Élet, halál és pezsgő a Forma-1-ben
Fangio nőjétől a Lauda-Hunt-vitán át Ecclestone-ig és a keleti nyitásig Az F1 történetének bő hatvan éve a Nagyképen.
![1950-től létezik hivatalosan Forma 1, azonban már a harmincas években rendszeresen tartottak nagydíjakat szerte Európában. A képen az 1937-ben tartott doningtoni GP-n egy Mercedes W 125 repül a célba.](https://kep.index.hu/1/0/400/4004/40047/4004770_f0000fa60c36c164844d4284e535550e_wm.jpg)
1950-től létezik hivatalosan Forma 1, azonban már a harmincas években rendszeresen tartottak nagydíjakat szerte Európában. A képen az 1937-ben tartott doningtoni GP-n egy Mercedes W 125 repül a célba. (Fotó:
Fox Photos / Europress / Getty)
![1956, Brit Nagydíj Silverstone-ban. Andrea, a későbbi ötszörös világbajnok Juan-Manuel Fangio barátnője térdelve követi az eseményeket. Fangio győzött aznap.](https://kep.index.hu/1/0/400/4004/40047/4004762_4b9a3ea7f2c4d54ab875e4499139bab4_wm.jpg)
1956, Brit Nagydíj Silverstone-ban. Andrea, a későbbi ötszörös világbajnok Juan-Manuel Fangio barátnője térdelve követi az eseményeket. Fangio győzött aznap. (Fotó:
Bert Hardy / Europress / Getty)
![Andrea az elsők között gratulált neki a sikerhez](https://kep.index.hu/1/0/400/4004/40047/4004756_22bf640944b8456155c24662e12a3bc7_wm.jpg)
Andrea az elsők között gratulált neki a sikerhez (Fotó:
George Stroud / Europress / Getty)
![Az 1959-es berlini Német GP-n Hans Hermann sérülés nélkül úszta meg ezt a bukást. Csoda.](https://kep.index.hu/1/0/400/4004/40047/4004754_43732cc54da0f5133e5c8ef4a90993c4_wm.jpg)
Az 1959-es berlini Német GP-n Hans Hermann sérülés nélkül úszta meg ezt a bukást. Csoda. (Fotó:
Popperfoto / Europress / Getty)
![Az Amerikai Nagydíj 1959-ben, Sebringben, rajt. Bruce McLaren győzött a 9-es számú autóval.](https://kep.index.hu/1/0/400/4004/40047/4004734_125ce9bdaddc940a27c936b28de3b099_wm.jpg)
Az Amerikai Nagydíj 1959-ben, Sebringben, rajt. Bruce McLaren győzött a 9-es számú autóval. (Fotó:
Racingone / Europress / Getty)
![1963-ban egy londoni reptéren 19 F1-autó vár arra, hogy gépre tegyék őket, és elrepítsék Watkins Glenbe, az Amerikai GP-re](https://kep.index.hu/1/0/400/4004/40047/4004746_0367a10485832a497cce2ba055f207ea_wm.jpg)
1963-ban egy londoni reptéren 19 F1-autó vár arra, hogy gépre tegyék őket, és elrepítsék Watkins Glenbe, az Amerikai GP-re (Fotó:
Bentley Archive/popperfoto / Europress / Getty)
![John Surtees - fehér overallban - vizsgálja a Ferrariját egy teszten az 1964-es Amerikai GP-re készülve](https://kep.index.hu/1/0/400/4004/40047/4004726_05c2c43a7c2d55bbfe901f9e255af1c7_wm.jpg)
John Surtees - fehér overallban - vizsgálja a Ferrariját egy teszten az 1964-es Amerikai GP-re készülve
(Fotó:
Grand Prix Photo / Europress / Getty)
![Jim Clark második világbajnoki évében, 1965-ben Brands Hatch-ben, Angliában](https://kep.index.hu/1/0/400/4004/40047/4004772_bd542db2da0139c20ee43e566252414d_wm.jpg)
Jim Clark második világbajnoki évében, 1965-ben Brands Hatch-ben, Angliában (Fotó:
