Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMTovábbi Pol cikkek
"Max, Sztív, Edy és Papa G, azaz a Tundrastorm zenekar karrierjén keresztül ismerteti meg az Audiovizuális Művek Szerzői Jogait Védő Közcélú Alapítvány (ASVA) és a ProArt Szövetség a Szerzői Jogokért a középiskolás korosztályt a szerzői jog fontosságával" - ezekkel a súlyos szavakkal kezdődik a szerzői jogi tudatosságot fejleszteni hivatott interaktív képregény sajtóanyaga, amiből a hasonló témákat figyelemmel kísérő olvasó azonnal leszűrheti, hogy valószínűleg semmi jóra nem számíthat.
Bevallhatjuk, hogy mi is meglehetős prekoncepciókkal érkeztünk a Másik oldal című interaktív képregény (továbbiakban i.k.) sajtóbemutatójára, de őszinte emberek vagyunk, így azt is bevallhatjuk, hogy a dolog nem lett olyan szörnyű, mint előzetesen gondoltuk. Arról van csupán szó, hogy a jogvédő szervezetek befektettek némi pénzt, hogy készítsenek egy - mondjuk így - ismeretterjesztő anyagot a szerzői jogról, azzal a nem titkolt reménnyel persze, hogy ha felnyitják a célcsoport, azaz a középiskolások szemét, hogy a zenészek abból élnek, amit a vásárlók kifizetnek a zenéjükért, akkor a célcsoport majd ki is fogja fizetni azt a pénzt.
Voltak már hasonló próbálkozások külföldön, az Egyesült Államokban egyenesen "a másolás lopás" szlogent alkalmazták rajzfilmre, de ilyen interaktív változat állítólag nálunk van először. A rajzfilm persze csak annyiban interaktív, hogy külön elérjük a számokat, videókat, illetve a reménybeli joghallgató kiscsaj jegyzetfüzetét, amiben a jogszabályok vannak, sajnos a "kaland, játék, kockázat"-könyvekből ismert választási lehetőségeket nem kínálja fel a szoftver, pedig milyen jó lenne ("Lerúgod a koncertedet diktafonnal rögzítő rajongó fejét a kontroll-ládáról indított pörgő-forgóval? Igen/Nem").
A képregényben tehát egy amatőr rockzenekar, a Tundrastorm karrierjét követhetjük az első iskolai koncerttől saját lemezük megjelenéséig. Az i.k. több zenei és koncert-videó betétet is tartalmaz, melyeket külön is meg lehet tekinteni. A zenét egy budapesti amatőr rockzenekar, a Gloaming készítette, akikről a képregény karaktereit is mintázták. A projektet az ASVA és a ProArt finanszírozta, a képregényt az Eduweb Multimédia Rt. készítette az Art-7 Művészeti Stúdió közreműködésével. A költségekről megkérdeztük Kálmán Andrást, az ASVA igazgatóját, aki pontos számot nem akart mondani, de kibarchobáztuk, hogy többmilliós összegről van szó, ami azonban a tízmilliót nem éri el. A költségeket a két jogvédő szervezet állta, a Sulinet mint "kiemelt támogató" vesz részt a projektben, ami azt jelenti, hogy a tárhelyet, hozzáférést biztosítja.
"Nem tartotok attól, hogy rosszul fog elsülni a dolog, és fújni fog rátok a többi zenekar?" - kérdeztük a Gloaming tagjaitól, akik szerint benne van a pakliban ez is, de elég sok zenekarral jó a kapcsolatuk, így nem hiszik, hogy bármi probléma lesz ebből. De most egyébként is arra koncentrálnak, hogy megragadják a kínálkozó lehetőséget, idénre már nyolc vagy kilenc koncertjük van leszervezve. A projektbe őket egyébként nem castingolták, hanem ismeretség révén kerültek bele, valakinek a valakije tudta, hogy zenélnek, és megkereste őket.
A képregény egyébként első látásra nem sulykolja túlzottan az iparági érdekeket, inkább a szerzői jogi tudatosságra megy rá, amit meg különösebben nem ítélhetünk el (magát a szerzői jogi szabályozást illethetjük persze kritikával, de ez messzire vinne, az európai megoldások különben is sokkal jobbak például az amerikainál). Ráadásul így első blikkre, bár simán lehetett volna a dologból egy Közlekedj okosan!-típusú szocialista diafilm, a végeredmény (amit a Sulinet oldalán lehet megtekinteni) a maga flashes módján jól néz ki, és éppen nem kibírhatatlanul szájbarágós. (Hozzátartozik persze mindehhez, hogy az ifjak jogkövetésre nevelése elsősorban a zeneipar érdeke, és bár nyilván nem szeretnénk innen megítélni, hogy kinek a bevételeit veszélyezteti leginkább a letöltés és a másolás, de annyi biztos, hogy a zeneipari apparátusét legalább annyira, mint a képregényben is szereplő zenészekét.)
(A szerzői jogi témáknál mindig tolulnak az érvek és ellenérvek, úgyhogy a pénzhajhász zeneipar, kalózkodás, másolás, fájlcserélők vs. internetes zeneáruházak örökké tartó vitáját ezennel a Csáp Géza blog fórumába utaljuk. Tisztában vagyunk vele, hogy a vita - aminek az Index is hagyományosan kiemelt terepe - nem ok nélkül való, drágák a cédék, drága a letöltés, meg legfőképp nincs is, miért ne töltsek le olyasvalamit, amit egyébként úgyse vennék meg ésatöbbi, ezekre persze a túloldalon is megvan a válasz. Kattintsanak, vitatkozzanak!)