Támadnak a karácsonyi reklámok
További Média cikkek
- Puzsér Róbert és a Fókuszcsoport is nekiment Dancsó Péternek
- Ahol egy démon simán elmegy gyorsétterembe dolgozni
- Az Apatigris inkább házimacska, de kandúrkodni vágyik
- Meghalt Joe Ruby, a Scooby-Doo rajzfilmsorozat egyik alkotója
- Van olyan fajtája a szexuális erőszaknak, amiről én is most hallottam először
A legtöbben egyértelműen a Sony Bravia plazmatévé szpotsorozatának (színes pattogó labdák, orbitális betonházas festékrobbanás) harmadik darabját nézték, melyben színes takonylabdák alakulnak utcán mászkáló színes nyuszikká. A szpot kétszer is szerepel a listán, mint első és tizennegyedik helyezett, a két kisfilm közt csak annyi a különbség, hogy az első szpotban konkrét vásárlási garanciáról is szó esik. Mindezt pedig a tizenegyedik legnézettebb hirdetés teszi teljessé, mely egy műszaki cikk áruház reklámja, és melyet az előbb említett két plazmatévés szpotokhoz hasonlóan szintén minden ötödik ember látott már a tévés célcsoportnak tartott 18 és 49 év közötti körében. A százalékok természetesen nem adódnak össze, hiszen két egymást követő reklámot például jó eséllyel ugyanazok néznek, de összességében mindenképpen többről van szó, mint húsz százalékról.
A november 19 és 25 közötti adatokat tartalmazó felmérésből az is kiderül, hogy egyáltalán nincs akkora különbség a helyezettek között, azaz bár a Sony plazmatévéjének két szpotját a 18 és 49 év közti réteg 20-20 százaléka látta már, összesítésben nem sokkal marad el a Ford se, melynek két reklámfilmjét (Fiesta, Focus, 16. illetve 20. helyezés) szintén majdnem ugyanennyien (18,7%, 18,6%) látták már a vizsgált korosztályban.
Bizony ha eddig nem plazmatévét vagy személygépkocsit szeretett volna karácsonyra, most majd garantáltan azzal lepi majd meg magát. Főleg, hogy a nyolcadik legnézettebb reklám az év végén nagyon is aktuális kötelező gépjármű-felelősségbiztosítást hirdet.
Persze mindezt finanszírozni is kell valamiből, nem meglepő hát, hogy két banki hitel is szerepel a listában (Credithill, 10., Erste, 17.), szintén hasonló százalékokkal. Levonhatjuk a következtetést, miszerint aki felkerül a húsz legnézettebb reklám listájára, annak a hirdetését minden ötödik ember látni fogja.
Beteges karácsony
A legnézettebb reklámok másik nagy csoportja a betegeskedőket célozza meg, a húsz legnézettebb szpot közül három hirdet gyógyászati terméket, egészen konkrétan egy megfázás elleni terméket, egy fájdalomcsillapítót és egy vitamint. Ehhez azonban nem vettük hozzá a kézkrémet és a testápolót, ezeknek (a rend kedvéért) szintén közel 20-20 százalék a nézettsége. (Egészen pontosan 19,7 százalék az AGB Nielsen adatai alapján). Télen gyorsabban kiszárad a bőrünk, tudniillik. A bundában pedig a hónaljunk is gyorsabban büdösödik, minden ötödik (pontosan a korcsoport 19 százaléka) néző látott a vizsgált időszakban egy bizonyos malacos dezodorreklámot. Ez így már húszból hat reklám.
A fennmaradó hirdetett termékek nagyrészt napi fogyasztási cikkek. Feketemosószer (férfi táncol, barátnője és az anya nézi), illatos olajmécses (ami szintén nagyon jól jöhet, ha pár pillanat alatt meghitt karácsonyi hangulatot szeretnénk teremteni), édesség, Barátok közt. Ez utóbbi a Barátok közt Magazin, aminek öt másodperces szpotját 18,7% százalékunk látta, és valószínűleg nem a Tv2-n.
Az adatokat az AGB Nielsen elektronikus nézettségmérési rendszere szolgáltatta, ami ugyebár nem csak a műsorok, hanem a műsorok közti reklámblokkok nézettségét is méri egy, az egész országot leképező panel segítségével. (A panel itt nem lakótelepet jelent, hanem egy olyan mintát, amely életkor, lakóhely, iskolázottság és más fontos változók alapján leképezi a teljes magyar lakosságot).