Mit szólna, ha felszállna egy repülőre, és egy malac lenne az útitársa?
Az Egyesült Államokban ez is megtörténhet: ugyanis a 31 éves Megan Peabodynak engedélyezték, hogy a kis, 31 kilós Hamlet nevű kedvencével utazzon.
Mindezt teheti azért, mert Amerikában fel lehet vinni a repülőgépekre az ún. érzelmileg támogató állatokat (ESA). Ez ugyan nem új keletű történet, de most lángolt fel erről a vita, hogy vajon mennyien élnek vissza ezzel a lehetőséggel, és milyen hatással vannak ezek az állatok a többi utasra, illetve a személyzetre.
A legtöbben ismerjük azokat az állatokat, akik a látássérülteknek segítenek, vagy érzelmileg támogatják a gyógyulást. Alapesetben ilyenek a kutyák, a macskák vagy épp a minilovak. Az ESA-állatoknak nincs szükségük speciális kiképzésre, ők csupán jelenlétükkel nyújtanak érzelmi támogatást. Ezzel megelőzhető egy esetleges pánikroham, vagy más szorongásos betegség, amit a repülés okozhat.
Egy állattulajdonosnak ehhez persze egy olyan papírra van szüksége, amely bizonyítja a mentálhigiénés problémáját. Ez alapvetően orvosi igazolás, de lehet akár egy internetes kérdőív kitöltésével is igényelni.
Az Egyesült Államok Közlekedési Minisztériuma előírja, hogy minden amerikai légitársaságnak engedélyeznie kell az ESA-állatok felszállását, de bizonyos fokú mérlegelési lehetőséget is kapnak. Például elutasíthatják a beszállást, ha a légitársaság úgy ítéli meg, hogy az adott állat veszélyt jelenthet egészségügyileg vagy fizikailag a többi utazóra.
Ezzel a lehetőséggel próbálták összeegyeztetni a repülési biztonsági szabályokat és a fogyatékossággal élők jogait. ESA-papírt szerezni ugyanis nem túl komplikált interneten, hímzett kutyahámot pedig már 30 dollárért lehet rendelni az Amazonon.
A Hamlet nevű malac története nem az átverésről szól, gazdája valóban szorongott, orvosi konzultáció után tudta meg, miként vihet magával állatot. Ezért kapott megfelelő kiképzést egy kutyakiképző központba, és lett az útitársa 2015 óta.
Az ESA-engedéllyel rendelkező állatok többsége kutya vagy macska. Az elmúlt évben mindenféle fajta állatot utasítottak el. Voltak, akik aligátorral, pávával, párducmacskával, tehénnel és kígyóval is próbálkoztak.
A minisztériumi szóvivő szerint is nyilvánvaló, hogy elmosódott a házi kedvenc és a szolgálati állatok közötti vonal, ezért 2019-ben új szabályozást fognak alkotni annak érdekében, hogy csökkentsék azok számát, akik csalárd módon így akarják házi kedvenceiket ingyen utaztatni a repülőgépen.
Az Európai Unióban nem ismerik el az ESA-minősítést, és a legtöbb légitársaságnál az utastérbe csak a segítőkutyákat lehet bevinni. Így nálunk még nem kell aggódniuk az utasoknak, hogy egy röfögő malaccal kell osztozkodni az ülésen.
Frissítés: Az eredeti cikkben szereplő állítás nem teljesen igaz. Ugyanis az Egyesült Királyságban lehetséges csak segítőkutyát felvinni a fedélzetre. Az Európai Unióban vannak légitársaságok, akik bizonyos korlátozásokkal, de felengedik a kiskedvenceket. Súly, hordozó mérete, vagy fajta szerint is megszabhatják a felvihető állatokat. Ezek a feltételek légitársaságonként eltérőek lehetnek.
![12357719 139099073126114 14768416 n](https://kep.cdn.indexvas.hu/1/0/3022/30224/302242/30224289_8761379137e322848261a8225c0d6c47_wm.jpg)