentumok előállítására.

A közlemény rámutat: több éves tapasztalat szerint az év végi késedelmes banki befizetések száma a teljes előfizetői állományhoz viszonyítva 0,03 százalékot tett ki. Azaz a késedelmes befizetés miatt maximum ennyi előfizető adata nem szerepelhetett a december 22-én lezárt adatbázisban.

Tapasztalt kézbesítők kerültek az új céghez

A Magyar Posta Zrt. a szerződés értelmében mintegy 1.100 munkatársat adott át a MédiaLog Fiege Zrt-nek, akik a településeken akár évtizedes helyismerettel és kézbesítési gyakorlattal rendelkeznek, így ők szintén nem okolhatók a kialakult helyzetért - véli a társaság.

Az átadott előfizetői adatbázissal kapcsolatban a Magyar Posta egy éves garanciát vállalt. A MédiaLog az eddigi konkrét reklamációkat követő ellenőrzések során a Magyar Posta által átadott adatbázisban nem talált hibát vagy adathiányt, amely az MP szerint egyértelműen bizonyítja, hogy a terjesztési problémákért egyedül a MédiaLog Fiege Zrt. okolható.

Nem a MédiaLog, a kiadók kapták az adatokat

Ezzel szemben Lengyel László arról számolt be, hogy a Posta hivatalosan nem a MédiaLognak, hanem az adatkezelő kiadóknak adta át az előfizetői adatokat, az utolsó adatbázis csak december 19-én került a MédiaLoghoz. Az adatok "rendezettségéről" annyit mondott, hogy a Posta nem csupán az élő előfizetői adatokat, de visszamenőleg az előfizetői történetet is eljuttatta a kiadókhoz. Példaként említette, hogy ez egyes napilapok esetében a háromezres előfizetői adat helyett 40 ezer adatot jelentette. Ugyanez vonatkozott a december 25-én átadott változáslistára is - tette hozzá.

"Nem korrekt az év végi késedelmes fizetésre vonatkozó megállapítása sem a Postának" - mondta Lengyel László. Ismertette: általános gyakorlat, hogy az intézmények és közületek költségvetési okok miatt csak januárban teljesítik fizetési kötelezettségüket. Ez mintegy 10 ezer olyan előfizetőt jelent, akinek hagyományosan a kiadók, vagy a terjesztő hitelezték meg a késedelmes befizetések megérkezéséig a lapokat. Ennek a teljes összege akár a 4-500 millió forintot is elérhette. Lengyel László hozzáfűzte, hogy ezek az előfizetők a Posta által átadott adatok "törölt" állományába szerepeltek.

Százhetven munkatársat az utolsó pillanatban vettek fel

Valóban 1.100 kézbesítő átadása szerepelt a szerződésben - mondta Lengyel László - ám csak 930-an kerültek át a MédiaLoghoz a Postától, így az év utolsó napjaiban kellett a lapterjesztőnek 170 új munkatársat találni és betanítani. Nem igaz az sem, hogy a MédiaLog nem talált hibát, adathiányt a Posta adatbázisában. A múlt hétvégén 18 ezer adatot kellett pótolni illetve korrigálni, és jelenleg is további 10 ezer adat korrekciója folyik - fűzte hozzá.

Lengyel László végezetül elmondta: " eddig sem és ezután sem kíván a Magyar Postával nyilvános polémiát folytatni, ezzel szemben, ahogy eddig is, korrekt, a kölcsönös bizalmon alapuló együttműködésre törekszik".

Egyezség a kártérítésről

A MédiaLog Fiege Zrt. és a lapkiadók kedden megállapodtak abban, hogy a MédiaLog január végéig teljes körű, méltányos és arányos árkompenzációt nyújt azoknak az előfizetőknek, akik nem, vagy csak késve kapták meg újságjukat - mondta el Rajos Éva, a Népszavát kiadó Editorial Kft. ügyvezető igazgatója az MTI-nek kedden.

Rajos Éva hangsúlyozta, hogy eltérő mértékű kompenzációt kaphatnak azok, akik egyáltalán nem, és azok, akik késve kapták meg az előfizetett lapokat. Az árkompenzáció mértékéről, részleteiről az előfizetők január végéig kapnak tájékoztatást, őket a beérkezett adatok alapján értesíti a lapterjesztő. A kompenzáció legkésőbb a februári díjbeszedés idején megtörténik.