Kevesebb pénzt kapnak a zenészek

2014.05.20. 12:38
Elkezdte visszaosztani a 2013-as jogdíjakat az Artisjus, azonban több zenész is kifakadt a napokban, hogy az előző évekhez képest drasztikusan csökkent a kifizetés összege. Az Artisjus a csökkenő rádiós bevételekkel, illetve az új tévécsatornák jogdíjaival magyarázza a szokásosnál alacsonyabb összeget.

A napokban osztotta szét az Artisjus a 2013-ból származó zenei jogdíjakból származó pénz egy részét (kivétel a külföldi jogíjak, az üreshordozó-díj és a filmzenei jogdíj) a zenészek között, idén azonban sokan jóval kevesebbet kaptak, mint az eddigi években. Ehhez még egyelőre nincs köze az NKA-hoz került üreshordozó-díj 25 százalékának; az Artisjus a rádióktól és tévéktől befolyó (36 csatorna összesen) kisebb jogdíjakkal, valamint az újonnan számításba vett, megbízható elhangzási adatokkal rendelkező tévécsatornákkal magyarázza a kevesebb pénzt.

...idén több dalszerző részesülhet jogdíjban, ezzel együtt fajlagosan az egy elhangzásra jutó jogdíj összege jelentősen lecsökkent. 

– írja az Artisjus a zenészeknek kiküldött, pénzfelosztással kapcsolatos emailjében. Megkeresésünkre Tóth Péter Benjámin, az Artisjus stratégiai és kommunikációs igazgatója elmondta, hogy 2013-ban kevesebb jogdíjat fizettek be a rádiók és tévék, mert csökkent a reklámbevételük. Ráadásul több jogdíjra jogosult tűnt fel a rendszerben – részben az új zenei tévécsatornáknak köszönhetően. Így ugyanazt a pénzt – ami ugye idén még kevesebb is – sokkal több személy között osztják szét, mint korábban, ezért jár kisebb összeg egy-egy elhangzásért. Vagyis több tévécsatorna fizet ugyan jogdíjat, de még több lett a jogosultak száma, így a zenészeknek járó pénz kevesebb. 

A rádiós reklámbevételek csökkenése miatt kisebb az Artisjushoz beérkező jogdíjak mértéke is. A most kifizetett jogdíjaknál ezt a – most éppen 13 százalékos – csökkenést érezheti az összes szerző, akinek játssza a rádió a zenéit. 

Tóth Péter Benjámin, az Artisjus stratégiai és kommunikációs igazgatója
Tóth Péter Benjámin, az Artisjus stratégiai és kommunikációs igazgatója
Fotó: Facebbok

Degresszív szorzó

-65 000 Ft

Csak hogy valami fogalmunk legyen a számokról, az egyik hazai rockzenekar zenésze megmutatta nekünk az Artisjus Szerzői Információs Rendszerében található adatlapját, ahol nyomon követheti a jogdíj-kifizetéseket. Az öttagú együttes egyenlően osztozik a dalok jogdíján, így minden tag ugyanannyit kap évente a lejátszott zenéik után. Az ő esetükben ez tavaly 300 512 forintot jelentett fejenként, idén viszont 235 879 forintra csökkent, noha az együttes zenéit valamivel többet játszotta a rádió, mint az előző évben.

Tóth Péter Benjámin hangsúlyozta, hogy a jogdíjcsökkenéshez komolyan hozzájárult a több új tévécsatorna megjelenése, amelyek erre az évre már képesek voltak megbízható elhangzási adatokat szolgáltatni. Az új csatornák listája a következő:

  • Muzsika TV
  • H!T Music Channel
  • Music Channel
  • RTL II
  • Super TV2
  • Life Network
  • Ozone Network

A hazai zenészek hangos zúgolódásba kezdtek, több előadó Facebook-bejegyzésben jelezte, hogy drasztikusan csökkent a jogdíjbevételük az eddigi évekhez képest, és igazságtalannak érzik az új rendszert. Sokan a

 
degresszív szorzót

említik, aminek annyi a lényege, hogy minél gyakrabban ad le egy dalt a tévé vagy a rádió, egy bizonyos szint fölött minden sugárzás után egyre kisebb jogdíjösszeg jár. Ez a zenészek szerint a kisebb, feltörekvő produkciókat segítheti, akik kevesebb lejátszásért hasonló összegben részesülnek az Artisjustól, mint azok, akiket magas rotációban sugároznak. Ezt például Ligeti György, a We Are Rockstars frontembere írta ki nemrég a Facebookra a témához kapcsolódóan. UPDATE: A cikk megjelenése óta már nem elérhető az említett bejegyzés.

