Behajtó, fél áron

A Múlt-kép blog a Nemzeti Fotótár szakmai együttműködésével valósul meg.

Márton Béla Demeter furfangos ember hírében állt. Egykor traktorosként pöffeszkedett a magasban, téeszdolgozóként kiemelt figyelmet és fizetést kapott. Traktora nélkül is úgy járt, mintha folyton a magasban üldögélne. Orrát az égnek tolta, hátát a szélnek feszítette, s ha kérdezték, fennhangon szónokolt. Lehetett volna filozófus is, csak éppen nem volt annak se eleje, se vége, amit ékes szavakkal próbált megfogalmazni.

A társadalom egyszerű tagja volt ő, aki csak azt tette, amit tőle kértek. Arra fordult, amerre az út kanyarodott, a földeken a rendet követte. Így ment ez éveken, évtizedeken át, orrfennhordva, íven szépen megfordulva, mígnem a rendszerváltást követő évek szépen lassan araszolva kivették alóla a mindennapokat.

Faluhelyen minden megszűnt, amiben elöl járhatott volna. A traktor úgy tűnt el alóla, mintha nem is lett volna. A téeszt az állam vitte, a földet az új gazda, a házat meg az asszony, miután minden figyelmével ráfordult a pék jövőjére.

Béla kis nyugdíjával egy városi rokon apró házába szorult. Annak még tornáca sem volt, csak kocsibeállója. Bélának azonban nem volt autója. Se traktor, se autó. Ha kellett, gyalog indult, máskor a busz ringatta, vánszorgott villamossal. Nem költött sokat, keveset evett, akkor is csak vastaglevest. Több napra előre főzte, csak melegíteni kellett.

Egy napon aztán támadt egy kis felfordulás. A kerületben minden utcát bekebelezett a parkolás szörnye. Addig úgy álltak az autók, úton, járdán, árok peremén, ahogyan éppen megérkeztek. Most viszont sávokat festettek az aszfaltra, kék alapon nagy P betűs táblát szúrtak minden sarokra, napelemes automaták várták a csörgő forintokat, SMS-ben elküldött rendszámokat.

Mondták Bélának, hogy a kocsibeállóra tegyen ki megállni tilos táblát, így sosem lesz gondja kihajtáskor, érkezéskor. Béla nem szólt, hogy felőle ugyan egy traktor is állhatna a kihajtón, nemhogy autó, de egy idő után, ahogyan nézte a parkolóhely után vadászó, éhes tekintetű sofőröket, megfogant benne egy gondolat.

Lassan bújt elő, ám egyre több időt követelt magának, mígnem Béla megfogalmazta azt, amire rajta kívül aligha gondolt volna bárki is. Kislattyogott az automatához, megnézte, mennyit kérnek egy óra parkolásért. Aztán visszabandukolt a behajtóhoz, és leszerelte a megállni tilos táblát. Helyére kartont akasztott, arra fekete filctollal kiírta: Ezen a helyen fél áron parkolhat.

Aztán várt. Nem sokat. Egy férfi félszegen csöngetett be hozzá, hogy csak a szomszédba ugrana be, neki jól jönne, ha a felhajtón fél áron parkolhatna.

Fél áron, mondta Béla, s még sámlit is húzott a kerítéshez, arra ült, hogy ő majd figyeli a forgalmat.

Az üzlet beindult. A fejhajtó-beálló híre úgy szárnyalt, hogy Béla nem győzött a sámlin ülni. Ha jött a parkolóőr, csak intett, ahogyan azt a traktor magasából megszokta, amikor a kereszteződésben maga elé engedett valakit, hogy haladjon tovább. Ott, a sámlin ülve úgy érezte, hogy az életének ismét értelme van. Orrát felszegte, hátát a falnak támasztotta, s ha kérdezték, szabad-e a hely, fennhangon szónokolt. Osztotta az észt a világ dolgairól, kultúráról, politikáról. Lehetett volna filozófus is, de a sámlin ülve leginkább csak egy csillogó szemű, boldog öregembernek látszott.

