További Média cikkek
- Puzsér Róbert és a Fókuszcsoport is nekiment Dancsó Péternek
- Ahol egy démon simán elmegy gyorsétterembe dolgozni
- Az Apatigris inkább házimacska, de kandúrkodni vágyik
- Meghalt Joe Ruby, a Scooby-Doo rajzfilmsorozat egyik alkotója
- Van olyan fajtája a szexuális erőszaknak, amiről én is most hallottam először
Új uniós szabályokat fogadott el csütörtökön Brüsszelben az Európai Parlament (EP) a televízióreklámokról és a termékelhelyezésről, miután a képviselők megállapodtak a korábban vitás kérdésekről a tagállamok kormányait képviselő Tanáccsal. Óránként legfeljebb 12 perc reklám lehet majd, a műsorokat pedig félóránként lehet hirdetésekkel megszakítani. A szavazással lehetővé vált, hogy az új irányelvet még az év vége előtt kihirdessék.
Csak félóránként lehet reklám
Az EU a technológiai és reklámipari változásokhoz igazodva vizsgálta most felül az 1997-es "televíziózás határok nélkül" irányelvet. A jogszabályt éppen a változások miatt keresztelték át "audiovizuális médiaszolgáltatások" irányelvre, amelynek hatálya így kiterjed például az interneten közvetített televíziós programokra is.
A módosítás csak szigorú feltételekkel és csak bizonyos műsoroknál, de engedélyezi a televíziós termékelhelyezést. Itt arra kell gondolni, amikor egy szappanoperában az egyik szereplő jól láthatóan például X típusú mosóport, autót, kenyérpirítót, hasonlókat használ. Tilos ezzel a hirdetési módszerrel élni híradásokban, ismeretterjesztő, illetve gyerekműsorokban és tanácsadási programokban. A műsor elején és végén, valamint a reklámszünetek után fel kell hívni a nézők figyelmét arra, hogy az adott programban termékelhelyezéssel találkozhatnak.
Reklámszünetekkel 30 percenként lehet majd megszakítani a tévéfilmeket, filmeket, híradásokat. Korábban az Európai Bizottság 35 perces, az EP kulturális bizottsága pedig 45 perces időközöket javasolt. Gyerekműsorok közben nem lehet reklámozni, kivéve, ha a program hosszabb 30 percnél. Egyéb műsortípusok, például a tévésorozatok esetében nem vezetnek be hasonló szabályokat. Összességében óránként legfeljebb 12 percnyi hirdetés mehet adásba.
Nem tiltják a hangosítást
Hegyi Gyula szocialista EP-képviselő módosító indítványára a jogszabályba beépült, hogy a digitális gazdaság előnyeiből a közszolgáltatók is részesüljenek. Ennek részletes kidolgozása ugyanakkor további intézkedéseket igényel az EU és a tagállamok részéről. A magyar képviselő rossz döntésnek tartja a reklámozás szabályainak felpuhítását. Hegyi Gyulának és képviselőtársainak nem sikerült elérniük, hogy a reklámok automatikus felhangosítását tiltsák meg. Hegyi reméli, hogy a kérdés nem zárult le egyszer és mindenkorra.
A képviselők arra szólítják fel a tagállamokat és az EU legfőbb végrehajtó testületét, az Európai Bizottságot, hogy fogadjanak el magatartási kódexet a gyermekműsorok közben történő reklámozásról.
Ez foglalkozna a gyerekműsorok reklámokkal történő megszakításával, a szponzorálással, az egészségtelen ételek és italok - például magas zsír-, cukor- sótartalmú élelmiszerek, alkohol - hirdetésével is.
Az EP tavaly decemberben szavazott első olvasatban a jogszabályról. Ez után a parlament és a Tanács képviselői egyeztettek a szövegről. Az idei májusi megállapodást követően október 15-én a Tanács, majd november 12-én az EP kulturális szakbizottsága második olvasatban szavazta meg a jogszabályt. Most az egész Európai Parlament elfogadhatta az irányelvet.