Tessék eldönteni, melyik magyar zene tetszik
A zsűri már szavazott, sikerült eldöntenünk, hogy kik azok az előadók, akik a Stenk idei dalversenyében a legjobb 30-ból továbbjutnak a következő körbe. Eredetileg öt zenekart választottunk volna a 30-ból, de végül annyira szoros lett a mezőny, hogy hatra emeltük ezt a számot. Tehát itt következik a hat továbbjutó, a többiekre pedig az olvasók szavazhatnak. A hat legmagasabb pontszámot elérő dal követi az előző hatot, hogy aztán a következő körben 12 előadó közül dönthessük el, hogy kik jutottak a döntőbe. És akkor a továbbjutók
1. Dope Calypso: Boys From Heaven
A tavalyi évben remek klipet és nagylemezt készítő budapesti garázspunk/posztpunk zenekar csont nélkül kapta a legtöbb pontot, és majdnem elérték a 9-es átlagot a zsűritől. Ahhoz képest, hogy tavaly ez a szám 5,31 volt talán nevezhető látványosnak a különbség.
2. Fran Palermo: Requiem n°21
Az egyetlen zenekar a mezőnyben, ami az első dalversenyünk óta mindig bekerül a legjobb harmincba. A budapesti Fran Palermo voltaképpen a Kárpát-medence Arcade Fire-je, mintha Win Butler és társai a Balkánon nőttek volna fel.
3. Szabó Benedek és a Galaxisok: A teljesség felé
Szabó Benedeket és a Galaxisokat talán nem kell bemutatni, hiszen az első dalversenyünkön is ott volt a legjobb négyben, és ha csak a mostani szavazás számítana, akkor ismét eljutna a döntőig. Felkelünk, dolgozunk, berúgunk, lefekszünk, felkelünk megint.
4. Felső Tízezer: Hip-hip-hurrá
A mezőny egyik érdekessége, hogy a Felső Tízezer frontembere, Sallai Laci a Galaxisokban is játszik, szóval elég izgalmas lesz majd a következő kör vagy a döntő, ha mindkét formációval sikerül bejutniuk. Sallai a Somersault Boyjal már szerepelt korábban a versenyben, de most, hogy először magyarul énekel, nagyon úgy tűnik, hogy akár egészen sokáig eljuthatnak az egész mezőny legszívbemarkolóbb refrénjével.
5. Hó Márton és a Jégkorszak: 1981
Mennyire érdekes, hogy pár évvel ezelőtt magyar lo-fi és hálószobapop színtér három zászlóvivője (Szabó Benedek, Sallai Laci, Hó Márton) is ott van a legjobb hatban. Hó Márton például egy egészen szokatlan, amen breakes dobbal megtámogatott popdallal, ami olyan meglepően jól működik, hogy lehet itt lenne az ideje a gitárzenének randira hívni a jungle-t.
+1. I Am Soyuz: Build On Fire
Hó Márton összpontszáma 7,33 volt, Soyuznak pedig 7,28, és úgy éreztük, hogy annyira minimális az eltérés, hogy igazságtalanság lenne egy ilyen dalt pusztán holmi saját szabályok vagy más hülyeségek miatt nem továbbjuttatni. Ezért döntöttünk úgy, hogy az eredeti öt helyett hat dalt engedünk tovább, cserébe a közönség is eggyel több produkciónak segíthet a szavazásban. Köszönje meg ezt szépen mindenki ennek a tündéri dalnak.
És akkor következzen a szavazás a megmaradt 24 dalra! A szavazás eredetileg csütörtökig tartott volna, de meghosszabbítottuk vasárnap éjfélig, tessék kattintgatni!
The Tinkers: Really Love You
Az egész mezőny talán legkisebb együttese, akik több mint 180 nevezőből tűntek ki a hamisítatlan ‘60-as éveket idéző rock and rolljukkal. A Tinkers Sopron környékéről jön, és a zenekar két testvérből (Palcsik Zsófi és Bence), illetve Balogh Gábor dobosból áll, akik olyan kultikus rhythm&blues, iletve rock and roll bandákat említenek inspirációként, mint a Hollies, Carl Perkins vagy Roy Orbison, és ez abszolút hallható a Really Love You c. dalukon. A fiatal zenekar tényleg csak épp, hogy lemaradt a továbbjutásról, ezért megérdemlik, hogy elsőként lehessen szavazni rájuk.
Monkeyneck: Time To Love ft. Call Me Unique
Ha a rádiós játszás itt bármit is számítana, Monkeyneck garantáltan szétverné a mezőnyt a tökéletes deep house számaival, amit már itthon is sok helyen lehet hallani. Most a brit Call Me Unique énekesnővel készített száma jött be nekünk annyira, hogy képtelenek voltunk kihagyni a 30-ból.
