Még az ATV is megveri az MTV-t

2007.12.04. 10:07
A Szólás szabadságánál vasárnap még a kis kábeltévén sugárzott Névshowrt is többen nézték. Egyre csökken az országos adók helyzeti előnye, egyre kevésbé számít, hogy három csatornát akár párezer forintos szobaantennával is foghatunk.

Hogyan mérik a nézettséget?

Hogyan működik a rejtélyes nézettségmérő rendszer? Mit jelent a nézettség pontosan? Hány néző véleményéből és hogyan számítják ki a hirdetési piacot meghatározó mutatókat? Az AGB Nielsen működésének bemutatása

Rossz napja volt vasárnap a közszolgálati televíziónak, amit ezúttal nem csak a Tv2 és az RTL Klub vert el, ahogy az rendszerint történik, hanem különböző korcsoportokban, de a Viasat3 és az ATV is. Egyre csökken az országos földi sugárzású adók helyzeti előnye, amit mi sem mutat jobban, mint hogy szombaton a Viasat3 még a Tv2-t is megközelítette egy időre. (Két hete pedig az ATV Kooóssal készült műsora meg is verte az országos kereskedelmi csatornát).

Az elkapcsolás szabadsága?

A kritikus műsor a Szólás szabadsága, hiszen amíg előtte a Tűzvonalban 9,4 százalékos közönségarányt ért el a 18 és 49 év közöttiek korcsoportjában, addig a politikai műsor már csak 3,2 százalékot. Nem csoda, hogy a Viasat3-on futó 2020 - A tűz birodalma a maga 5,1 százalékával maga mögé utasította Balót, és akkor még jött a CSI Miami, és ráerősített pár tized százalékponttal. (6,3 százalékos közönségarány).

Vasárnap, teljes lakosság

A teljes lakosság körében azért még tartotta magát a közszolgálati csatorna, hiszen amíg az m1 közönségaránya 6,3 százalék volt este kilenc és tíz között, addig a Viasat3-é mindössze 1,9. De azért a Szabadság téren nem örülhetnek olyan nagyon, hiszen kaptak egy gyomrost, onnan, ahonnan nem is várták: az ATV-től.

Amíg ugyanis a 20:55-kor kezdődő Szólás szabadsága teljes közönségaránya 8,4 százalék volt, addig odaát, a kis kábeltévén Hajdú Péter műsorát, a Névshowrt az éppen tévé előtt ülők 9,4 százaléka követte figyelemmel az AGB Nielsen statisztikai adata alapján. Az MTV-től kirúgott műsor Mikulás-partijába egyébként 1 millió 45 ezer ember nézett bele, ami körülbelül tízszerese az ATV átlagos nézőtáborának.

Nem egy liga?

Mindez arra utal, hogy az analóg frekvencián sugárzott adók előnye egyre jobban csökken, csak a tíz év alatt felépített márka ereje, illetve a kis kábelcsatornáknál nagyobb költségvetés tartja őket a nézettségi listák élén, és nem a technológiai háttér: hogy mindenki, akár egy tévéhez kötött fémdróttal is tudja fogni az adásukat. Azért például az RTL Klub nincs veszélyben, sőt évwek óta nem volt ilyen magas közönségaránya, ami a Tv2 gyengélkedésének, és a márka erejének tudható be.

Szombat, 18-49 év közöttiek

Ennek egyik példája, hogy az eddig teljesen más ligában játszó Viasat3 és Tv2 nézettségi grafikonja az utóbbi hónapokban időről időre összeér. Például most szombaton, amikor Jackie Chan Első csapás című filmjének szünetében a nézők egy része a Viasat3-on futó Helyszínelőkre kapcsolt, így egy rövid időszakra mindkét adót a 18 és 49 év közti lakosság 5 százaléka nézte. Persze a Tv2-n reklámok mentek, mg a Viasat3-on krimi, de mindez mégis jól jelzi, hogy a kábeltévék és az országos nagy adók közti különbség folyamatosan csökken.