Budapest, 1981. július 8. Parkoló személyautók között egy férfi tanulmányozza az új parkolóórát, melyet a Fővárosi Garázsipari Vállalat műszerészei szereltek fel, a Vörösmarty téren és a Pesti Barnabás utcában
Budapest, 1981. július 8. Parkoló személyautók között egy férfi tanulmányozza az új parkolóórát, melyet a Fővárosi Garázsipari Vállalat műszerészei szereltek fel, a Vörösmarty téren és a Pesti Barnabás utcában
Fotó: E. Várkonyi Péter / MTI Nemzeti Fotótár
Pécs, 1975. július 20. Pihenő fiatalok a parkoló autók mellett a Széchenyi téren
Pécs, 1975. július 20. Pihenő fiatalok a parkoló autók mellett a Széchenyi téren
Fotó: Farkas Tamás / MTI Nemzeti Fotótár
Budapest, 1959. október 23. Kalapos férfi sétál el az őszi fényben a Vörösmarty téren parkoló autók mellett
Budapest, 1959. október 23. Kalapos férfi sétál el az őszi fényben a Vörösmarty téren parkoló autók mellett
Fotó: Fényes Tamás / MTI Nemzeti Fotótár
Budapest, 1964. február 18. A Közlekedési Rendőrség rendőre Parkírozni tilos feliratú figyelmeztető matricát ragaszt a szabálytalan helyen parkoló CB 93-16 rendszámú személyautó szélvédőjére. A matrica egyelőre még csak figyelmeztetés, de ha ugyanazon gépkocsivezető kocsijával többször találkoznak a tilosban, megbüntetik
Budapest, 1964. február 18. A Közlekedési Rendőrség rendőre Parkírozni tilos feliratú figyelmeztető matricát ragaszt a szabálytalan helyen parkoló CB 93-16 rendszámú személyautó szélvédőjére. A matrica egyelőre még csak figyelmeztetés, de ha ugyanazon gépkocsivezető kocsijával többször találkoznak a tilosban, megbüntetik
Fotó: Bara István / MTI Nemzeti Fotótár
Budapest, 1982. november 9. Egyedi garázsmegoldást talált egy autótulajdonos a főváros VIII. kerületében Polski Fiat típusú személygépkocsija számára: beállt egy kamion alá
Budapest, 1982. november 9. Egyedi garázsmegoldást talált egy autótulajdonos a főváros VIII. kerületében Polski Fiat típusú személygépkocsija számára: beállt egy kamion alá
Fotó: Tóth Gyula / MTI Nemzeti Fotótár
Tihany, 1962. július 3. Személyautók a tihanyi apátság alatti parkolóban
Tihany, 1962. július 3. Személyautók a tihanyi apátság alatti parkolóban
Fotó: Sziklai Dezső / MTI Nemzeti Fotótár
Budapest, 1965. július 7. Külföldi vendégek autói parkolnak a Gellért Szálló előtt
Budapest, 1965. július 7. Külföldi vendégek autói parkolnak a Gellért Szálló előtt
Fotó: Lajos György / MTI Nemzeti Fotótár
Budapest, 1985. szeptember 26. Férfiak egy szabálytalanul parkoló személyautót próbálnak a turistákat szállító autóbusz útjából eltávolítani. A Belvárosban a gépkocsik számának folyamatos növekedése mind elviselhetetlenebbé teszi a parkolást
Budapest, 1985. szeptember 26. Férfiak egy szabálytalanul parkoló személyautót próbálnak a turistákat szállító autóbusz útjából eltávolítani. A Belvárosban a gépkocsik számának folyamatos növekedése mind elviselhetetlenebbé teszi a parkolást
Fotó: Krista Gábor / MTI Nemzeti Fotótár
Budapest, 1965. február 18. Tóth Lajos díjbeszedő a Fővárosi Tanács ellenőrei jelenlétében felírja az Erzsébet híd alatt lévő parkolóban hosszabb időre otthagyott, ponyvával letakart személyautók rendszámát, miután február 18-án reggel megkezdték a híd pesti hídfőjénél várakozó gépkocsikra a parkolási díjak beszedését
Budapest, 1965. február 18. Tóth Lajos díjbeszedő a Fővárosi Tanács ellenőrei jelenlétében felírja az Erzsébet híd alatt lévő parkolóban hosszabb időre otthagyott, ponyvával letakart személyautók rendszámát, miután február 18-án reggel megkezdték a híd pesti hídfőjénél várakozó gépkocsikra a parkolási díjak beszedését
Fotó: Fehérváry Ferenc / MTI Nemzeti Fotótár
Budapest, 1963. május 10. A Csepeli Motorkerékpárgyár új termékei, a 250 köbcentiméter hengerűrtartalmú motorral szerelt, Pannónia típusú motorkerékpárok a Margit-szigeti Grand Hotel (Nagyszálló) parkolójában
Budapest, 1963. május 10. A Csepeli Motorkerékpárgyár új termékei, a 250 köbcentiméter hengerűrtartalmú motorral szerelt, Pannónia típusú motorkerékpárok a Margit-szigeti Grand Hotel (Nagyszálló) parkolójában
Fotó: Gere László / MTI Nemzeti Fotótár
Budapest, 1985. szeptember 26. Dacia, Skoda, Fiat típusú parkoló autóktól zsúfolt a Duna-part a Duna Intercontinental (1993-tól Marriott) Szálloda előtt. A gépkocsik számának folyamatos növekedésével egyre nehezebb parkolni a fővárosban. A háttérben a Lánchíd részlete
Budapest, 1985. szeptember 26. Dacia, Skoda, Fiat típusú parkoló autóktól zsúfolt a Duna-part a Duna Intercontinental (1993-tól Marriott) Szálloda előtt. A gépkocsik számának folyamatos növekedésével egyre nehezebb parkolni a fővárosban. A háttérben a Lánchíd részlete
Fotó: Krista Gábor / MTI Nemzeti Fotótár
Budapest, 1985. szeptember 26. A parkolóőr egy parkolóóránál a belvárosi Petőfi Sándor utcában, ahol a gépkocsik számának folyamatos növekedése, a szűk utcák, a buszforgalom miatt szinte lehetetlen a parkolás
Budapest, 1985. szeptember 26. A parkolóőr egy parkolóóránál a belvárosi Petőfi Sándor utcában, ahol a gépkocsik számának folyamatos növekedése, a szűk utcák, a buszforgalom miatt szinte lehetetlen a parkolás
Fotó: Krista Gábor / MTI Nemzeti Fotótár
Budapest, 1990. június 27. A Piknik 2000 környezetvédő csoport aktivistái egy járdán parkoló autót emelnek vissza az úttestre Budapesten, a Magyar utcában
Budapest, 1990. június 27. A Piknik 2000 környezetvédő csoport aktivistái egy járdán parkoló autót emelnek vissza az úttestre Budapesten, a Magyar utcában
Fotó: Mónos Gábor / MTI Nemzeti Fotótár