Skeemers: Fairlady
A legfrissebb formáció az egész mezőnyben, alig két hónapja mutattuk be a legelső számukat, ami most a versenyben is szerepel. Szörf, garázsrock és punk keveréke, de leginkább a refrén leginkább a Black Keys egyik legnagyobb slágerére a Lonely Boyra emlékeztet, mert az első hallgatás után nehéz kiverni az embernek a fejéből.
TEJ: Szegény fiú
A tavalyi verseny legnagyobb szívfájdalma volt, hogy a volt Isten Háta Mögött-frontember Pálinkás Tamás új projektje nem tudott indulni, mert már 2015 januárjában jött ki először. Akkor viszont eldöntöttük, hogy majd a legközelebbin, mert ennyire király popszámot egész ritkán szoktak összerakni itthon.
Belau: Island of Promise
Kedves Péter koncepciózus zenei projekte rögtön egy nagyon erős klippel nyitott, de ehhez az is kellett, hogy az Island of Promise dalként is megállja a helyét. Belau pillanatokon belül végigsöpört a magyar sajtón, a videót a Magyar Klipszemle mellett a Dívány is díjazta, de a Deezer is 2015 legjobbjai közé sorolta az Island of Promise-t.
Passed: On The Grind
Egészen szép történet a Passed karrierje. Még 2014-ben írtunk az akkor frissen felkerült Mesmerized című számukról, amit aztán mindenki meglepetésére olyan tempóban vett át a magyar internet, hogy a Passed hirtelen az egyik legígéretesebb fiatal magyar zenekarok között találta magát. Azóta rendszeres szereplői A Dalnak, de végre eljött az idő, hogy az Index helyett nekik a saját dalversenyében.
Nyolcadikosok: Gettin' Stoned
A menő név legalább ilyen menő zenekart takar. A Nyolcadikosok az egyik klassz példa, hogy Debrecenben nem csak a Tankcsapda létezik. A bemutatkozó lemezüket nagyon szerettük, de legjobban a Gettin’ Stoned c. kertvárosi punkhimnuszt, aminek mondanivalójával valószínűleg egész sokan tudunk azonosulni.
Papaver Cousins: No God Can Cage My Love
A 2015-ös dalverseny egyik döntőse az a Zanzinger volt, aki nem sokkal később többedmagával megalapította a Lone Waltz kiadót kifejezetten az új magyar singer-songwriter generációnak. Ide tartozik a kétfős Papaver Cousins, Nagy Barnabás és Szendrey-Nagy Olivér folk/blues formációja is, akik annak idején Tom Waits Closing Time-ját hallgatva döntöttek úgy, hogy közösen fognak zenélni.
Unknown Child: Heard You Moving
Az általunk is nagyon kedvelt Gustave Childban éneklő Szurcsik Erika idén Unknown Child néven adott ki egy albumot, ami a katedrálispunktól elég messze van. Sokkal közelebb áll az art pophoz, de ez meg túl egyszerű megnevezés, ezért inkább érdemes hallgatni, mint írni róla. Meg könnyebb is.
Volkova Sisters: Sharp
Az utóbbi időben megint eléggé aktív Volkova Sisters tavalyi EP-jének köszönhetően van itt a mezőnyben, hiszen nincs nagyon olyan zenekar itthon, de máshol se nagyon, ami egyértelmű párhuzam lehetne a Volkova Sistersszel. A Sharp is hozza a tőlük ismert borongós, goth, sötét industrial hangulatot, miközben nem felejt el popzene lenni.
Undertheskin: Dog
A budapesti illetőségű Unframed Records egyik hírlevelében találkoztunk Undertheskin EP-jével. Ott futottunk bele a Dog c. dalba, amit teljesen olyan, mintha valaki nagyon funky groove-okat játszana egy Földtől eltávolodó űrhajóban.
Hello Hurricane: Speak Out
Szintén nem ismeretlen a versenyben a Hello Hurricane. Tavaly ott voltak a legjobb nyolc között, és azóta is rendszeresen koncerteznek, illetve új lemezeket adnak ki. Két énekes, az újabb brit indie bandákat idéző hangzás és most egy olyan dal, amin a zsűri is meglepődött, hogy mennyire jól működik.
Jónás Vera/G. Szabó Hunor: Walk Away
2014-ben sok helyen lejött, hogy Jónás Vera Game c. nagylemezét jelölték az Independet Music Awardson, és azóta itthon is egyre nagyobb figyelmet kap a zenéje. A Qualitonsból is ismerhető G. Szabó Hunorral párban a Walk Away olyan, mintha kétfős felállásban megidézték volna a Dead Weathert.
MYGL feat. Barkóczi Noémi: Üzenet a nyúlnak
Sokáig olyan zenekarok tagjaként lehetett ismerni Szőke Barnát, mint a Qualitons, Hó Márton és a Jégkorszak vagy a Nemjuci, azonban egy ideje MYGL (My Girlfriend’s Laptop) néven elektronikus zenei szóló projektbe kezdett. A tavalyi lemezét nagyon szerettük, és beválogattuk 2015 legjobb magyar megjelenései közé, de az Árad a szeretet c. száma is megért volna egy különdíjat. Az idei dalversenyre azonban a Barkóczi Noémivel készített számával indult, amiből kiderült, hogy legalább annyira jól tud bánni a női vokállal, mint a férfivel.
