További Stenk cikkek
- Itt a 2025-ös Coachella fellépőinek listája, először a fesztiválon a Green Day
- Van, amit sosem bocsájtunk meg magunknak
- Hová menekülsz, ha a megalázott tömegek felkelnek?
- A Linkin Park új lemeze a legfurcsább zenei élmény, amit jó ideje tapasztaltunk
- Budapestre hozza szólóprojektjét a Rammstein frontembere
Bár Magyarországon viszonylag sok új zenei alkotás születik európai viszonylatban is, nagyon úgy néz ki, hogy a zene nehezen találja meg a közönségét. Ennek több oka is lehet, az Európai Unió felmérése ad néhány választ, de a hazai szerzői jogvédőket tömörítő ProArt szeretne tisztábban látni a kérdésben, ezért saját kérdőívet állítottak össze, hogy megtudják, milyen közönség a magyar, hogyan fogyaszt zenét, mennyi zenét hallgat, hány koncertre megy el egy évben, zavarja-e ha zene szól a plázában, az élelmiszerboltban vagy a kocsmában.
Az EU felmérése ugyanis elég elszomorító: az ő adataik szerint a magyarok lényegesen kevesebbet és riktábban járnak koncertre, mint a régióban a horvátok, szlovákok, szlovének vagy osztrákok. Nyilván ebben nagy szerepet játszik az is, hogy a legnagyobb hazai zenei fesztiválról, a Szigetről az évek során egyre inkább kiszorultak a magyar látogatók, sőt idővel a magyar fellépők is, a Sziget éppen ezt a folyamatot akarta visszafordítani azzal, hogy idén több mint 200 magyar fellépőt hívott meg a fesztiválra. De ez is csak egy elmélet: a ProArt szeretné ellenőrizni és pontosítani az uniós adatokat az alábbi felméréssel.
De nemcsak koncertre nem járunk: inkább másoljuk a cédét, és nem vásároljuk meg, hiszen ez Magyarországon legális, ezért fizetjük a sok vitát kiváltó üres hordozó díjat, aminek működését ebben a cikkünkben magyaráztuk el. Nyugat-Európában az online szolgáltatások (Deezer, Spotify, Google Play) a divatosak, ezekre fizetnek elő az emberek, illetve megveszik a lemezeket. Itthon is veszünk CD-t, de jelentős részüket ajándékba. Még egy fontos különbség a zenével való találkozás tere: hogy hol fedezünk fel új kedvenceket, rádióban, tévében, online vagy más csatornákon? Megkérdezzük-e a boltban, hogy milyen zene szól, ha az tetszik nekünk?
A ProArt az alant található kérdőívben arra kíváncsi, hogy ezek az állítások mennyire igazak, illetve szeretne magyarázatot is találni az adatok mögött. A kitöltés 5-10 percet vesz igénybe, a válaszokat összevetik majd a Szlovákiában és Horvátországban gyűjtött adatokkal. Az eredményekről az Indexen lehet majd olvasni, úgyhogy hajrá!
Íme a kérdőív:
Rovataink a Facebookon