Az Artisjus is elismeri, hogy volt némi kommunikációs probléma, ugyanis szó sincs arról, hogy a degresszív szorzó a rádiós lejátszásokra is érvényes. Tóth Péter Benjámin is elmondta, hogy ez a rendszer kizárólag a tévés sugárzásokra érvényes, de ott is csak néhány kimagasló játszottságú művet érinthet. A rendszer lényege, hogy ha egy videoklip mondjuk eléri a 40 ezer másodpercnyi konkrét lejátszást egy csatornán, akkor utána már a degresszív szorzóval számolják a sugárzásból befolyó jogdíjat, vagyis ha a negyvenezredik másodpercig minden időegységért járt 10 forint, akkor a limit elérése után már csak öt jár, később kettő, később egy, és a sor folytatódik.

Kösz, Muzsika TV!

A felosztás során az Artisjus által beazonosított elhangzások:

RÁDIÓ:

  • 2012: 3 903 029 db (kifizetés: 2013. május)
  • 2013: 4 101 915 db (kifizetés: 2014. május)

TELEVÍZIÓ:

  • 2012: 4 280 599 db (kifizetés: 2013. május)
  • 2013: 4 667 773 db (kifizetés: 2014. május)

Hány szerző kapott több jogdíjat / kevesebb jogdíjat, mint tavaly:

RÁDIÓ:

  • több jogdíjat kapott: 50,32%
  • kevesebb jogdíjat kapott: 49,68%

TELEVÍZIÓ:

  • több jogdíjat kapott: 66,28%
  • kevesebb jogdíjat kapott: 33,72%

Lesz még kevesebb

A májusi kifizetések azonban csak a jogdíjak egy részét fedik, az üreshordozó-díjak szétosztása júniusban történik. Ez azért is lehet érdekes, mert nemrég az NKA-hoz került ennek a díjnak a 25 százaléka, ami az ebből befolyó 1,2 milliárd forintot kulturális programokra, köztük a PANKKK 2-re, vagyis a Cseh Tamás Programra fordítja. Tóth Péter Benjámin azt is elmondta, hogy a júniusban visszaosztásra kerülő üreshordozó-díjak összegét az is befolyásolja majd, hogy annak 25 százalékát magához irányította az NKA, vagyis ebben az esetben is kisebb összegről beszélhetünk majd. Az Artisjustól pontos adatokat is kaptunk az idei és a tavalyi kifizetésekről.

Igaz tehát, hogy egy azonos elhangzás idén kevesebbet ért, mint tavaly, de a sok új adatfeldolgozás miatt sok új mű, sok új szerző kapott jogdíjat, aki korábban nem

– írta nekünk Tóth Péter Benjámin.

Több zenésszel is beszéltünk telefonon, akik korábban valamelyik közösségi oldalon fejezték ki nemtetszésüket a kifizetés összegének csökkenése miatt, azonban névvel senki sem akart megszólalni. A legtöbben facebookos bejegyzésekben és kommentekben értesültek arról, hogy a frissen bevezetett degresszív szorzó miatt kaptak az eddigiekhez képest jóval kevesebb jogdíjat. Miután telefonban elmondtuk, hogy a degresszív szorzó kizárólag a tévés lejátszásokra, azokra is csak egy fix lejátszási idő után vonatkozik, többen is kérték, hogy addig ne hozzuk le a nyilatkozatukat névvel, ameddig nem jártak utána saját maguk is rendesen a kifizetések hátterének.

Köszönjük, hogy olvasol minket!

Ha fontos számodra a független sajtó fennmaradása, támogasd az Indexet!