Az ORTT sajtóközleménye a YuGiOh című rajzfilmsorozat ügyében hozott határozatról

2004.06.18. 15:05
Az Országos Rádió és Televízió Testület 2004. június 16-án hozott 796/2004. számú határozata értelmében a Magyar RTL Televízió Rt. (RTL Klub) a délelőttönként sugárzott YuGiOh c. rajzfilmsorozat közvetítésekor megsértette az Rttv. 5/B.§ (2) bekezdésében foglaltakat. Ezért a Testület az Rttv. 112. § (1) c) pontja alapján a műsorszolgáltató műsorszolgáltatási jogosultságát 2004. június 19-én szombaton, 8.30-tól 9.00 óráig 30 perc időtartamban felfüggeszti.
Indokolás

A Testület megvizsgálta a műsorszolgáltató által délelőttönként sugárzott YuGiOh c. rajzfilmsorozatot, és a következőket tapasztalta:

Tartalom:

Egy legenda szerint 5000 évvel ezelőtt Egyiptomban a fáraók egy különös játékot játszottak. A játék lényege egy mágikus ceremónia volt, amit arra használtak, hogy előre láthassák a jövőt, és így megváltoztassák a sorsot. A játékot úgy nevezték, "Árnyjáték". A játék azonban gonosz erők birtokába került, és ez a világot veszélybe sodorta. De szerencsére egy bátor fáraó a hét mágikus totem segítségével megmentette a világot, és a gonosz erőket misztikus ikonokba zárta. 5000 évvel később egy Yugio nevű kisfiúnak sikerült megfejteni az ikonok titkát, így a sors őt jelölte ki, hogy megmentse a világot az árnyjáték elől. A jelenben a játék a kártyák formájában ismét újjáéledt, amikor Yugi nagyapja egy régi egyiptomi ikon darabjait adta oda unokájának, és azt mondta, ha sikerül a fiúnak kirakni, az egész élete megváltozik. A mágia a játék egy lényeges eleme, s erre Yuginak is rá kell jönnie. Miután összeállította a mágikus ikont, különleges képességre tesz szert, képes átalakulni. Amikor Yuginak bizonyítani kell a játékban való rátermettségét, a félszeg kisfiúból legyőzhetetlen hős lesz. Nem sokkal ezután megjelenik Pegasus J. Crawford, aki - akárcsak Yuginak - szintén a birtokában van egy ezeréves ikonnal, és ennek segítségével elrabolja Yugi nagyapjának lelkét. Yuginak számtalan kártyacsatát kell megvívnia, hogy megmenthesse a nagyapját. Barátai mindig vele tartanak, és segítik a nehéz helyzetekben, amikor Yugi szörnyei harcba szállnak a sötét erők ellen.

A Testület a YuGiOh című rajzfilm hat különböző epizódját elemezte. A vizsgált epizódok a délelőtti gyermeksávok vizsgálata kapcsán kerültek be a mintába, amelyben a hétvégén illetve az iskolai szünetben sugárzásra került művek is szerepeltek. A hat vizsgált epizód az alábbi időpontokban került vetítésre:

DátumIdőpontEpizód cím
2004. 01.03.09:12Út a párbajpalotába
2004.02.15.06:48A tudás mindenekfelett
2004.02.15.09:08A kudarc íze
2004.03.14.06:29Álarc 2. rész
2004.03.14.09:15Álarc 3. rész
2003.04.10.09:06Bandita és a gépszörnyek 1. rész

A műsorszolgáltató a YuGiOh című műsorszám sugárzását 2003. december 21-én kezdte meg. Az első epizódot hétvégén a Pokémon számára fenntartott műsoridőben vetítette, oly módon, hogy a már jól ismert sorozat sugárzását csak közvetlen azután kezdte meg. Ezzel a gyakorlattal akkor hagyott fel, amikor a Pokémon szériát befejezte.

A műsorszolgáltató a műsorszámot az I. kategóriába sorolta, ily módon az korhatárra tekintet nélkül megtekinthető minősítést kapott, s ekként - azaz korhatárra vonatkozó figyelmeztetés és piktogram nélkül - tette közzé.

Amint az az ORTT 1494/2002. (X.17.) számú közleményében olvasható "az I. kategóriába olyan műsorszámok besorolása ajánlott, amelyek gyermekek számára készültek, ezért számukra könnyen érthetőek, illetve bár nem gyermekek számára készültek, de nem tartalmaznak a 12 éven aluliak számára ártalmas elemeket. Ilyen módon besorolt műsorszám, különös tekintettel az erőszak ábrázolásra: nem tartalmazhat olyan mértékben félelmet és támadó indulatot keltő jelenetet, amelyet a 12 éven aluli gyermek még nem képes feldolgozni."

A YuGiOh műfaját tekintve anime. Az anime jelentése Japánban általában animáció, de az USA-ban és Európában a japán rajzfilmek egy sajátos típusát jelölik. Ezek többnyire az ún. mangák, azaz a japán képregények megfilmesített változatai. Az Európában ismert hagyományos rajzfilmtől az anime több szempontból is erősen eltér. Bár a készítés technológiája azonos, a kivitelezés, a történetek, az ötletek inkább az élőszereplős filmekéhez közelít. Az anime nem a nyugati rajzfilmek keleti párja, hanem a mozgóképes médiacsoporton belül az élőszereplős filmek, és a rajzfilmek mellett egy azokkal azonos rangú kategóriát képvisel. Az animen belül több műfajt is megtalálhatunk, hasonlóan az élőszereplős filmekhez. Egyesek a gyerekekhez szólnak, mások a fiatal lányokat vagy fiúkat célozzák meg, de a felnőtt korosztálynak is készülnek animek pl. a porno-animek.

Az anime több olyan jellegzetes jeggyel bír, amelyek alapján könnyen felismerhető. Ezek a sajátosságok a japán kultúrából és életfelfogásból erednek, és néha gyökeresen eltérőek az Európában megszokottól. Általában elmondható, hogy az erőszakra sokkal kevésbé érzékenyek, ezért gyakran fiatalabb korosztályok számára szánt alkotások is olyan jeleneteket tartalmaznak, amelyek Európában csak vágott változatban vagy csak korhatárral vetíthetőek.

Így például a gyermekműsorokkal kapcsolatban a CSA arra hívja fel a figyelmet, hogy egyes műsorszámok olyan kulturális értékekre hivatkoznak, amelyek alapvetően különböznek annak a társadalomnak a normarendszerétől, amelyben a fiatal néző felnő. Az ilyen esetekben felmerülhet a kérdés, hogy ezek a műsorszámok a kiskorúak számára esetleg nehezen érthetőek vagy zavarólag hatnak. Különösen érvényes ez az ázsiai gyártású rajzfilmek egyes típusaira, amelyek dicsőítik a harcot és a versenyt, valamint azokra, amelyek a férfi és nő kapcsolatát természetellenesen vagy különösen erőszakosan jelenítik meg. A CSA erősen kifogásolja azt a műsorszolgáltatói gyakorlatot, amikor ilyen jellegű műsorszámok figyelmeztetés nélkül és gyermeksávban kerülnek sugárzásra.