No Eves: Do You
A No Eves még egészen friss formáció, de már az első EP-jükre is érdemes volt figyelni. A sivatagi és/vagy stoner zenéket kedvelők tuti találnak majd maguknak szimpatikus hangokat, hiszen a No Eves inspirációi között szinte Josh Homme és holdudvarához köthető zenekarok és projektek (Them Crooked Vultures, Desert Sessions, Queens of the Stone Age, Eagles of Death Metal) szerepelnek a Radiohead mellett.
Bulbs: Arrow
A 2015-ös dalverseny egyik legnagyobb meglepetése volt a Bulbs, amelynek konkrétan a döntő gála volt fennállásuk első koncertje. Azóta a Bulbsot már a nagyok is felfedezték, és leszerződtek a Universal kiadóhoz. Az Arrow a bizonyíték arra, hogy a tavalyi siker nem a véletlen műve volt.
The Couple: For a Minute
A Background zenekarból indult a The Couple, ami voltaképpen elektronikus tánczene (drum and bass, dubstep, electro) samplinggelés és más hasonló technikák használatával, de ők saját magukat csak beköhögős elektropopként jellemzik. Ennyire cuki drum and bass biztosan nem volt 2015-ben.
Panel Surfers: Second Shift
Tatabánya bemutatja a legkirályabb kalifornia garázspunkot egészen a panelházak tövéből. A Panel Surfers le sem tagadhatná a San Francisco és környéki garázsrock színtér hatását, mint Ty Segall vagy a Thee Oh Sees, de ennek mi örülünk, hiszen vannak köztünk olyanok, akik pont nagyon imádják ezt szörfös, zajos, kicsit mocskos garázs zenét.
MRBL: Ladies
Sztaniszláv Bendarzsevszkij, aki Stas néven elég sokat szerepelt a Stenken is, tavaly a saját nagylemeze mellett MRBL néven kihozott egy side projectnyi zenét, amik kicsit eltértek a saját global basses dallamvilágától. A Ladies igazi partizene azokból a bulikból, ahol még bőven megvárják az emberek a napfelkeltét.
Fake Shakes: Nincstöbbészeretet
Ha egy punkzenekar fasza, akkor azon nincs nagyon mit magyarázni, illetve ha a zenei érdeklődéshez mindössze annyi van írva, hogy “beer, weed, party”, akkor pláne nincs nagyon értelme bővebben belemenni a dolgokba. A Nincstöbbészeretet egy jó negatív életleszarós hardcore és/vagy pop punk dal, nem több másfél percnél, de volt a zsűri tagjai között olyan, aki egyik nap legalább ötvenszer meghallgatta egymás után, majd annyit mondott, hogy ez akár róla is szólhatna.
Agavoid: After
A három főből álló Agavoid még viszonylag friss formációnak számít, de a fővárosban már egyre több helyen látni őket. Zenéjüket saját maguk pastel dream experimentalként definiálják, de nem kell megijedni a mezei zenehallgatónak, mert legalább annyira van bennük érzékenység a popzenére, mint a kísérletezésre. Érdekesség, hogy a saját alapítású Pluto Sound kiadójuknál van a mezőnyben szintén szereplő Panel Surfers is.
Kőszívű Ember Fiai: Mohamed
Pszichedelikus, stoner, metál elemekkel és keleti motívumokkal díszített garázsrock és amellett, hogy az egyik legjobb nevű banda a mezőnyben, a tavalyi bemutatkozó anyaguk borítóját legszívesebben kitennénk a szobánk falára. Ha valaki nagyon hiányolja a keményebb gitárzenét akkor a Mohamed talán kárpótolja kicsit.
Puma Danger: Sicily
A gombamód megszaporodó magyar psych rock zenekaroktól rengeteg jelentkezést kaptunk, végül a mezőnyben szintén nem először feltűnő Puma Danger került be a legérdekesebbek közé. Már az első EP-jük is figyelemreméltó volt, aztán 2015-ben jött a Sun Pitcher c. nagylemezük, ami a lent hallható Sicily is szerepel.
Mihaszna: Arc Poetica
Az egyetlen rapper a mezőnyben, Mihaszna még a Talentométeren tűnt fel, amit ugyan nem nyert meg a saját kategóriájában, de volt annyira különleges, hogy fentartsa az érdeklődésünket. Merőben eltér a magyar rapzenei átlagtól nem csak szöveg, hanem zenében is inkább az újsulis, basszusnehéz, trapes hiphopot viszi, amitől még mindig ódzkodnak a legtöbbek itthon.
Rovataink a Facebookon