Victor Blackman / Europress / Getty)
![Richard Attwood Lotus-BRM-je Watkins Glenben, 1965-ben. Ő sosem nyert futamot sem a Forma-1-ben, a Lotus viszont az egyik legnagyobb márka lett, a neve ma is él.](https://kep.index.hu/1/0/400/4004/40047/4004744_ae7af9ffa0fa4ddc716d2d97e50e401e_wm.jpg)
Richard Attwood Lotus-BRM-je Watkins Glenben, 1965-ben. Ő sosem nyert futamot sem a Forma-1-ben, a Lotus viszont az egyik legnagyobb márka lett, a neve ma is él. (Fotó:
Alvis Upitis / Europress / Getty)
![A későbbi kétszeres világbajnok Graham Hill az 1965-ös Holland Nagydíjon, épp megtankolják az autóját indulás előtt](https://kep.index.hu/1/0/400/4004/40047/4004766_4d702c0896f379f5a0495bfa66219aa9_wm.jpg)
A későbbi kétszeres világbajnok Graham Hill az 1965-ös Holland Nagydíjon, épp megtankolják az autóját indulás előtt (Fotó:
Victor Blackman / Europress / Getty)
![Lorenzo Bandini tragikus balesete 1967-ben, Monacóban. Az egyszeres futamgyőztes autója kigyulladt, és belobbantotta a szalmabálákat is. Bandinit kimenekítették, de égési és mellkasi sérüléseibe három nappal később belehalt.](https://kep.index.hu/1/0/400/4004/40047/4004750_9924f2e1731ed8c712328e00b2cb4b98_wm.jpg)
Lorenzo Bandini tragikus balesete 1967-ben, Monacóban. Az egyszeres futamgyőztes autója kigyulladt, és belobbantotta a szalmabálákat is. Bandinit kimenekítették, de égési és mellkasi sérüléseibe három nappal később belehalt. (Fotó:
Paul Popper/popperfoto / Europress / Getty)
![Niki Lauda és James Hunt karamboljukon vitatkoznak a belga Zolderben, valamikor a 70-es évek végén. 1976 volt az ő legendás szezonjuk, aminek megfilmesítése szeptember végén kerül a mozikba.](https://kep.index.hu/1/0/400/4004/40047/4004768_7fd9608d701f66b84cfa0bbbf6a2cf2e_wm.jpg)
Niki Lauda és James Hunt karamboljukon vitatkoznak a belga Zolderben, valamikor a 70-es évek végén. 1976 volt az ő legendás szezonjuk, aminek megfilmesítése szeptember végén kerül a mozikba. (Fotó:
Keystone / Europress / Getty)
![Jody Scheckter Tyrellje az első Long Beach-i Amerikai Nagydíjon 1976-ban, edzésen. Sehol máshol nem rendeztek annyi különböző városban F1-futamot, mint az Egyesült Államokban, a sorozat mégsem lett az ország kedvence.](https://kep.index.hu/1/0/400/4004/40047/4004730_25bd22d07fb54ab33a5f11ae86b41ccb_wm.jpg)
Jody Scheckter Tyrellje az első Long Beach-i Amerikai Nagydíjon 1976-ban, edzésen. Sehol máshol nem rendeztek annyi különböző városban F1-futamot, mint az Egyesült Államokban, a sorozat mégsem lett az ország kedvence. (Fotó:
Bob Harmeyer / Europress / Getty)
![René Arnoux Renault-ja a 82-es Holland GP-n, Zandvoortban. Megfogták a gumik, a pilóta megúszta.](https://kep.index.hu/1/0/400/4004/40047/4004720_03f73f88cd2cb364b11964628677bf3d_wm.jpg)
René Arnoux Renault-ja a 82-es Holland GP-n, Zandvoortban. Megfogták a gumik, a pilóta megúszta. (Fotó:
Grand Prix Photo / Europress / Getty)
![Stefan Johansson Ligier-je az 1988-as Brazil GP-n, Jacarepaguában. A legendás pályát idén dózerolták el, a helyén a riói olimpia egyes létesítményeit építik fel.](https://kep.index.hu/1/0/400/4004/40047/4004718_49f4e762fab4c6fe87530bc4840f8df6_wm.jpg)
Stefan Johansson Ligier-je az 1988-as Brazil GP-n, Jacarepaguában. A legendás pályát idén dózerolták el, a helyén a riói olimpia egyes létesítményeit építik fel. (Fotó:
Simon Bruty / Europress / Getty)
![Nelson Piquet az 1989-es Kanadai Nagydíjon, Montrealban. Boutsen-Patrese kettős Williams-győzelem volt aznap, Andrea de Cesaris élete egyetlen dobogós helyét szerezte harmadikként, Piquet Lotusa negyediknek futott be.](https://kep.index.hu/1/0/400/4004/40047/4004752_9a8d2dfe1913ba77738b76fed8b8159b_wm.jpg)
Nelson Piquet az 1989-es Kanadai Nagydíjon, Montrealban. Boutsen-Patrese kettős Williams-győzelem volt aznap, Andrea de Cesaris élete egyetlen dobogós helyét szerezte harmadikként, Piquet Lotusa negyediknek futott be. (Fotó:
Pascal Rondeau / Europress / Getty)
![Mauricio Gugelmin és Nigel Mansell koccanásának eredménye a 89-es Francia GP-n, a Paul Ricard-pályán. A brazil March-a felborult, de a pilóta sértetlen maradt.](https://kep.index.hu/1/0/400/4004/40047/4004740_fdbada593e6d20bc064b305e0de9c209_wm.jpg)
Mauricio Gugelmin és Nigel Mansell koccanásának eredménye a 89-es Francia GP-n, a Paul Ricard-pályán. A brazil March-a felborult, de a pilóta sértetlen maradt. (Fotó:
Pascal Rondeau / Europress / Getty)
![Pierluigi Martini az F1 legtovább élt kiscsapatának, a Minardinak egyik pilótájaként a 89-es Brit GP-n, Silverstone-ban.](https://kep.index.hu/1/0/400/4004/40047/4004732_5bf5c097317af0b523b94c14e9b1fca1_wm.jpg)
Pierluigi Martini az F1 legtovább élt kiscsapatának, a Minardinak egyik pilótájaként a 89-es Brit GP-n, Silverstone-ban. (Fotó:
Darrell Ingham / Europress / Getty)
![A Goodyear évtizedeken át szállított a Forma-1-nek. Egy kép az 1992-es mexikói futamról.](https://kep.index.hu/1/0/400/4004/40047/4004776_12a8b0a7017256e2315945e7d7c3b90b_wm.jpg)
A Goodyear évtizedeken át szállított a Forma-1-nek. Egy kép az 1992-es mexikói futamról. (Fotó:
Pascal Rondeau / Europress / Getty)
![Ayrton Senna, halálának napján, 1994. május 1-én Imolában. Az utolsó képek egyike, ami készült róla, nem sokkal a rajt előtt. A futam 3. körében ütközött, alig öt óra múlva egy bolognai kórházban halt meg.](https://kep.index.hu/1/0/400/4004/40047/4004774_98cdde3cb46ab3a8937f3fe011d2899b_wm.jpg)
Ayrton Senna, halálának napján, 1994. május 1-én Imolában. Az utolsó képek egyike, ami készült róla, nem sokkal a rajt előtt. A futam 3. körében ütközött, alig öt óra múlva egy bolognai kórházban halt meg. (Fotó:
Pascal Rondeau / Europress / Getty)
![Michael Schumacher ül a korláton az 1994 októberi Európa GP-n, Jerezben, miután megnyerte a futamot. Akadt némi médiaérdeklődés már akkor is.](https://kep.index.hu/1/0/400/4004/40047/4004728_3655120c29714469fbecfd504494d9f4_wm.jpg)
Michael Schumacher ül a korláton az 1994 októberi Európa GP-n, Jerezben, miután megnyerte a futamot. Akadt némi médiaérdeklődés már akkor is. (Fotó:
Pascal Rondeau / Europress / Getty)
![Bernie Ecclestone 2011-ben Indiában, az első helyi F1-futamon. A nagyfőnök szinte minden versenyre elmegy, de legtöbbször csak a rajtot várja meg. Nem sokkal utána magánrepülőjére száll, ahogy ő mondta, hogy "induljon még több pénzt felhajtani a csapatoknak". És persze magának.](https://kep.index.hu/1/0/400/4004/40047/4004738_dfb5e044c341356fcc14954ea9f03fd3_wm.jpg)
Bernie Ecclestone 2011-ben Indiában, az első helyi F1-futamon. A nagyfőnök szinte minden versenyre elmegy, de legtöbbször csak a rajtot várja meg. Nem sokkal utána magánrepülőjére száll, ahogy ő mondta, hogy "induljon még több pénzt felhajtani a csapatoknak". És persze magának. (Fotó:
Clive Mason / Europress / Getty)
![Lewis Hamilton élete első győzelmét ünnepli 2007-ben, Montrealban a Kanadai GP-n. Másfél évvel később, mindössze második F1-szezonjában máris világbajnok lett, ismételnie viszont még nem sikerült.](https://kep.index.hu/1/0/400/4004/40047/4004758_9a0901619e8879761c8d87929be3d559_wm.jpg)
Lewis Hamilton élete első győzelmét ünnepli 2007-ben, Montrealban a Kanadai GP-n. Másfél évvel később, mindössze második F1-szezonjában máris világbajnok lett, ismételnie viszont még nem sikerült. (Fotó:
Clive Mason / Europress / Getty)
![Fernando Alonso Ferrarija a tavalyi Koreai GP-n. A Jeongam városka melletti pályára egy metropoliszt akartak felhúzni, de a projektből eddig semmi nem jött össze, így van még egy futam a semmi közepén, a világ végén.](https://kep.index.hu/1/0/400/4004/40047/4004722_348d0319c81c750aee80fc673a8ae66c_wm.jpg)
Fernando Alonso Ferrarija a tavalyi Koreai GP-n. A Jeongam városka melletti pályára egy metropoliszt akartak felhúzni, de a projektből eddig semmi nem jött össze, így van még egy futam a semmi közepén, a világ végén. (Fotó:
Clive Mason / Europress / Getty)
![Mesés helyszín viszont Valencia és a városi pálya. De ez a projekt is becsődölt, idén már nem tartanak itt futamot. A hölgyek tavaly itt épp a bajnok Sebastian Vettelnek integetnek.](https://kep.index.hu/1/0/400/4004/40047/4004716_1586b56174919b482612687dc10beae0_wm.jpg)
Mesés helyszín viszont Valencia és a városi pálya. De ez a projekt is becsődölt, idén már nem tartanak itt futamot. A hölgyek tavaly itt épp a bajnok Sebastian Vettelnek integetnek. (Fotó:
Ker Robertson / Europress / Getty)
![Abu-Dzabi és a Yas Marina-pálya a világ jelenlegi legmodernebb Forma-1-komplexuma. Alonso halad el a pálya területén található luxushotel alatt.](https://kep.index.hu/1/0/400/4004/40047/4004714_8170b74b807b854b70100cf061ddd68c_wm.jpg)
Abu-Dzabi és a Yas Marina-pálya a világ jelenlegi legmodernebb Forma-1-komplexuma. Alonso halad el a pálya területén található luxushotel alatt. (Fotó:
Paul Gilham / Europress / Getty)
![Sebastian Vettel, világbajnok 2010, 2011, 2012](https://kep.index.hu/1/0/400/4004/40047/4004736_b65909347d8d932fac838461de8eb6b9_wm.jpg)
Sebastian Vettel, világbajnok 2010, 2011, 2012 (Fotó:
Clive Rose / Europress / Getty)
Rovataink a Facebookon